Econeu ochromil špatný výběr vedení, byznys klesl. Šéf e-shopu s ekologickou drogerií radí, jak to řešit
Českému e-shopu stejně jako spoustě dalších loni klesly tržby, navíc ale musel bojovat i s interní krizí. Jeho šéf teď radí ostatním e-shopařům.
Martin Mates, ředitel e-shopu Econea
Tuzemská e-commerce loni poprvé ve své historii klesla, což se negativně podepsalo na výsledcích mnoha firem. I když některé rostly, většina zaznamenala snižující se tržby, což je také případ ekologického e-shopu Econea. Kromě tržní krize se ale musel popasovat také s interními problémy, které nakonec vyústily v odchod původního ředitele. Jedním z hlavních faktorů, které k tomu vedly, bylo údajně to, že lidé ve firmě na znamení, že je něco špatně, dlouho nereagovali.
Jak se s takovou situací popasovat? Nejen na to odpoví ředitel Econey Martin Mates na další e-commerce konferenci, kterou pořádá CzechCrunch již ve středu 25. ledna od 17:30 ve Spojce Karlín. Kromě Matese se o své know-how podělí také ředitelka CZC Jitka Dvořáková a Jan Hanuš, bývalý ředitel Mall Group, jenž dokázal dlouhodobě ztrátovou skupinu překlopit do zisku. Spíkry doplní také Dalibor Cicman, ředitel e-shopu GymBeam, který v loňském roce dokázal narůst o úctyhodných 67 procent.
Co Martin Mates říká na to, že česká e-commerce poprvé ve své historii meziročně klesla? „Asi to není nic překvapivého vzhledem k inflaci, úrokovým sazbám a zdražování energií. Je logické, že se trh ochladí a některé segmenty i v rámci e-commerce jsou náchylnější než jiné. Také je to srovnání s nafouknutým covidovým rokem, který poslal všechny do onlinu, takže to není dle mého názoru ještě taková katastrofa,“ říká.
Zároveň však přiznává, že byznysově byl loňský rok pro Econeu náročný, tržby jí klesly o devět procent. Celá e-commerce však zaznamenala propad o dvanáct procent. „Takže jsme na tom o chloupek lépe než trh. Dopadli jsme nakonec výrazně lépe, než byly naše pesimistické odhady,“ popisuje Mates.
„Vzhledem k tomu, že jsme procházeli náročnými interními změnami a náš eko/bio segment je první na ráně, když lidé začínají šetřit, jsme celkově spokojeni. I když je to takové malé vítězství. Někteří hráči z našeho odvětví dopadli bohužel výrazně hůře,“ doplňuje dále šéf e-shopu.
V aktuálním nelehkém období ostatním e-shopům doporučuje, aby se mnohem více zaměřily na zisk a finanční zdraví, měly vše spočítané a optimalizovaly své náklady. „Na trhu každý natahuje ruku k e-shopařům se svou službou na XY, ono se to pak strašně nasčítá,“ upozorňuje.
Hodně z e-shopů je navíc podle Matese zadlužených, dlouhodobě se pohybují kolem nuly, a jejich byznys je tak křehký. V případě vznikajících problémů radí, aby reagovaly rychle a neotálely, některé změny totiž vyžadují hodně času a někdy už může být pozdě. Ostatně to byla jedna z věcí, které ovlivnily situaci v Econee.