Pro e-shopy je krize nová situace, často dochází k panice, říká Jitka Dvořáková z CZC. Jak to přežít?

Jedna z nejvýraznějších tváří tuzemské e-commerce scény společně s dalšími řečníky vystoupí na konferenci CzechCrunche.

Peter BrejčákPeter Brejčák

banner-do-clanku-2360×1180-4Event

Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jitka Dvořáková, generální ředitelka CZC.cz

0Zobrazit komentáře

České e-shopy loni dohromady nedokázaly meziročně navýšit své tržby. Česká e-commerce se místo toho propadla o dvanáct procent – a vůbec poprvé za posledních dvacet let se ocitla v krizi. Jak uznává i jedna z jejích nejvýraznějších postav a generální ředitelka prodejce elektra CZC.cz Jitka Dvořáková, pro mnoho obchodníků se jedná o zcela novou situaci, na niž se museli připravit i ti největší hráči.

„Proto často dochází k panice. A někdy i nestandardním, ne zcela správným rozhodnutí. Příprava na těžké časy ideálně probíhá v dobrých obdobích, protože je to mentálně jednodušší,“ popisuje Dvořáková.

Ředitelka CZC vystoupí již ve středu 25. ledna od 17.30 ve Spojce Karlín na CzechCrunchem pořádaném eventu na téma Jak přežít (interní) krizi. V rámci dvou diskuzí ji na pódiu doplní také Jan Hanuš, bývalý ředitel Mall Group, jenž dokázal dlouhodobě ztrátovou e-commerce skupinu překlopit do zisku, a své know-how se podělí také Martin Mates, ředitel e-shopu Econea.

Dvořáková přitom dodává, že ji propad trhu o dvanáct procent, k němuž loni došlo, vlastně nepřekvapil: „Důležité je dívat se na vývoj v kontextu objektivních podmínek, jako byly covid, lockdowny nebo znovuotevření kamenných prodejen. A také nesmíme zapomínat na dlouhodobější srovnání navazující na poslední ‚normální‘ rok 2019, kdy e-commerce ještě rostla. Pravdou ovšem je, že na nic z toho nebyla e-commerce zvyklá ani připravená. A také je pravda, že neklesají všichni hráči.“

jitka-dvorakova3

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Jitka Dvořáková, generální ředitelka CZC.cz

Poklesem tržeb si ale prošlo samotné CZC, jež spadá pod Mall Group a její matku, polské Allegro. Ještě v předminulém fiskálním roce, který pro e-shop končil v březnu 2021, dokázalo růst o 30 procent, utržit téměř šest miliard korun a vykázat zisk. V následujícím fiskálním roce, tedy do března 2022, pak ale prodejce utržil jen 5,3 miliardy s meziročním propadem o zhruba deset procent.

Jak na tento propad CZC reagovalo? „V takové situaci přichází na řadu analýzy a rozbory jednotlivých kategorií, úprava strategií, kde se zaměřit na tržní podíl, kde na profitabilitu a jak při tom všem nezklamat zákazníka. Když jde do tuhého, nastává boj o zákazníka, protože chuť nakupovat je menší,“ přibližuje Dvořáková.

Na celém trhu se první polovina loňského roku nesla ve znamení zbavování se zásob z přeceněných Vánoc 2021. CZC se pustilo napříč celou firmou do zkvalitnění zákaznické zkušenosti, což mu přineslo také Cenu popularity v kategorii výpočetní a telekomunikační techniky v soutěži Shop roku od Heureky.

„Nejtěžší bylo první čtvrtletí roku 2022, kdy se v evropském geopolitickém a ekonomickém prostředí změnilo mnoho věcí. To rozhodně nepomohlo výsledkům minulého fiskálního roku, z pohledu kalendářního roku šlo ale o růstové období,“ komentuje Dvořáková.

Ředitelka CZC je pak v kontextu externích a interních vlivů s tržbami za rok 2022 spokojená, a to zejména s druhou polovinou roku. Byť přiznává, že šlo o velmi náročný rok, což se odrazilo také v hospodářských výsledcích. Naopak plusová aktiva firmě přinesla možnost být součástí polské skupiny Allegro, kam se Mall Group oficiálně začlenila loni v dubnu. Koncem loňska pak Allegro přiznalo, že za českou e-commerce skupinu zaplatilo příliš a z její hodnoty odepsalo 12 miliard korun.

„Postupně pokračujeme s integrací a očekáváme řadu nových příležitostí včetně možnosti expanze a dalších synergií, ze kterých budou do budoucna profitovat také naši zákazníci,“ dodává Dvořáková. Zajímá vás víc? Přijďte na e-commerce event s názvem Jak přežít (interní) krizi, který se koná již 25. ledna ve Spojce Karlín.