Elektrické kamiony Tesla Semi vyrazily na svoji první jízdu v ostrém provozu

Filip HouskaFilip Houska

semi

Foto: Tesla

Chystané nákladní elektromobily Tesla Semi

0Zobrazit komentáře

Elektrický kamion od Tesly s názvem Semi, který zakladatel a CEO Elon Musk představil v listopadu minulého roku, vyrazil na svoji první oficiální jízdu v provozu, konkrétně z americké Nevady do Kalifornie, jak informoval Musk na svém Instagramu.

Na cestu z nevadského Rena do kalifornského Fremontu se vydaly hned dva elektrokamiony, které měly převézt náklad baterií z místní továrny Gigafactory do fremontských prostor, kde se vyrábí vozy Tesla. Celá trasa je přibližně 432 kilometrů dlouhá a zatím nejsou informace o tom, zdali tahače v pořádku dojely nebo zda je po cestě potkaly nějaké komplikace.

cuchel1

Přečtěte si takéTvůrci české hry Machinarium vydávají novou adventuru Chuchel, nominovanou na herního OscaraTvůrci české hry Machinarium vydávají novou adventuru Chuchel, nominovanou na herního Oscara

I když veřejnost párkrát výjezd těchto elektrokamionů zaregistrovala, nejednalo se o oficiální jízdu, nýbrž o test — do výroby mají jít totiž až v průběhu příštího roku. A právě v roce 2019 by měly dorazit i k několika zásadním společnostem, které si je předobjednaly.

Do svého vozového parku chtějí tahače Semi, které mají podle Muskovy vize zefektivnit kamionovou dopravu, přidat i obchodní řetězec Walmart, logistické firmy J. B. Hunt a DHL Supply Chain, výrobce piva Budweiser Anheuser-BuschPepsiCo nebo kurýrní gigant UPS. Všechny tyto společnosti chtějí tímto krokem do budoucna snižovat uhlíkové emise, které vypouštějí běžné kamiony a znečišťují tím životní prostředí.

Dojezd 800 kilometrů na jedno nabití a řada asistenčních doplňků

Elektrokamiony Semi mají startovat na ceně 150 tisíc dolarů za standardní variantu se 480kilometrovým dojezdem, přičemž je možné předobjednat i verzi s dojezdem 800 kilometrů, která stojí o 30 tisíc dolarů více. Oba modely nabízejí řidičům asistenční systémy (například hlídání pruhů nebo automatické brždění při potenciální kolizi), zrychlení z 0 na 100 km/h za 20 vteřin při plném naložení nebo dobití na dojezd 640 kilometrů za půl hodiny.

semi3

I přes tyto parametry se kamiony pochopitelně střetávají s názory odborníků, že budou zbytečně zatěžovat životní prostředí a efektivnější dopravě příliš nepřispějí. Je však zřejmé, že řadu firem tyto domněnky neodradily a Tesle postupně generují desítky milionů dolarů.

semi

Foto: Tesla

Uber se dohodl s vládou, v Česku bude jezdit jen s licencemi a evidencí tržeb

Jiří SvobodaJiří Svoboda

0Zobrazit komentáře

Přepravní společnost Uber uzavřela na jednání s Vládou České republiky dohodu, která jeho fungování v Česku přiblíží taxislužbě. Předseda vlády v demisi Andrej Babiš totiž oznámil, že Uber začne podnikat pod novou, v České republice registrovanou entitou a zajistí, že jeho řidiči budou mít licence pro smluvní přepravu i elektronickou evidenci tržeb. Nově také bude v Česku odvádět daně, ty doposud platil v Nizozemsku.

Jak uvádí web ČT24, podle ministra dopravy v demisi Dana Ťoka se zástupci Uberu omluvili a přiznali, že ne všechno, co dělali v minulosti, bylo správně. Následující postup by mělo stvrdit memorandum mezi Uberem a vládou, které bude uzavřené ještě v březnu.

909FE7D1-54D1-4CDC-BD0A-63803071B051

Přečtěte si takéInvestiční skupina Miton dosazuje do svého startupu Biano nového CEO, Michala ZelinkuInvestiční skupina Miton dosazuje do svého startupu Biano nového CEO, Michala Zelinku

Naše dnešní jednání s panem premiérem, paní primátorkou, ministryní financí, ministrem dopravy a náměstkem ministra průmyslu a obchodu bylo velmi konstruktivní. Připomínky z dnešní schůzky bereme velmi vážně – rozhodně jsou nyní před námi úkoly, které musíme vyřešit. Věříme, že další jednání budou následovat i v budoucnu, protože jsme odhodlání učinit to správné pro tisíce spotřebitelů, řidičů i pro Prahu,“ říká Alexei Stakh, generální ředitel Uberu pro střední a východní Evropu.

Jak bude konkrétně firma postupovat a jak se změny dotknou stávajících řidičů v Uberu Česku, není v tuto chvíli jasné. „Bohužel v tuto chvíli nemůžeme poskytovat další informace. Proces je teprve na začátku,“ doplnila mluvčí Uberu pro Českou republiku Miroslava Jozová.

ubersf

Autonomní vozidlo testované Uberem

Protesty taxikářů, které v minulých týdnech blokovaly dopravu, mají přesto pokračovat. Řidiči taxislužeb budou nadále vyjadřovat svůj nesouhlas v oblasti Magistrátu hlavního města Prahy každý pracovní den až do příštího pátku mezi 14. a 15. hodinou.

Taxify bude jednat už příští týden

Společnost Taxify provozující v Česku typologicky podobné služby jako Uber, bude jednat s vládou již v pondělí. Zda bude i s touto společností vyjednáno podobné memorandum však není jasné. „Zatím s nimi neproběhlo jednání, takže taková možnost vůbec není na stole, “ řekla pro CzechCrunch.cz mluvčí Úřadu vlády Barbora Peterová.

„Jsme rádi, že se státu daří s jednotlivými aktéry nacházet řešení, které je výhodné pro všechny. Také my jsme připraveni si vyslechnout, co od nás vláda očekává. Podle toho se poté budeme řídit,“ doplnil za Taxify Matěj Beňuška, který má ve společnosti na starost expanzi na nové trhy.

K situaci se pro CzechCrunch vyjádřil i Ondřej Krátký, CEO společnosti Liftago, která pracuje pouze s licencovanými řidiči a zároveň dlouhodobě kritizuje blokády taxikářů:

„Naši digitální konkurenti dosud odpovědnou a moderní regulaci efektivně zdržovali a o spolupráci několik let jen mluvili. Věřím, že srovnání podmínek a zajištění vymahatelnosti zákona umožní férovou konkurenci a umožní ještě více hráčům bojovat o kvalitnější služby zákazníkům. Liftago od počátku respektovalo i ty zákony, které se týkaly pouze řidičů.“

Foto: Uber, Phocuswright (Flickr)