Elektrický motocykl Verge TS jako ze sci-fi Tron. Atypické zadní kolo s prázdným středem ukrývá unikátní motor
Budoucnost mobility se ubírá jasným, plně elektrickým směrem. Mohlo by se zdát, že elektromotory tvář strojů proměňovat zásadnějším způsobem nebudou, jenže s elektrifikací jsme na úplném začátku a kombinace elektromotoru a baterie může mít prozatím netušené schopnosti, které se podepíší i na designové stránce dopravních prostředků. To dokazuje i nezvyklý motocykl Verge TS.
Stejně jako elektromobily, ani elektrické motorky nejsou absolutní novinkou a výrobců, kteří se jim věnují, je celá řada. Jedním z nejdůležitějších zástupců tohoto mladého segmentu je motocykl LiveWire od Harley-Davidson. Za zmínku stojí také supermoto FX od Zero Motorcycles a zapomenout bychom neměli ani na elektrickou verzi legendární Vespy.
Dalším z výrobců, kteří se rozhodli benzínem prosáklá tabu světa motocyklů porušit, je finský startup Verge Motorcycles. Jejich stroj pojmenovaný Verge TS je poháněný elektromotorem, ale zásadně se liší i od dalších elektrických příbuzných. Pro většinu svých triků TS nesahá do rukávu, ale spoléhá se na své zadní kolo, které na sebe strhává veškerou pozornost.
Zatímco standardní pohonné ústrojí uložené v rámu motocyklu pohání zadní kolo pomocí řemene či řetězu, v případě Verge TS bylo zvoleno zcela jiné technické řešení. Motor byl uložen přímo do ráfku zadního kola, což znamená, že převodové řemeny ani řetězy nejsou vůbec potřeba. Zadní kolo tak připomíná motocykly ze sci-fi Tron.
V hliníkovém rámu je díky tomu dostatek prostoru pro uložení akumulátoru, který bývá u elektrických motocyklů z důvodu své velikosti častým kamenem úrazu. To je ovšem pouze první ze zajímavostí této motorky.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsTou druhou je absence zadní brzdy. Dvojité kotoučové brzdy od Bremba nalezneme pouze na předním kole, což ale neznamená, že by zadní kolo nebylo brzděno. O jeho zpomalování se opět stará elektromotor, který je schopen obrácené rotace, čímž rekuperuje energii a snižuje rychlost motocyklu
Výměna předního i zadního kola, které jsou obuty do pneumatik od Pirelli, je podle Verge stejně snadné jako u klasických motorek. O odpružení předního i atypicky zavěšeného zadního kola se starají díly známého výrobce Öhlins.
Díky kapacitě akumulátoru je motocykl schopen v městských ulicích ujet na jediné nabití až 300 kilometrů, na dálnici je to o několik desítek kilometrů méně. Nabíjení je umožněno i prostřednictvím rychlonabíječek, které jsou schopny nabít stroj na plnou kapacitu už za 50 minut. V případě nabíjení ze zásuvky je to proces trvající téměř 5 hodin.
Výkon elektromotoru je 80 kW a motocykl je schopný akcelerovat z 0 na 100 km/h za méně něž 4 sekundy. O rychlost v případě takového stroje ale ani nejde. Verge TS je především o unikátní technologii a neotřelém designu, díky kterému motocykl vítězí nad kdejakým superbikem. Od nich se liší i samotným posedem jezdce, který je díky atypickému umístění stupaček více pohodlný, jezdec si navíc může vybrat ze dvou poloh.
Verge TS se prozatím neprodává, nicméně výrobce na něj již sbírá předobjednávky. V případě zájmu je zapotřebí složit zálohu ve výši 2 tisíce eur, tedy přibližně 55 tisíc korun. Finální cena celého motocyklu je 24 990 eur, v přepočtu zhruba 680 tisíc korun. S cenovkou nového vozu to bude mít novinka poměrně těžké, pokud si však své zákazníky najde, mohou se na ni těšit již v průběhu příštího roku.