Elon Musk potvrdil, že se Tesla nechystá stát soukromou firmou a vystoupit z burzy

elonmuskxx

Elon Musk

0Zobrazit komentáře

Po více než dvou týdnech od tweetu šéfa Tesly Elona Muska ohledně možného převodu jeho kalifornské automobilky z veřejně obchodovatelné na soukromou společnost, padlo finální rozhodnutí. Po mnoha jednáních se stávajícími akcionáři, investičními partnery a také představenstvem společnosti se Musk rozhodl plány na vystoupení z burzy opustit.

V transakci, která měla akcionářům, jež se rozhodnou své akcie prodat, nabídnout o 20 procent vyšší cenu na akcii oproti aktuální ceně na burze, by získala Tesla valuaci až 72 miliard dolarů. Musk své rozhodnutí oznámil během pátečního dne přímo na blogu Tesly.

Většina největších akcionářů by dle Muska ve firmě zůstala, ať už bude na burze či ne, ale jedním z dalších problémů je také fakt, že investiční společnosti mají mnohdy stanoveny zákonné limity na to, kolik peněz mohou v určené období investovat do soukromých firem, což by limitovalo další možné financování Tesly, které bude rozhodně třeba. Tesla se tak nyní zaměří především na navýšení produkce nových Modelů 3, se kterými měla při výrobě problémy, a také na přivedení firmy do zisku.

tesla-Model-3-Performance-Red-Above-Tarmac

Foto: Tesla

Tesla Model 3

Během včerejška se tak Elon Musk potkal s představenstvem Tesly a navrhl mu, že by bylo pro firmu na základě získaných podkladů nejlepší, pokud by zůstala i nadále veřejně obchodovatelnou. Představenstvo návrh schválilo. Sice bude stále čelit tlaku investorů na profit a na navyšování produkce a bude v očích veřejnosti mít mnohem složitější cestu, ale Musk to vidí jako správnou výzvu.

pilulkakasa

Přečtěte si takéLékárny Pilulka.cz za první pololetí utržily přes 800 milionů korun. Letos mají překonat 2 miliardyLékárny Pilulka.cz za první pololetí utržily přes 800 milionů korun. Letos mají překonat 2 miliardy

Jaké bylo přesné pozadí těchto kroků pravděpodobně nezjistíme, ale mohli jsme v praxi vidět, že jediný Muskův tweet může ze dne na den raketově vystřelit cenu akcií Tesly nahoru (po oznámení možného převodu na soukromou společnost vzrostla cena na akcii o více než 11 procent), a umlčet tak spekulanty, kteří se jejich cenu snažily tlačit dolů v rámci sázek na pokles akcií.

tesla-pickup-truck-elon-musk-semi-event

Elon Musk při představení elektrických kamionů Semi, které Tesla chystá

Ostatně Musk po svém nečekaném tweetu čelil vlně kritiky, protože Tesla dlouhou dobu odmítala situaci komentovat a neupřesnila, v jaké fázi se momentálně jednání o převodu nacházejí. Později se do vyšetřování případu vložila i Komise pro kontrolu cenných papírů Spojených států (SEC), která ale prozatím nevyvodila žádný závěr.

Nesnadné vedení několika firem i osobní potíže

Delší dobu se také spekuluje o tom, jak je na tom vlastně Elon Musk jako takový. Již delší dobu totiž tráví v Tesle maximum svého času, kontroluje přímo na místě řešení problémů s produkcí, do toho přišel tlak od stávajících akcionářů, americké Komise pro kontrolu cenných papírů, osobní problémy a také jeho přiznání o užívání prášků na spaní, aby vůbec dokázal usnout. Velmi pravděpodobně jde pouze o dočasnou záležitost, ale i v jednom z posledních rozhovorů bylo vidět, že si Musk potřebuje odpočinout. Nechme se tedy překvapit, jak se bude situace vyvíjet dále.

Foto: Tesla

Výrobce útočné pušky AK-47 Kalašnikov jde do boje s Teslou. Představil vlastní elektromobil

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

kalashnikov-electric-car-5
0Zobrazit komentáře

Kalifornská automobilka Tesla má nového překvapivého vyzyvatele. Ruský zbrojařský koncern Kalašnikov, kterého nejvíce proslavila útočná puška AK-47, totiž představil nový koncept elektromobilu CV-1, který chce konkurovat vozům Elona Muska.

Čechům se však při pohledu na nový elektromobil značky Kalašnikov rozhodně jako první nevybaví například Tesla Model S, ale spíše legendární vozy ze sovětské éry jako Moskvič či Trabant, které hojně jezdily i v tehdejším Československu. Ostatně představený elektromobil CV-1 je variací na sovětský vůz IZh 2125 Kombi ze 70. let minulého století.

I proto vypadají vyhlášení zbrojařského koncernu Kalašnikov o tom, že chce s takovým vozem konkurovat Tesle, poněkud podivně. Retro elektromobil má 220kW elektrický motor a na jedno nabití má ujet až 350 kilometrů. Kapacita baterie známa není, pouze akcelerace z nuly na sto kilometrů za hodinu – tam se má CV-1 dostat za šest vteřin.

kalashnikov-electric-car-2

Více informací prozatím není k dispozici a jasné není ani to, zda vůbec půjde tento koncept do výroby. Je možné, že Kalašnikov ho jen použije jako prototyp pro testování nových technologií, z nichž by chtěl do budoucna postavit vlastní elektroauto. Tak či tak si ruská firma věří.

Od aut až k obalům na mobilní telefony

„Tato technologie nám umožní postavit se do řady vedle světových výrobců elektromobilů jako Tesla a soupeřit s nimi,“ uvedl pro Sputnik News zbrojařský koncern, který se začíná rozpínat i mimo zbraně. Vedle aut nedávno představil také vlastní kolekci oblečení nebo příslušenství jako deštníky či obaly na telefony.

kalashnikov-electric-car-6

„Při vytváření našeho konceptu jsme se inspirovali u lídrů světového trhu,“ dodává Kalašnikov, jehož koncept elektrického superauta, jak ho sám nazývá, má být založen na několika původních systémech z koncernu. Jedním z nich má být i „revoluční převodník“, který přemění elektřinu z přímého na střídavý proud.

roger-federer-mvp-xy

Přečtěte si takéFederer vydělává víc než kdykoli dřív. Jackpotem byly botyHodinky, auta a hlavně tenisky On. Federer už je dolarovým miliardářem, mimo kurt si vydělal 10krát víc

Pro ruskou vládu sice Kalašnikov vyrábí vojenská vozidla, ale oblast spotřebitelských aut, natož elektrických, je pro něj zcela neznámá. Bude tedy zajímavé sledovat, jak se celá situace s ruským superautem z dílny výrobce legendární útočné pušky AK-47 vyvine.

kalashnikov-electric-car-4
kalashnikov-electric-car-1
kalashnikov-electric-car-3
kalashnikov-electric-car-7

Foto: Kalašnikov