Elon Musk představil vizi chystané rakety k cestě na Mars, která by tu mohla být již do 6 let
Šéf a částečně i zakladatel Tesly, Paypalu a v neposlední řadě SpaceX, technologický génius a miliardář Elon Musk, včera večer představil v rámci Mezinárodního astronautického kongresu podrobnější koncepci plánovaných letů na Mars. Se širokým publikem sdílel vše od základních myšlenek a principů po složité technické specifikace nové, právě budované rakety, kterou na misi k osídlení rudé planety pošle.
Podle Muska budou k cestě na Mars potřeba čtyři základní technické předpoklady, nehledě na to, jestli půjde o SpaceX , nebo jinou soukromou či vládní agenturu. Mezi těmi je možnost opakovatelného použití všech částí rakety, doplnění paliva na orbitu Země před samotným odletem na Mars, možnost produkce paliva na Marsu a samozřejmě výběr správného paliva.
Na výběr bylo, co se pohonné hmoty týče, hned několik variant. V první řadě to byl letecký petrolej, obvyklé palivo většiny raket, který ale nelze vyrobit na Marsu. Dále připadala v úvahu vodíkovo-kyslíková směs, ta je ale velmi drahá, zabere více místa a špatně se převáží. Třetím a vítězným kandidátem je metan, který se, kromě toho že má řadu využitelných vlastností, dá pomocí jednoduché chemické reakce vyrobit i na Marsu.
Protože je nad slunce jasné, že jednorázově není možné do stroje umístit takové množství paliva, které by vystačilo na odlepení ze Země a zároveň na samotný let, došli inženýři ze SpaceX k závěru, že je potřeba splnit druhou podmínku – doplnění paliva na oběžné dráze. Jinými slovy, když se dostane loď na orbit, nosná raketa se oddělí a snese se zpět na zem.
Přistane vertikálně na Misu Canaveral, kde se na ni nainstaluje modul s palivem pro loď, která mezitím krouží stovky kilometrů nad povrchem. Raketa znovu odstartuje, nosná část se opět oddělí a palivový modul se připojí k samotné lodi, aby mu doplnil palivo. Obě části se posléze rozloučí a zatímco se palivová část vrátí na Zem, samotná loď započne svou cestu na Mars.
Loď, která dopraví lidi na rudou planetu nebude rozhodně žádný drobeček. Na výšku bude mít až 50 metrů a její průměr bude v nejširším bodě 17 metrů. Uvnitř se kromě kompletní obytné a skladovací části bude nacházet i obrovská palivová nádrž, do které se vejde až 1950 tun stlačeného metanu. Počet pasažérů by měl v každém případě přesáhnout stovku, avšak Musk věří že by mohli toto číslo posunout až k dvojnásobku.
Celá loď pak bude vůbec největší v historii letů do kosmu. Na výšku bude mít ve spojení s boosterem lodě bezmála 122 metrů. Důležitý je ale hlavně poměr velikosti a výkonu, který je u tohoto stroje opravdu fenomenální. Ačkoliv je velikostně relativně srovnatelný s raketou Saturn V, dokáže vynést na nižší oběžnou dráhu až 4x vyšší hmotnost. I samotný Falcon 9, prozatím nejúspěšnější stroj SpaceX, v porovnání s ním výrazně zaostává.
Timeline je přitom velmi optimistická. První lety by se mohly uskutečnit už v roce 2022, s tím, že do té doby bude SpaceX pokračovat ve vývoji raket Falcon a pracovat pro NASA, čímž získá alespoň část potřebných financí pro cestu mimo naši planetu. Jednotlivé lety by pak mohly probíhat přibližně po dvou letech, tak aby ve finále mohlo v roce 2060 bydlet na Marsu až milion lidí. Od té chvíle prý podle Muska lze hovořit o samostatné civilizaci.
Kdo a za kolik?
Vše ale začíná u lidských a finančních zdrojů. Současný problém je takový, že množina lidí, které by chtěla být prvními kolonizátory, a množina lidí, která si to může dovolit, se nepřekrývá. Proč? Důvod je vskutku prostý – za použití tradičních metod by totiž cesta na Mars stála 10 miliard dolarů na osobu.
Nicméně díky tomu, že všechny části stroje jsou opakovaně využitelné a najednou letí množství lidí, chce SpaceX docílit toho, aby výsledné náklady pro jednoho pasažéra byly podobné jako cena průměrného rodinného domu, tedy asi 200-250 tisíc dolarů. V závěrečném Q&A také Musk podotknul, že pro let na Mars nebude potřeba žádný náročný trénink či kvalifikace, avšak na rovinu řekl, že riziko neúspěchu bude při prvním startu velké a tak by všichni účastníci měli být připraveni zemřít.