Elon Musk představil vizi chystané rakety k cestě na Mars, která by tu mohla být již do 6 let

Jiří SvobodaJiří Svoboda

spacexmars18
0Zobrazit komentáře

Šéf a částečně i zakladatel Tesly, Paypalu a v neposlední řadě SpaceX, technologický génius a miliardář Elon Musk, včera večer představil v rámci Mezinárodního astronautického kongresu podrobnější koncepci plánovaných letů na Mars. Se širokým publikem sdílel vše od základních myšlenek a principů po složité technické specifikace nové, právě budované rakety, kterou na misi k osídlení rudé planety pošle.

Podle Muska budou k cestě na Mars potřeba čtyři základní technické předpoklady, nehledě na to, jestli půjde o SpaceX , nebo jinou soukromou či vládní agenturu. Mezi těmi je možnost opakovatelného použití všech částí rakety, doplnění paliva na orbitu Země před samotným odletem na Mars, možnost produkce paliva na Marsu a samozřejmě výběr správného paliva.

palmerluckey

Přečtěte si takéZakladatel Oculus Rift finančně podpořil skupinu, která poškozuje Hillary Clinton v boji proti TrumpoviZakladatel Oculus Rift finančně podpořil skupinu, která poškozuje Hillary Clinton v boji proti Trumpovi

Na výběr bylo, co se pohonné hmoty týče, hned několik variant. V první řadě to byl letecký petrolej, obvyklé palivo většiny raket, který ale nelze vyrobit na Marsu. Dále připadala v úvahu vodíkovo-kyslíková směs, ta je ale velmi drahá, zabere více místa a špatně se převáží. Třetím a vítězným kandidátem je metan, který se, kromě toho že má řadu využitelných vlastností, dá pomocí jednoduché chemické reakce vyrobit i na Marsu.

spacexmars3

Protože je nad slunce jasné, že jednorázově není možné do stroje umístit takové množství paliva, které by vystačilo na odlepení ze Země a zároveň na samotný let, došli inženýři ze SpaceX k závěru, že je potřeba splnit druhou podmínku – doplnění paliva na oběžné dráze. Jinými slovy, když se dostane loď na orbit, nosná raketa se oddělí a snese se zpět na zem.

Přistane vertikálně na Misu Canaveral, kde se na ni nainstaluje modul s palivem pro loď, která mezitím krouží stovky kilometrů nad povrchem. Raketa znovu odstartuje, nosná část se opět oddělí a palivový modul se připojí k samotné lodi, aby mu doplnil palivo. Obě části se posléze rozloučí a zatímco se palivová část vrátí na Zem, samotná loď započne svou cestu na Mars.

Loď, která dopraví lidi na rudou planetu nebude rozhodně žádný drobeček. Na výšku bude mít až 50 metrů a její průměr bude v nejširším bodě 17 metrů. Uvnitř se kromě kompletní obytné a skladovací části bude nacházet i obrovská palivová nádrž, do které se vejde až 1950 tun stlačeného metanu. Počet pasažérů by měl v každém případě přesáhnout stovku, avšak Musk věří že by mohli toto číslo posunout až k dvojnásobku.

spacexmars12

Celá loď pak bude vůbec největší v historii letů do kosmu. Na výšku bude mít ve spojení s boosterem lodě bezmála 122 metrů. Důležitý je ale hlavně poměr velikosti a výkonu, který je u tohoto stroje opravdu fenomenální. Ačkoliv je velikostně relativně srovnatelný s raketou Saturn V,  dokáže vynést na nižší oběžnou dráhu až 4x vyšší hmotnost. I samotný Falcon 9, prozatím nejúspěšnější stroj SpaceX, v porovnání s ním výrazně zaostává.

spacexmars7

Timeline je přitom velmi optimistická. První lety by se mohly uskutečnit už v roce 2022, s tím, že do té doby bude SpaceX pokračovat ve vývoji raket Falcon a pracovat pro NASA, čímž získá alespoň část potřebných financí pro cestu mimo naši planetu. Jednotlivé lety by pak mohly probíhat přibližně po dvou letech, tak aby ve finále mohlo v roce 2060 bydlet na Marsu až milion lidí. Od té chvíle prý podle Muska lze hovořit o samostatné civilizaci.

Kdo a za kolik?

Vše ale začíná u lidských a finančních zdrojů. Současný problém je takový, že množina lidí, které by chtěla být prvními kolonizátory, a množina lidí, která si to může dovolit, se nepřekrývá. Proč? Důvod je vskutku prostý – za použití tradičních metod by totiž cesta na Mars stála 10 miliard dolarů na osobu.

spacex2002

Ukázka toho, jak se SpaceX vyvinul od roku 2002, kdy začal

Nicméně díky tomu, že všechny části stroje jsou opakovaně využitelné a najednou letí množství lidí, chce SpaceX docílit toho, aby výsledné náklady pro jednoho pasažéra byly podobné jako cena průměrného rodinného domu, tedy asi 200-250 tisíc dolarů. V závěrečném Q&A také Musk podotknul, že pro let na Mars nebude potřeba žádný náročný trénink či kvalifikace, avšak na rovinu řekl, že riziko neúspěchu bude při prvním startu velké a tak by všichni účastníci měli být připraveni zemřít.

Facebook spustí příští měsíc svou pracovní platformu, která chce konkurovat Slacku

Filip HouskaFilip Houska

atwork2
0Zobrazit komentáře

Není tomu tak dávno, co Microsoft oznámil, že chce se svou komunikační novinkou Skype Teams konkurovat zaběhlé platformě Slack, která se specializuje právě na týmovou spolupráci bez zbytečných e-mailů. Na tuto skutečnost začíná reagovat i Facebook, nejrozšířenější sociální síť světa, která v říjnu oficiálně spustí dlouho plánovanou službu Facebook At Work.

O této chystané novince se nějakou dobu ví. V roce 2014 se společnost pod vedením Marka Zuckerberga začala zabývat ideální platformou, která by fungovala výhradně pro firemní účely. Vybrané organizace již měly tu čest si základní funkce vyzkoušet, ovšem globální spuštění zatím nepřišlo. Příští měsíc by však měl Facebook At Work fungovat celosvětově.

youtube-red-1500×1000

Přečtěte si takéYouTube vydalo novinku, se kterou lze přehrávat a sdílet videa bez internetového připojeníYouTube vydalo novinku, se kterou lze přehrávat a sdílet videa bez internetového připojení

Vize nástroje je vytvořit zázemí pro zaměstnavatele a zaměstnance, kde by bylo možné profesně komunikovat a sdílet relevantní obsah. K tomu mají sloužit prvky jako Messenger (ať už pro video, audio či textovou formu komunikace) nebo aplikace od vývojářů třetích stran (takzvané „software-as-a-service“ nástroje). Právě pomocí takových integrací by se Facebook At Work mohl stát přímým konkurentem zaběhlých firemních a týmových platforem.

facebookatwork_0928_1

Služba však nebude zadarmo. Společnost se rozhodla, že novince nasadí měsíční předplatné, ovšem doposud se neví, v jaké výši bude. Důležitým znakem však je, že se bude vztahovat na jednoho uživatele, nikoliv na celou firmu. To je výhodou především pro vedení dané organizace, jelikož nebude muset platit za licenci někoho, kdo již například společnost opustil.

Facebook At Work by měl těžit především ze svého známého prostředí. Platforma bude vypadat takřka totožně jako Facebook a lidé (za předpokladu, že Facebook využívají) se nebudou muset učit novým věcem, informuje TechCrunch.