Evropa se nesmí stát energetickým rukojmím Ruska. V Česku budeme podporovat vodík, říká ministr Lipavský
Na vodíkovou transformaci bude potřeba najít vhodné spojence – a tím by mohlo být i Německo.
Dekarbonizace a energetická nezávislost jsou pojmy, které jsou napříč Evropou slyšet stále častěji. I to je důvod, proč Evropská unie představila v roce 2019 zelenou dohodu, v rámci které stanovila cíl do roku 2050 prostřednictvím celé řady kroků dosáhnout uhlíkové neutrality. Těmito tématy se zabýval i Česko-německý vodíkový den, který ve středu proběhl v Praze.
Válečný konflikt na Ukrajině ukázal, že bude nutné jednat rychleji. Nutnost zbavit se závislosti na ruském plynu a ropě silně rezonovala téměř v každém proslovu řečníků na setkání, které se konalo v Černínském paláci. Právě vodík se totiž jeví jako jedna z udržitelných alternativ k fosilním palivům a jeho potenciál cítí i Česká republika. Na vodíkovou transformaci ovšem bude potřeba najít vhodné spojence – a tím by mohlo být i Německo.
Jedním z těch, kteří na Česko-německém vodíkovém dni upozorňovali na nutnost odklonu od ruské ropy a plynu, byl ministr zahraničních věcí Jan Lipavský. Doslova řekl, že se Evropa nesmí stát energetickým rukojmím Ruska. „Válka na Ukrajině vyvolaná neodůvodněnou ruskou agresí nám názorně ukázala, že země nesmí být vydíratelné a že tudíž musí disponovat nezávislými zdroji energie. Vodík je jedním z řešení,“ pronesl.
Jeho slova o nutnosti snížení závislosti na ruské ropě a plynu potvrdil i Jozef Síkela, ministr obchodu a průmyslu, který vidí největší potenciál především v jaderné energii. Vodík je však podle něj další alternativou s potenciálem, který je ovšem nutné používat tam, kde bude skutečně efektivní. „Vodík je velmi perspektivním energetickým nosičem, který budeme podporovat. Chceme jej využívat hlavně v oblastech, kde je jeho nasazení efektivní. To je především dálková doprava a chemický průmysl a tam, kde neexistuje jiná náhrada fosilních paliv,“ řekl Síkela.
Podle Síkely je nutné zároveň pracovat na rozvoji technologií pro získávání energie z udržitelných zdrojů, protože jen tak je možné získávat takzvaný zelený vodík, tedy vodík vyráběný pomocí energie ze zdrojů, jako jsou vodní či větrné elektrárny, solární panely a zmiňované jádro. Síkela však připomíná, že pozice České republiky coby producenta zeleného vodíku je složitá oproti státům, kde podstatně více fouká vítr či svítí slunce.
Proto Síkela nevidí do budoucna roli České republiky jakožto distributora vodíku, ale především coby distributora vodíkových technologií. Navíc připomněl několik tuzemských projektů, které na vodíku staví, ať už se jedná o vodíkové autobusy Škodovky, projekt vodíkové Tatry, či vodíkového vozidla společnosti Zebra.
Česko a Německo si mají co nabídnout
Andreas Künne, německý velvyslanec v Česku, připomněl, že obě země mají podobnou strukturu průmyslu a vzájemné spolupráci nahrávají i společné hranice, tedy i vzájemně propojené energetické sektory. „Z hnědouhelných polí v blízkosti německých hranic by se již brzy mohly stát solární parky vyrábějící zelený vodík s potenciálem pro budoucí spolupráci,“ řekl Künne a dodal, že vizí je vytvořit první přeshraniční vodíkovou autobusovou linku.
Jak připomněl Stefan Dürr, vedoucí oddělení technologií a inovací německého centra Wasserstoff.Bayern, Německo a Českou republiku pojí také ten fakt, že obě země budou vždy primárně energetickými importéry, nikoliv exportéry. Přesto má Německo ve vodíkové otázce lehký náskok, což je jeden z důvodů, proč by pro Česko mohlo představovat správného partnera.