Vodík coby palivo budoucnosti? Do Česka míří první veřejné vodíkové stanice, začnou se otevírat ještě letos

Vizualizace vodíkové stanice Benzina

Foto: Unipetrol

Vše nasvědčuje tomu, že se auta se spalovacími motory pomalu stávají minulostí. Otěže postupně přebírá elektřina a nasedá na ni čím dál více automobilek. Vozy poháněné baterkami ovšem nejsou jedinou alternativou – do popředí se dere i vodík, a proto na tento začínající trend reaguje i Česko, konkrétně skupina Unipetrol, která na tuzemském trhu spustí několik vodíkových stanic.

O veřejných vodíkových stanicích v Česku se mluví minimálně od loňského roku, kdy společnost Unipetrol a skupina Bonnett oznámily, že do konce roku 2021 otevřou u tuzemských silnic první dvě taková místa. Tento plán pokračuje a očekává se, že se v následujících měsících spustí pobočky v Praze a Litvínově, Unipetrol nicméně už teď ví, že jich chce výhledově udělat více.

Jak uvádí Jiří Hájek, šéf firmy UniCRE ze skupiny Orlen Unipetrol, v dohledné době se má v Česku spustit celkově šest veřejných vodíkových čerpacích stanice. Vedle poboček v Praze a Litvínově také v Brně, kam by měla dle server Novinky.cz dorazit v příštím roce, Plzni, Ostravě a opět v Praze. Zároveň firma plánuje dalších 22 čerpadel pro vodíkové vozy a do roku 2030 zprovoznit vodíkové plnicí stojany na 26 čerpacích stanicích své sítě Benzina Orlen.

Všechny vodíkové stanice budou schopné doplnit nádrž za čtyři až pět minut. „V Litvínově vyrábíme 80 tisíc tun tzv. šedého vodíku ročně. Od roku 2030 budeme nabízet zelený vodík, kterým můžeme ozelenit tradiční paliva. Jeho výroba bude klíčová, ale potřebujeme cítit zájem měst a obcí, aby na vodík přesedlaly,“ uvádí Hájek.

Zatímco méně ekologický šedý vodík vzniká štěpením zemního plynu za vzniku oxidu uhličitého, zelený vodík se vyrábí elektrolýzou z vody. Výrobní cena zeleného vodíku přitom není hlavním parametrem, tou bude přepravní náklad. Dle šéfa Toyoty a Lexusu v Česku Martina Pelešky, který byl i na konferenci CzechCrunch Onlajn, je vodík u osobních aut vedle elektřiny palivem budoucnosti.

„Cítíme zájem veřejnosti. V současnosti v Evropě jezdí 800 našich vodíkových vozů 1. generace,“ říká Peleška. Toyota Mirai je ostatně první sériový vodíkový vůz prodávaný na českém trhu, konkurentem mu je zatím pouze Hyundai Nexo. Na světovém trhu pak nejvíce zájmu vzbuzuje se svými vodíkovými kamiony automobilka Nikola, která si prošla velkými problémy a nyní to s palivem budoucnosti zkouší znovu.

S přispěním ČTK.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.