Bezemisní vozy by mohla nabízet i Tatra. První vodíkový náklaďák vyjede z Kopřivnice za dva roky

Tatra chystá na podvozku řady Force postavit vodíkem poháněný nákladní vůz

Foto: Tatra Trucks

Zatímco u osobních automobilů se jako jednoznačná budoucnost profiluje především elektřina z baterií, v případě nákladní dopravy není vize pohonu zítřka tak zřejmá. Do hry zde vstupuje také technologie vodíkového článku, která zajímá i experty z České republiky. Ti ji chtějí využít při stavbě moderního nákladního vozu s logem Tatry na přídi, jenž by měl být hotový za dva roky.

Pod hlavičkou Ústavu jaderného výzkumu Řež, který spadá pod energetickou společnost ČEZ, se spojilo pět firem, jež si vzaly za cíl vyvinout vodíkem poháněný nákladní automobil využívající podvozek kopřivnické Tatry. Legendární český výrobce bude mít také na starosti konstrukci prototypu se jménem H2 Tatra.

Vedle společnosti Tatra Trucks se do projektu zapojila také firma Devinn zaměřující se na řešení využívající vodíkovou technologii a Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, přičemž projekt je podporován Technologickou agenturou České republiky.

Delikátní technologie

Právě Devinn bude mít na starost integraci celého vodíkového pohonu do podvozku vycházejícího z řady Force, jak informovaly Hospodářské noviny. ÚJV Řež si firmu původem z Jablonce nad Nisou vybral pro její zkušenosti s vodíkovou technologií. Devinn má na svém kontě například vývoj vlastního mobilního vodíkového generátoru H2 BASE.

hk_6518xx-scaled-e1600858540886-min

Vodíkový generátor H2Base

Foto: Devinn

Jak ovšem vysvětluje marketingový specialista Devinnu Tomáš Doležal, práce na H2 Tatře bude velice delikátní. „Projekt tohoto rozsahu musí být kvůli maximální účinnosti velmi precizně designován, velkou výzvou je také to, že před integrací vodíkového pohonu je nejdříve potřeba vůz elektrifikovat,“ vysvětluje Doležal. Tím naráží na fakt, že i vodíkem poháněné vozy jsou vybavené elektromotorem, ovšem namísto akumulátoru, který se musí dlouze nabíjet, je zdrojem energie vodíkový článek.

„Jedná se o palivový článek, jehož principem je přeměna paliva, tedy vodíku a kyslíku, přímo na elektrickou energii. Palivové články jsou dnes technologicky vyspělá a bezpečná zařízení s vysokou životností, která je garantována až na dvacet osm let,“ popisuje technologii Petr Konvalinka, předseda Technologické agentury České republiky.

Vodíkový vůz se tedy tankuje podobně jako konvenční automobily, ovšem namísto nafty či benzínu je nádrž plněna vodíkem, což zabere nanejvýše několik minut. Právě rychlost tankování je spolu s delším dojezdem, než mají klasické elektromobily, jedním z největších lákadel, proč společnosti do vývoje této technologie investují nemalé finance.

Vývoj H2 Tatry bude financován například z programu TREND Technologické agentury ČR. „Projekt má v rámci dotačního titulu TAČR rozpočet 59 milionů Kč. V rámci těchto prostředků by měl proběhnout vývoj základního prototypu, avšak předpokládá se, že k dořešení dílčích témat budou partneři vkládat do projektu další prostředky,“ uvedla pro CzechCrunch Alena Rosáková z marketingového oddělení ÚJV Řež.

Vodík do terénu

Rosáková zároveň prozradila, že hlavní vizí je vytvořit prototyp vozidla, které bude mít robustní užitné vlastnosti jako dieselové nákladní vozy kategorie Tatra 8×8. Znamená to tedy, že i vodíková Tatra bude určena do složitějších terénů. Proto je zapotřebí navrhnout celé řešení tak, aby si bylo schopno poradit i se skutečně extrémními podmínkami.

Mezi ně patří pohyb v těžce přístupných místech, lokalitách s vysokou prašností či s extrémními klimatickými podmínkami, ve kterých operují například hasičské sbory, armáda či záchranáři. S tím je spojena nutnost eliminace vibrací, vývoj pokročilých vzduchových filtrů, optimalizace startu vozu za nízkých teplot a podobně. Testování vodíkové Tatry by mělo být zahájeno již v příštím roce, dokončení vozu je naplánováno na rok 2023.

tihybus

TriHyBus od ÚJV Řež

Foto: ÚJV Řež

Pro ÚJV Řež se navíc nejedná o první vodíkový projekt. „Vodíkovým technologiím se intenzivně věnujeme už přes deset let, prototyp nákladního vozidla je logickým pokračováním vývoje, který zahájil už náš vodíkový TriHyBus,“ připomíná Aleš Doucek, vedoucí oddělení Vodíkové technologie na ÚJV, a přidává vizi toho, kde by vodíková tatrovka mohla nalézt své uplatnění. „Věřím, že nový vůz komerčně obstojí všude, kde se dnes používají nákladní auta s fosilním spalovacím motorem.“

Mimo zmiňovaného TriHyBusu v Řeži v loňském roce zprovoznili prototyp vodíkové plničky pro malá vozidla a vyvíjejí také vodíkový prodlužovač dojezdu určený pro elektromobily s akumulátorem. Ten bude sloužit především pro užitková vozidla v centrech měst, menší plavidla a manipulační techniku.

Připomeňme, že vyvinout vodíkový nákladní automobil se dnes snaží i velké značky jako Mercedes či Hyundai. Nejvíce však bylo v poslední době slyšet o automobilce Nikola, která na vodíku postavila celou svou image. Ta ovšem byla silně poškozena v momentě, kdy vyšlo najevo, že její šéf Trevor Milton lhal, aby dělal svůj podnik zajímavější pro investory. Přesto se Nikola své snahy vytvořit vodíkový tahač nevzdává a chce jej uvést na trh v průběhu několika příštích let.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.