Finančník Radovan Vávra testuje. Zarytý fanoušek Tesly si vzal do parády vlajkovou elektroloď Volkswagenu
Ten výkřik zazní zničehonic: „Ty jsi ale guma!“ Auto se právě vyhnulo jinému, srážka sice nehrozila, na vzepětí emocí to však stačilo: „Lidi někdy jezdí fakt neskutečně.“ Po pár sekundách už si to ale zase v klidu šineme po okresce u pražských Průhonic a známý finančník Radovan Vávra se dívá kolem. Občas něco oglosuje, jinak žádné nadávky ani hurónský smích. Vypadá jako… spokojený táta za volantem. Tedy jako někdo, pro koho byl Volkswagen ID.4, který právě řídí, stvořen.
Aby nedošlo k mýlce, elektrická auta jsou Vávrova vášeň. Už čtyři roky mu v garáži parkuje červená Tesla Model S (s tou jezdí on) a modrá Tesla Model X (s tou jezdí manželka). V jeho investičním portfoliu nechybí jak akcie automobilky Elona Muska, tak jejího čínského vyzyvatele Nio. A teď si dokonce objednal elektrickou Dacii Spring, která ho bez DPH vyjde na „lidových“ 400 tisíc. „Na dojíždění z Průhonic do kanclu na Pankráci to bude jednodušší a ekologičtější než dvoutunová Tesla,“ říká.
Vlajkovou elektroloď Volkswagenu ID.4 GTX ale ještě neřídil, a tak s chutí přijal nabídku CzechCrunche, aby ji coby poučený uživatel ozkoušel. Po usednutí do sportovně tvarovaných sedaček se jen chvilku rozhlíží, pošteluje si polohu, volant a zrcátka a se smíchem hlesne: „Tady je teda tlačítek…“ Jestliže si totiž konzervativní řidiči stěžují, že automobilky včetně VW čím dál víc ovládacích prvků integrují do středového tabletu a různých dotykových lišt, v Tesle je jen a pouze středový dotykový panel.
Cožpak Vávru neštve, že musí sahat na displej? Neruší ho to? Není to nepraktické? „Špatně tomu rozumíš! Koukáš se na to očima klasického řidiče a klasického auta. Jenže Tesla je v první řadě hodně chytrý počítač. Až pak auto. Takže nepotřebuju páčku na řazení, protože to auto ví, kdy má couvat. Je to fundamentální věc. Když na to přistoupíš, zvykneš si snadno,“ vysvětluje. V pohledu na inteligenci aut by se tedy Vávra zjevně neshodl s Michalem Bláhou, který s námi testoval hybridní Octavii RS a mluvil o tom, jak nemá rád vozy, které se snaží myslet za něj.
ID.4 je pro budoucnost wolfsburského podniku spolu se svým menším sourozencem ID.3 naprosto zásadní. Stojí na zcela nové, přímo pro elektromobily konstruované platformě a mají být pionýry, kteří Volkswagenu pomohou udržet krok s elektromobilním trendem. Šéf největší evropské automobilky Herbert Diess, který zrovna přežil koncernové manažerské šarvátky, se už několikrát nechal slyšet, že vzorem i konkurentem firmy je americká Tesla. Právě její Model 3 se v Evropě prodává mimořádně dobře a ID.4 tomu má učinit přítrž.
Podle Radovana Vávry není čtyřka bez šance – paradoxně kvůli řadě slabin a neduhů. Minimálně z pohledu uživatele Tesly. O co jde? „Tohle je elektrické auto pro lidi, kteří vlastně tak úplně elektrické auto nechtějí. Vnímám ho jako takový evoluční mezistupeň,“ říká a po chvíli vyjmenovává, co mu coby přesvědčenému elektrořidiči vadí.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs