Firmy v Česku stále více sdílejí výdejní boxy. DPD do své sítě zapojilo přes tisíc AlzaBoxů

Výdejní boxy jsou tak trochu český fenomén. Podle průzkumu DPD jsme v Evropě v jejich využívání na druhém místě za Francií.

Peter BrejčákPeter Brejčák

tz_dpd_2-min

Foto: DPD

DPD do své sítě zapojilo výdejní boxy Alzy

0Zobrazit komentáře

Výdejních boxů v Česku přibývá jak hub po dešti, podle aktuálního odhadu CzechCrunche se jich v tuzemsku nachází již přes 3,5 tisíce. A budou přibývat i nadále. I proto mají někteří hráči tendenci síly spojovat a kapacity svých sítí sdílet, což jim přináší nižší náklady a zákazníkům na druhé straně vyšší komfort výběru, kam jim bude zboží doručené. Takovým příkladem je nově logistická společnost DPD, jež začala balíčky z e-shopů doručovat do více než tisícovky AlzaBoxů.

AlzaBoxy jsou nově součástí sítě DPD Pickup, která tak naroste na více než 2 500 výdejních míst a výdejních schránek. Proces doručení, který funguje u stávajících DPD boxů, jež společnost představila loni v létě a do provozu uvedla v říjnu, se z pohledu zákazníků nemění – většina z nich je otevřena čtyřiadvacet hodin denně.

Boxy od DPD dokážou kromě jejich vydávání zásilky také přijímat, což mohou zákazníci využít například k vrácení zboží zpět do e-shopů. AlzaBoxy tuto možnost zatím nenabízí, obě firmy ale podle vyjádření pracují na tom, aby byla brzy dostupná. Spolupráce mezi oběma společnostmi probíhá kromě České republiky také na Slovensku, kde se týká 500 AlzaBoxů.

Doručení do AlzaBoxu probíhá stejně jako u samoobslužných DPD boxů – zákazník si vybere zboží na e-shopu, zaplatí a v nabídce výdejních míst vybere příslušný box. Před doručením balíčku obdrží kód, který zadá přímo do boxu před vyzvednutím.

dpd-x1

Foto: DPD

Kurýr společnosti DPD před výdejními boxy

„Vysoká obliba výdejních míst, tedy i samoobslužných boxů, je český fenomén. Podle našeho nejnovějšího průzkumu E-shopper Barometer jsme dokonce v porovnání se zbytkem Evropy ve využívání výdejních míst na druhém místě hned za Francií. Protože tento trend během pandemie ještě výrazně posílil, chtěli jsme našim zákazníkům nabídnout co nejširší síť. Spolupráci s Alzou proto velmi vítáme, a to dokonce nejen v České republice,“ popisuje generální ředitel DPD Miloš Malaník.

„Věříme, že využití kapacity jednoho boxu více dodavateli je budoucnost v doručování. Díky napojení partnerů do naší sítě se AlzaBoxy stávají nedílnou součástí chytré městské infrastruktury a přispívají ke zvýšení kvality života obyvatel,“ říká Jan Moudřík, ředitel expanze a facility Alza.cz.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

DPD a Alza ovšem nejsou jediné společnosti, které budují vlastní síť výdejních boxů. Skupina Packeta, do níž patří Zásilkovna, tento týden oznámila, že navýšila počet svých Z-Boxů na celkem 3 500, z nichž 2 500 se nachází v Česku a jde tak o největší síť automatizovaných výdejních schránek na trhu.

Mezi další hráče pak patří PPL, WeDo (které přebralo boxy od Mallu), Rohlík, IKEA, ve spolupráci s OX.Point pak s nimi experimentuje také Česká pošta. Jednička e-commerce trhu Alza přitom již loni v létě své boxy připojila také do projektu Lockers.ai od společnosti Balíkobot, který si za cíl klade výdejní schránky všech hráčů propojit do jedné sítě.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Ikona konzumu se rozšiřuje. Primark jde do Brna, Bratislavy a dokonce i na internet

V Brně by irský řetězec měl prodejnu otevřít do konce roku, ve stejné době spustí pilotně i e-shop ve Velké Británii. Slováci se dočkají za rok.

Luboš KrečLuboš Kreč

Obchod Primark

0Zobrazit komentáře

Když se loni v polovině června otevřela po letech slibů a odkladů první česká pobočka irského oděvního řetězce Primark, moc se tomu nechtělo věřit. Ne snad tomu, že se v moderní budově Flow Building na Václavském náměstí skutečně objevil, ale co kvůli tomu byli Češi a hlavně Češky ochotní strpět – několik týdnů stáli v dlouhých frontách, aby se dostali dovnitř a mohli si nakoupit oblečení a doplňky za diskontní ceny.

Není proto překvapením, že Primark považuje první rok působení v České republice za úspěšný. Otevření prodejny v centru Prahy prý představovalo důležitý milník expanze společnosti do střední Evropy, řekl oblastní manažer firmy pro region střední a východní Evropy Maciej Podwojski. A dodal, že druhá prodejna v tuzemsku začne fungovat koncem roku v obchodním centru Olympia v Brně.

Mimořádný zájem o pražskou prodejnu byl loni způsobený hlavně uvolněním proticovidových opatření. „Obzvláště dobře si vedly licencované řady, především kolekce Harry Potter, NBA a Disney. Populární jsou také džínové oděvy pro ženy,“ řekl Podwojski. Po uvolnění restrikcí vzrostl podle něj zájem také o oblečení do společnosti, jako jsou halenky a šaty.

Primarku na Václavském náměstí se podle Jana Kotrbáčka z poradenské agentury Cushman & Wakefield daří dobře, stejně jako prodejně ve varšavském obchodním centru Galeria Mlociny, která začala fungovat v roce 2020 coby první Primark v Polsku. „Úspěch nově plánované prodejny Primark v projektu Olympia Brno se dá očekávat. Další plánované otevření prodejny Primark je v rámci rozšíření bratislavského nákupního centra Eurovea na jaře 2023,“ uvedl dále Kotrbáček.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Do Česka loni vstoupilo osmatřicet nových značek, což bylo nejvíce za poslední tři roky. Z nových značek jich bylo osmnáct z módy, většina nových prodejen zahájila svůj vstup na tuzemský trh v hlavním městě. V letošním roce má být asi největší událostí plánované otevření první prodejny luxusní značky Chanel v Pařížské ulici v Praze.

Pro Primark jako takový samozřejmě není podzimní vstup do Brna ani bratislavská premiéra příští rok ničím extra výjimečným – tím bude spíš start online prodeje, čemuž se dosud oděvní gigant, který si mezi mladými zákazníky vybudoval ikonické postavení, dost bránil. V pilotním projektu nabídne Primark ve svých obchodech v severozápadní Anglii možnost nakupovat dětské zboží přes web a pak si objednávku vyzvednout v kamenné pobočce.

hm-1

Přečtěte si takéPřineste staré oblečení a na vlastní oči sledujte, jak se z něj vyrábí nové. H&M začíná recyklovat přímo v prodejněPřineste staré oblečení a na vlastní oči sledujte, jak se z něj vyrábí nové. H&M začíná recyklovat přímo v prodejně

„Náš byznys s dětským oblečením byl vždy hodně silný, ale omezoval nás prostor. Toto by ale mohlo jednak vyřešit náš problém s místem, jednak dát zákazníkům nový důvod k nám přijít,“ řekl v rozhovoru pro Financial Times George Weston, šéf společnosti Associated British Foods, které Primark patří. Internetový obchod by se měl spustit do konce roku a pokud se osvědčí, firma jej bude postupně zapínat i v dalších zemích, kde působí.

Weston zároveň ale vyloučil, že by v dohledné době Primark startoval klasický e-shop s kompletní nabídkou a doručováním. Firma chce zůstat kvůli nižším nákladům u varianty, že si lidé pro objednané zboží musí přijít na prodejnu. Šéf společnosti to zdůvodnil mimo jiné důrazem na ekologii. To je argument, který ukazuje, jak se mění pohled lídrů trhu s rychlou módou, jako jsou Primark či H&M. Ty totiž patří k velkým znečišťovatelům, jejich výroba a přeprava je jednak energeticky velmi náročná, jednak spotřebovává extrémní množství vody a také je hodně závislá na materiálech na základě plastů.

S použitím ČTK.