Footshop nabírá desítky milionů korun a spouští vlastní second hand. Nabízí prémiový streetwear za nižší ceny

Filip HouskaFilip Houska

peter-hajducek-footshop4

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Peter Hajduček, zakladatel Footshopu

0Zobrazit komentáře

Byť tomu název i logo stále silně napovídá, Footshop už dávno není jen o teniskách. Za devět let se z firmy, která od počátku kloubila vášeň ve sneakers s pouliční subkulturou, stal přední hráč české i evropské streetwearové módy, jehož loňský obrat činil 760 milionů korun. Na letošní rok to chce tým okolo zakladatele Petera Hajdučka zvednout minimálně o třetinu a mezitím rozjíždět i menší boční projekty. Jedním z nich je i second hand.

O takzvaných sekáčích víme své. Pro někoho je pod úroveň nakupovat zboží, které už někdo nosil, pro druhé je to naopak skvělá příležitost, jak získat dobrý kousek za mnohonásobně nižší cenu. V oblasti moderního streetwearu mají však second handy poněkud jiné jméno.

Protože velká většina populárních značek, jež tento módní žánr formují, stojí nemalé peníze (alespoň s ohledem na ceny, za které se prodává oblečení z fast fashion řetězců), fanoušci usilovně hledají, kde mohou trička, mikiny, kalhoty nebo tenisky sehnat s příjemnější cenovkou.

footshop-1

Foto: Eyelevel

Pobočka Footshopu v holešovickém Vnitroblocku

Velmi dobře fungují komunitní internetová fóra nebo online aukce, nicméně pokud bude lidem nabídnut přístup k prémiovým streetwearovým značkám se sympatičtější cenou přímo v kamenném obchodě, pravděpodobně zvolí tuto variantu.

A přesně tak smýšlí i Footshop, který v prostorách holešovického Vnitroblocku rozjíždí v rámci své pobočky první second hand s názvem The Second. V něm se soustředí na zachovalé high fashion značky oblečení a doplňků.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V našich skříních je toho přece jenom o trochu víc, než je potřeba. A právě vdechnout starším, ale zachovalým kouskům nový život prostřednictvím prodeje v The Second se nám jevilo jako ideální řešení. Vnitroblock je zatím naší vlajkovou lodí, ale nebráníme se v budoucnu second handy přenést i do našich dalších prodejen v Evropě,“ říká Peter Hajduček.

Přineste a potěšte dalšího. Nebo naopak

Princip fungování second handu pod hlavičkou Footshopu je stejný jako všude jinde. Pokud máte doma oblečení, které nenosíte a nepotřebujete, donesete ho do Vnitroblocku a domluvíte se s prodavači na optimální ceně, za kterou byste chtěli jednotlivé kousky prodat.

„V dnešní době není problém obratem produkt nebo jemu podobný dohledat na internetu a cenu stanovit. Neexistuje pravidlo, o kolik by to mělo být nižší, záleží však i na stavu produktu,“ vysvětluje pro CzechCrunch Lenka Zbořilová, která za The Second zodpovídá.

Hlavním tahákem footshopáckého prodeje z druhé ruky je však to, že je tvořen komunitou a určen pro komunitu – sází hlavně na náruživé fanoušky trendy streetwearu. „Snažíme se, aby byla kolekce co nejvíce prémiová,“ doplňuje Zbořilová a dodává, že aktuálně se v second handu nachází asi 25 produktů, přičemž se jich od spuštění protočilo zhruba 70.

elonmusk

Přečtěte si takéSpanilou jízdu Tesly nezastavila ani pandemie. Počtvrté za sebou hlásí zisk a může zamířit do indexu S&P 500Spanilou jízdu Tesly nezastavila ani pandemie. Počtvrté za sebou hlásí zisk a může zamířit do indexu S&P 500

Pochopitelně však můžete stát i na opačné straně a využívat nového projektu Footshopu k tomu, abyste levněji nakoupili něco, co jinak stojí třeba třikrát tolik. Ideálně se tak střetávají oba póly a firma věří, že to může do budoucna slibně fungovat. „Poptávka po produktech nás mile překvapila, teď musíme zapracovat na nabídce od širší veřejnosti,“ dodává Zbořilová.

Už teď tak přemýšlí nad tím, jak svůj second hand, který mimo jiné silně hraje na notu udržitelnosti, dostanou do dalších zemí, kde firma působí. Jmenovitě na Slovensko (Bratislava), do Maďarska (Budapešť) a Rumunska (Bukurešť), kde svou první pobočku Footshop otevřel koncem minulého roku.

Příliv nových milionů

Prémiový second hand ovšem není to jediné, co teď Footshop řeší. Prodej z druhé ruky s komunitním zaměřením je ostatně zatím jen malým vedlejším projektem. Pro další rozvoj celého svého byznysu se nyní firma po čase opět otevírá investorům, kteří se přidají k investiční skupině Enern, jež do teniskového e-shopu investovala před dvěma lety. Footshop se za tímto účelem po vzoru slovenského GymBeamu spojil s investiční platformou Crowdberry.

peter-hajducek-footshop2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Peter Hajduček, zakladatel Footshopu

Na ní by rád od vícero menších investorů vybral zhruba 106 milionů korun (4 miliony eur). Finálně již byla uzavřena první část, která Footshopu zajistila polovinu z očekávané sumy (53 milionů korun, respektive 2 miliony eur) a zainteresovaní investoři do firmy již vstoupili jako podílníci. Další investoři již ale indikovali svůj zájem o vložení dalších desítek milionů korun a je tak pravděpodobné, že se Footshop přiblíží v tomto investičním kole k plánovaným 4 milionům eur.

Investici by pak Footshop chtěl využívat především na akvizice, přesněji řečeno otevírání nových vlajkových kamenných prodejen, a digitální inovace, které mají přidanou hodnotu pro zákazníky a subkultury, na něž firma míří. Dále se bude chtít více soustředit na rozšiřování svého působení v luxusním a limitovaném sortimentu.

***

Pokud vás zajímají bližší detaily o Footshopu jako takovém, jeho dalších plánech a jak ho (ne)ovlivnila koronavirová pandemie, pusťte si náš podcast s Peterem Hajdučkem.

Spanilou jízdu Tesly nezastavila ani pandemie. Počtvrté za sebou hlásí zisk a může zamířit do indexu S&P 500

CEO Tesly Elon Musk

0Zobrazit komentáře

Kdyby se daly poslední měsíce kalifornské automobilky Tesla označit jedním slovem, byla by to bezpochyby jízda. Zatímco ještě před čtyřmi týdny se pohybovala hodnota akcií firmy Elona Muska na hranici 1 000 dolarů, své nejsilnější období před několika dny zakončila na částce 1 643 dolarů na akcii.

Bylo to poté, co Tesla popřela veškerá očekávání analytiků, kteří předpovídali, že kvůli koronaviru a také na čas uzavřené kalifornské továrně nedokáže automobilka vyrobit a doručit dostatečný počet vozů, aby pokryla poptávku. Opak byl pravdou. Za poslední čtvrtletí Tesla doručila přes 90 tisíc automobilů, zatímco očekávání počítala se zhruba 70 až 83 tisíci kusů. Díky tomu se rozjel vlak s novými spekulanty, kteří věří, že akcie Tesly pojedou nahoru.

Někteří analytici změnili svá očekávání a nastavili očekávanou hodnotu akcií pro příští týdny na 2 000 dolarů, díky čemuž začal jejich strmý růst. Ten však zároveň podle mnohých neměl žádné racionální základy, a tak se začalo o Tesle ještě více než kdy dřív mluvit jako o nafouknuté bublině a celou dobu se tak čekalo na finanční výsledky, které měla Tesla oznámit až dnes. V nich analytici počítali s příjmy ve výši 5,146 miliardy dolarů při ztrátě 0,14 dolaru na akcii. A výsledek?

tesla-models-s3xy-boxed-min

Foto: Tesla

Tesla aktuálně nabízí Model S, Model X, Model 3 a Model Y

Tesla znovu dokázala nemožné a už počtvrté za sebou se ve čtvrtletních číslech překlopila do zisku. Za druhý kvartál letošního roku hlásí 6,04 miliardy dolarů v příjmech s minimálním ziskem 0,5 dolaru na akcii, respektive 104 milionů dolarů. Loni za stejné období Tesla reportovala ztrátu ve výši 408 milionů dolarů.

Na newyorské burze se sice obchodování již uzavřelo, ale ještě před zavřením se akcie Tesly dostaly na 1 592 dolarů za kus. Na uzavřeném trhu se pak po oznámení výsledků jejich cena vyšplhala až na 1 715 dolarů, byť pár desítek minut poté zase cena spadla na zhruba 1 675 dolarů. Marže na jednom automobilu vzrostla Tesle z 18,9 procenta ve stejném období v minulém roce na 25,4 procenta.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vliv na výsledky mají i pobídky ve výši 400 milionů dolarů od ostatních automobilek, které si od Tesly kupují kredity pro vlastní snížení emisí, jimiž si vylepšují skóre ohledně snižování emisí a znečišťování ovzduší. Nečekaně dobrá čísla za poslední kvartál pak pro Teslu zejména díky dalšímu zisku znamenají ještě jednu zásadní věc – splnění podmínek pro zařazení do prestižního akciového indexu S&P 500.

V něm se objevují přední americké společnosti, které plní určitá kritéria, a investoři poté mohou místo jednotlivých akcií obchodovat s celým indexem, jelikož jsou v něm standardně firmy, které dlouhodobě performují stabilním tempem. I když Tesla podmínky splňuje, ještě to neznamená její zařazení, ale pokud se tak stane, mohla by se hodnota akcií automobilky posunout i nad 2 000 dolarů.

tesla-berlinx

Foto: Tesla

Vizualizace chystané Gigafactory Tesly v Berlíně

Před sebou má Tesle tento i následující roky ještě řadu výzev. O její elektromobily roste zájem v Číně, takže tam bude muset postupně navýšit výrobu, stejně jako plánuje výstavbu nové Gigafactory v Berlíně. Před koupí pozemku v Německu údajně firma uvažovala také o České republice, ale nakonec z toho sešlo.

Hodnota Muskovy automobilky je aktuálně 295 miliard dolarů a neustále se vzdaluje od veškeré konkurence. Za sebou Tesla nedávno nechala dlouhodobě vedoucí Toyotu, která má aktuální tržní kapitalizaci ve výši 205 miliard dolarů. Pro Teslu to ale zároveň znamená, že je ještě pod větším drobnohledem veřejnosti a také burzovních spekulantů, kteří ve velkém sázejí na to, že její akcie půjdou dolů (takzvaně je shortují).

Nedávný report společnosti S3 Partners ukazuje, že proti Tesle investoři „vsadili“ již téměř 20 miliard dolarů. V té souvislosti se Musk rozhodl vydat nový produkt – speciální brandované „šortky“, na kterých je nápis S3XY, tedy označení všech modelů Tesly. Ty se okamžitě vyprodaly a ukazuje to na absurditu marketingu, který kolem kalifornské společnosti panuje.