Fotbalisté versus bůh války. V boji o titul nejprodávanější hry v Česku se utkaly FIFA 23 a God of War

Severská sága s poutavým příběhem a adrenalinové akce versus simulátor nejpopulárnějšího sportu světa. Co v roce 2022 lákalo české hráče víc?

Michal MančařMichal Mančař

fifa-god_of_war

Foto: EA/Sony

V českých obchodech byly v roce 2022 nejprodávanější hry FIFA 23 a God of War: Ragnarök

0Zobrazit komentáře

Rok 2022 přinesl českým hráčům jedno napínavé klání. V souboji o titul nejprodávanější hry roku se ukázala tradičně silná fotbalová série s aktuálním dílem FIFA 23, proti které se postavil God of War, videohra s jednou z historicky nejúspěšnějších premiér nejen u nás. S otázkou, kdo si nakonec získal větší přízeň tuzemského hráčstva, CzechCrunch oslovil dva největší české herní obchody JRC a Xzone i e-shopovou jedničku Alzu.

Fotbalovým skóre 2:1 v souboji bez ohledu na platformy zvítězila ve finálovém klání mezi nejprodávanějšími hrami v Česku FIFA 23, mimochodem poslední díl známé značky s tímto názvem. Oslovené firmy sice nekomentují přesná čísla prodaných kopií, prvenství sportovního simulátoru nicméně potvrdila Alza i JRC. God of War: Ragnarök snižoval jen úspěchem na Xzone. Při rozložení prodejů na PC a jednotlivé konzole – PlayStation 5 seženete prakticky jen v balíku s jednou z her – by se ale i akce zasazená do severské mytologie dočkala dílčího vítězství.

„Králem nejprodávanějších her na Alze byl i loni nový ročník série FIFA. Prodalo se ho jednou tolik co Ragnaröku, ale je nutné podotknout, že God of War vyšel pouze pro PlayStation. Pokud bychom srovnali jen prodeje na konzole od Sony, pomyslnou trofej by nad hlavu zvedl Kratos,“ okomentoval loňské výsledky pro CzechCrunch obchodní ředitel společnosti Ondřej Hnát s odkazem na osvaleného hlavního hrdinu série God of War. Její nejnovější díl mimochodem i v Česku zažil rekordní premiéru.

Podobná situace byla i v herních obchodech JRC, jež patří pod prodejce elektroniky Smarty. „Úplně o prsa to mezi oběma hrami nebylo. FIFA měla docela náskok. Ale kdyby oba tituly vyšly ve stejnou dobu, bylo by to těsnější, možná by God of War konkurenta předběhl,“ přiblížil prodeje Petr Kratochvíl z marketingu firmy. Podle něj navíc celkovému vítězi bezpochyby pomohlo mistrovství světa, které i herní fanoušky navzdory mnoha kontroverzním naladilo na fotbalovou vlnu.

steam-boxed

Přečtěte si takéJako by hrálo celé Česko. Steam zlomil rekord v počtu hráčůJako by hrálo celé Česko najednou. Steam má nový rekord, překonal 10 milionů současně hrajících lidí

Naopak u herních specialistů z Xzone si fotbalisté první místo nevykopali. „Převálcoval je God of War,“ zmínil spolumajitel obchodu Martin Schovanec. FIFA 23 skončila dokonce až třetí, stříbrná byla dinosauří sci-fi akce Horizon Forbidden West. Ragnarök se na Xzone stal nejprodávanější hrou roku už krátce po svém uvedení a ani následující týdny na jeho triumfu nic nezměnily. Dokonce udělal podobná čísla jako ve své době megahit Cyberpunk 2077, jenž před měsícem oslavil dva roky od vydání.

Situace těsně pod vrcholky žebříčků prodejnosti se napříč třemi obchody mírně liší. Pro někoho překvapivé tak může být složení top trojky titulů v JRC. První FIFA 23 a druhý God of War jsou totiž následovaní předchozí hrou fotbalové série s číslovkou 22 v názvu. FIFA 22 totiž posbírala působivá prodejní čísla během prvních devíti měsíců loňského roku před vydáním následného šampiona. Dokonce i zmiňovaný Horizon skončil v JRC až čtvrtý, pátá byla brzy desetiletá, přesto nestárnoucí stálice Grand Theft Auto V.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Grand Theft Auto V si dojelo pro ještě lepší výsledek na Alze, kde mu patří čtvrté místo za bronzovým a taktéž evergreenovým Minecraftem. Na páté příčce se opět objevil Horizon Forbidden West. Úplně jiné tituly se nicméně těsně pod pódiem umístily na Xzone, pozice čtyři a pět tam patří i námi skvěle hodnoceným závodům Gran Turismo 7, respektive zombie apokalypse Dying Light 2. A i v dnešní době se na Xzone dařilo nedigitálním verzím her.

„Loňský rok byl zajímavý v tom, že poprvé od roku 2017 neklesl počet prodaných krabicových her. Dokonce oproti předchozímu roku lehce stoupl,“ řekl Schovanec. Xzone také uvedlo další zajímavou statistiku, meziročně se téměř zdvojnásobily jeho prodeje karetních her Magic: The Gathering a Pokémon. Už tradičně silnému segmentu merchandisingu vládly komiksy na motivy střílečky Fortnite.

Svou stopu v top titulech loňského roku zanechaly i české počiny. Na Xzone byla osmou nejprodávanější hrou roku 2022 předloňská hororová hříčka Happy Game od studia Amanita Design. A v žebříčku omezeném na videohry vydané v loňském roce se na jedenáctém místě statistik obchodů JRC umístily komediální příběhy policisty Pankráce s dabingem Luďka Soboty z Poldy 7.

V nové české hře si postavíte obchoďák snů. Tvoří ji jeden autor a na nákupy láká hratelnou ukázkou

Máte v hlavě plány na mnohem lepší obchodní centrum než Chodov nebo Černý Most? V připravovaném tycoonu Mall Craze je snadno naplníte.

Michal MančařMichal Mančař

mallcrazescreenshot1

Foto: Mall Craze

Kam se hrabe Chodov a Černý Most. V české hře Mall Craze si postavíte obchodní centrum snů

0Zobrazit komentáře

Studoval IT, poté pracoval jako videoproducent, ale stále uvažoval, co ještě zkusit dál. Načež přišel marketing nebo hudební produkce. „A tak dlouho mi to všechno šrotovalo v hlavě, až mě nakonec napadlo, jestli není něco, kde bych to vše dokázal využít najednou. Tak vznikl nápad udělat hru,“ říká s úsměvem v rozhovoru pro CzechCrunch Milan Timčenko, jediný vývojář chystaného simulátoru obchodního centra.

Mall Craze se zrodil tak trochu pro osobní potřebu svého tvůrce, teď už ale míří k veřejnému vydání a můžete si ho dokonce vyzkoušet v demoverzi. Hra je zástupcem především v minulosti velice populárního žánru takzvaných tycoonů. Však kdo z hráčů by neznal legendární série jako Railroad Tycoon nebo Rollercoaster Tycoon, které slůvko v překladu znamenající byznysového magnáta nesou přímo v názvu.

Tycoony hráče posadí do křesla šéfa nějakého podniku – třeba společnosti zabývající se železniční dopravou nebo zábavního parku jako právě v uvedených příkladech – a nechají ho řešit jejich stavbu, provoz a růst. V Mall Craze je takovým podnikem obchodní centrum. To někomu může přijít jako lehce neobvyklá volba, důvod pro ni je ale podle sólo vývojáře hry Milana Timčenka velice prozaický.

„Chtěl jsem si simulaci obchoďáku sám zahrát. Ale kromě jednadvacet let starého Mall Tycoonu nebylo nic, co by mě uspokojilo,“ vysvětluje svou motivaci autor. Těch pár novějších pokusů téma herně zpracovat totiž nesplňovalo jeho představy o hratelnosti a grafice. „Mall Craze tak vznikl převážně jako titul, který měl být jen primárně pro mě. Dokonce nápad na samotnou hru mě napadl právě v obchoďáku,“ dodává.

Původní Timčenkův odhad byl, že si s projektem bude hrát pár měsíců. Něco zkusí vytvořit, možná to v omezené míře nasdílí v herní komunitě. A pak se přesune dál. „No a dneska je to už něco přes tři roky a hra několikanásobně přerostla mé původní odhady,“ popisuje současný stav. Mall Craze totiž stihl úspěšně dokončit kickstarterovou kampaň, dostal demo, teď se chystá na zářijové spuštění předběžného přístupu. V něm nejvíce nedočkavým zájemcům představí ještě nefinální, ale z velké části kompletní hru.

Do té doby však musí digitální developeři nemovitostí vzít zavděk kratší hratelnou ukázkou českého počinu na Steamu. Demo ukazuje prakticky finální grafickou podobu hry i její základní hratelnost, tedy stavění obchodů nebo upravování vašeho „ócéčka“. „Můj hlavní cíl je, aby si hráči mohli postavit obchoďák podobný tomu, do kterého třeba každý týden chodí ve svém městě nakupovat. A potom jej dále zlepšovat. Spravovat obchody, zaměstnance, produkty i reklamu,“ přibližuje vývojář.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Více se má hra zaměřit na stavbu a zkrášlování obchodního centra než na finance a management. Těm by hráči měli věnovat třeba jen třetinu času a pozornosti. Stejně tak nemá být Mall Craze hardcore matematické dobrodružství pro milovníky Excelu. Podle autora bude jeho dílo na škále mezi komplexními simulátory a jednoduchými hříčkami někde uprostřed. „Možná malinko směrem k těm méně náročným hrám,“ říká. Náročný však byl vývoj Mall Craze. Jak by také ne, když je drtivá většina hry jen Timčenkovým dílem.

Opavský vývojář se povětšinou nevydal cestou pořízení hotového herního obsahu (třeba 3D modelů nebo zvuků), při vývoji uplatnil své rozmanité profesní zkušenosti od tvorby videa až po hudební produkci. Celý titul navíc nedávno překlopil na modernějších technologické jádro Unreal Enginu 5. „Ale s úvodní ilustrací hry mi pomohla kamarádka a ilustrátorka Kristýna Krausová. A k nezaplacení byly rady od vývojářské komunity, například od Martina Součka,“ říká Timčenko s odkazem na autora podobně jednomužné chystané hry iCorp.

mall-craze-05

Foto: Mall Craze

Milan Timčenko by v Mall Craze chtěl hráčům dopřát možnost vytvořit kopii obchoďáku z jejich města

Mimochodem, ve svém sólo přístupu dává Timčenko a Mall Craze vzpomenout na ještě jiný titul, který se v minulých dnech dočkal demoverze. Hratelná ukázka Písní z Kalicha od Jana Vodičky je sice kratší než životnost železných pánů v bitvě u Sudoměře, ale i tak je tato husitská variace na strategii Warcraft 3 působivou připomínkou toho, co dokáže sice osamocený, ale šikovný vývojář. A už koncem loňského roku vyšly další sólo projekty 1428: Shadows over Silesia od Petra Kubíčka a sci-fi Afterglitch Vladimíra Kudělky.

Ale z dějin zpátky do obchoďáku. Ten do současné podoby vyrostl i díky úspěšné crowdfundingové kampani na Kickstarteru. Na podzim tam vybral přes čtvrt milionu korun, díky čemuž získal Timčenko příjemnou možnost věnovat Mall Craze víc času, než bylo do té doby možné. „Jak se blíží vydání, tak vývoji dávám čtyři pracovní dny týdně a často i sobotu. V předchozích třech letech to přitom byly třeba jen dva dny, byly tam i několikaměsíční pauzy,“ říká.

Vyšší tempo práce znamená také oznámení spuštění předběžného přístupu hry, jež je naplánované na 19. září letošního roku. Po něm bude o to blíž i ostré vydání hry. A pokud Mall Craze naláká tolik hráčů jako obchodní centra po světě lákají zákazníků, přichystá svému autorovi nejen radost, ale i další kapitolu do už tak rozmanitého životopisu. „Možnost být vývojářem a pracovat na vlastních hrách je hodně lákavá vize,“ uzavírá Timčenko.