Groupon? Když ho zvládneme vzkřísit, bude to pro Česko obří úspěch, říkají Šenkypl a Fryc

Český pokus o záchranu Grouponu dál pokračuje. Naordinované ozdravné kúře věří jeho šéf Dušan Šenkypl i investor Ondřej Fryc.

fryc-senkypl-mm

Foto: Jan Nechvíle / CzechCrunch

Ondřej Fryc (Reflex Capital) a Dušan Šenkypl (Pale Fire Capital, Groupon) na konferenci Money Maker 2024

0Zobrazit komentáře

Americká společnost Groupon má své zlaté časy za sebou. Po roce 2016 začal tehdy úspěšný praotec slevových portálů klopýtat – a klesly jeho příjmy i hodnota. Zašlou slávu mu teď chtějí vrátit Češi v čele s investiční skupinou Pale Fire Capital, za kterou stojí Dušan Šenkypl a Jan Barta. Ozdravná kúra Grouponu je ale nakonec náročnější, než očekávali.

„Naše cesta začala jako standardní investiční záležitost. Firma procházela významnou proměnou podobně jako kdysi Slevomat, navíc jsme předpokládali, že se svět vrátí do předcovidových kolejí. To se nakonec ukázalo jako mylný předpoklad,“ říká Šenkypl. Kdysi výdělečný slevový portál zůstává dál ve ztrátě, kterou se Čechům daří pomalu snižovat. Šenkypl ale stále věří, že se Groupon nakonec podaří vzkřísit. „Důvěřuji jeho byznysovému modelu. Je udržitelný, jen se musí ještě trochu upravit,“ prohlásil na investiční konferenci Money Maker, kterou třetím rokem pořádá CzechCrunch.

Pale Fire Capital, která ve slevovém portálu drží více než čtvrtinový podíl, nelenila a již dříve obměnila vedení Grouponu. „Bylo to ale těžké rozhodnutí,“ potvrdil Šenkypl. Kromě něj figuruje v nejvyšším managementu firmy, který je teď převážně česko-slovenský, například bývalá šéfka Slevomatu Marie Havlíčková, jeden ze zachránců Aukra Vojtěch Ryšánek či Zdeněk Linc, který sbíral zkušenosti v Rohlíku a Keboole. Finančním ředitelem Grouponu je pak Jiří Ponrt – jde prý o nejtěžší práci, kterou kdy dělal.


Fotogalerie: Money Maker 2024

CzechCrunch uspořádal třetí ročník konference Money Maker, ze které se stala největší investičně-byznysová akce svého druhu v Česku.


Byť je ale nyní Šenkypl výkonným ředitelem Grouponu, do Spojených států nelétá zas tak často. Veškeré své ostatní aktivity ovšem omezil na maximálně hodinu a půl týdně – a zbytek času věnuje své nové štaci. „Ta firma je nesmírně komplexní a zevnitř opravdu složitá. Zvenčí to člověk obvykle vůbec nevidí. Komunikuji s lidmi z celého světa, je tak velmi časově náročné všechno tohle odřídit,“ popsal Šenkypl.

Tomu, že se Groupon podaří otočit, věří i Ondřej Fryc. Muž, který prodal Mall a nyní investuje přes svůj fond Reflex Capital, považuje celé toto tažení za super příležitost, jak z Česka zachránit velkou zahraniční firmu. „Celá ta situace je pro mě velmi inspirativní. To, že se do managementu dosadí lidé ze západních zemí, je zcela běžné. Když si ale někam najednou sedne partička z Čech, tak všichni koukají. Pokud uspěje, bude to pro Česko velký úspěch,“ podtrhl.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Fryc tedy vsadil na akcie Grouponu i na tým Pale Fire Capital. „Je to moje osobní investice mimo Reflex, aktivněji se tomu nevěnuji. Zvedla se ve mně ale taková vlna patriotismu. A uznávám, že část téhle investice je tak trochu ‚vychcaná‘ – kluci to odmakají a já se svezu na jejich úspěchu,“ přiznal. Na konferenci Money Maker zároveň uvedl, že z povzdálí sleduje situaci kolem Mallu, který teď vlastní polský kolos Allegro. E-shop pod ním dál krvácí, loni jeho ztráta přesáhla miliardu. „Samozřejmě mě vůbec netěší, co s tím Poláci vyvádějí,“ dodal Fryc.

Češi začali kolem Grouponu kroužit v roce 2021, kdy investoři z Pale Fire Capital koupili první akcie firmy. Šenkypl se šéfem slevového portálu stal loni v březnu, zatím se mu však nepovedlo vrátit firmu na výsluní. Ostatně i výsledky za třetí čtvrtletí letošního roku ukazují na zhoršení většiny finančních ukazatelů, byť čistý zisk činil 14,5 milionu dolarů. Loni ve stejném období přitom Groupon vykázal ztrátu 40,8 milionu dolarů. Po oznámení výsledků přesto akcie firmy klesly o 20 procent. „Management dokolečka tvrdí, že je optimistický a že brzy přijdou lepší časy. Jenže investoři jsou už sliby unavení,“ hodnotí situaci Jakub Blaha z Patria Finance.

Groupon

Groupon je globální e-commerce marketplace. Zaměřeuje se na propojení lidí…

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Kvůli termosce lidé stáli fronty a kempovali před obchody. Teď virální hit Starbucksu míří do Česka

Starbucks a Stanley se opět spojily a uvádí další limitovanou edici termosky, jejíž předchůdce před zhruba rokem totálně pobláznil Ameriku.

Filip HouskaFilip Houska

starbucks

Foto: Starbucks

Termoska od Starbucksu a Stanley

1Zobrazit komentáře

Byla zářivě růžová, vyšla měsíc před Valentýnem a všichni ji chtěli. Kvůli svému oku lahodícímu vzhledu a limitovanému počtu se stala paradoxně velkým hitem na TikToku a Instagramu. To z ní udělalo záležitost, která se později přeprodávala za násobně vyšší částky, než byla její prodejní cena. A přitom šlo celou dobu o… termosku. Teď se hon za virální senzací přesouvá mimo jiné do Česka, kde se kreativní spolupráce mezi Starbucksem a Stanley poprvé objeví na všech pobočkách kavárenské sítě.

Že umí Starbucks velmi dobře nakládat se svým marketingem, není žádnou novinkou. Obzvlášť před příchodem letních a zimních období, kdy tematicky uzpůsobuje svůj sortiment a nabízí chuťově odlišné varianty svých (nejen) kávových nápojů. A reaguje i na velké svátky, typicky třeba na Valentýna, v rámci kterého letos v lednu uvedl záležitost, která se stala nesmírným – a bizarním – hitem sociálních sítích.

Tehdy se spojil se značkou Stanley, která je slavná pro výrobu odolných termosek. Vytvořily speciální růžovou edici, kterou nabídly exkluzivně v americké síti supermarketů Target za necelých padesát dolarů. Zkrátka jako kreativní spolupráci a záležitost, která může sloužit jako vhodný dárek na svátek všech zamilovaných. Navíc byla limitovaná, takže by se rozhodně nedostalo na všechny. A to byl „kámen úrazu“.

heydude

Přečtěte si takéCrocs vystřelil na vrchol, teď to zkouší s polobotkami HeyDudeZ nazouváků od Crocs udělal módní trend a oslnil TikTok termoskou. Teď nám chce obout hravé polobotky

Ti, co si ji stihli zakoupit, se s ní hrdě chlubili na Instagramu a TikToku. Někteří koupili několik kusů zároveň a pak je přeprodávali na internetu i za stovky dolarů. Jiní dokonce před obchody přes noc kempovali ve frontách, aby přišli na řadu jako první – a zvýšili své šance na její pořízení. A ano, proběhly i menší spory mezi zákazníky, kteří se o termosky přetahovali. Zkrátka dokonalý marketingový chaos.

Šlo ovšem výhradně o americkou záležitost, konkrétně v Česku tato spolupráce dostupná nebyla. Ačkoliv se povědomí o termoskách značky Stanley, konkrétně pak o model Quencher, zvedl i na tuzemském trhu, oficiální spolupráci mezi ní a Starbucks si čeští fajnšmekři pořídit nemohli. To se ale teď mění – Starbucks oznámil, že nová termoska míří i do kaváren napříč Českem. A opět ve velmi limitovaném počtu.

starbucks-stanley-1

Foto: Starbucks

Nová termoska ve spolupráci Starbucks a Stanley

Speciální edice termosky za 1 690 korun má být nyní dostupná ve všech pobočkách Starbucks a koupit si ji budou moci pouze členové věrnostního programu. Starbucks to uvádí v oficiální e-mailu, který přišel všem zaregistrovaným členům. V každé kavárně bude k dispozici jen pár kusů, na konkrétnější detaily české zastoupení firmy zatím pro CzechCrunch neodpovědělo.

Starbucks na novou spolupráci lákal již ve středu na svém Instagramu, kde nechal lidi hádat, v jaké barvě se bude termoska prodávat. Obě značky nakonec vsadili na červenou, což je s ohledem na blížící se vánoční svátky opět velmi tematické. Ostatně přesně ve stylu, jak to Starbucks roky praktikuje. Jestli se objeví podobné šílenství jako ve Spojených státech, je otázkou. Pokud se ale termoska vyskytne v inzerátu na Vintedu nebo Facebooku, nebude se čemu divit.