Fyzika, která na papíře ožije. Český startup Vividbooks už inovativní výukou oslovil 3 tisíce žáků

Cílem Vividbooks je vzbudit v žácích zájem o studium technických oborů

Foto: Tomáš Slavik/Vividbooks

Vítek Škop zakládal vzdělávací startup Vividbooks, který se pomocí rozšířené reality snaží motivovat děti ke studiu technických oborů, v loňském roce. Tedy předtím, než si kdokoliv vůbec dokázal představit nástup globální pandemie, kvůli které se zavíraly mimo jiné i školy, díky čemuž byli žáci nuceni učit se doma. Startup tudíž stál před novou výzvou a musel přehodnotit původní plány.

„Mrzí nás, že situace je taková, jaká je. A že dlouho odkládaná digitalizace a inovace ve školství se děje za takto nepříjemných podmínek. Nicméně změna byla nutná a současný vývoj ji jen akceleroval. Pro nás koronavirus znamenal nejen uspíšit vývoj učebnic, ale učinit důležité kroky v marketingu a obchodu,“ popisuje pro CzechCrunch vystudovaný grafický designér Škop.

Ten se vývoji Vividbooks začal věnovat v reakci na svou diplomovou práci na téma digitalizace vzdělávání. Díky tomu vznikl nástroj, jenž kombinuje tu nejzákladnější vzdělávací technologii, tedy tužku a papír, s prostředím virtuální reality. Učitel tak jednoduše vytiskne pracovní listy, na kterých po namíření iPadu ožívají jednoduché kresby, jež vydávají zvuky.

vitek_skop_by_natalie_kuznetsova-min

Vítek Škop, zakladatel vzdělávacího startupu Vividbooks

Foto: Natalie Kuznetsova/Vividbooks

Díky tomuto způsobu dokáže dětem přinést učební látku v hravé, zajímavější formě. „Snažíme se o badatelský přístup. Naším cílem je, aby si žáci vzorečky neopsali z knihy, ale aby na ně přišli sami. Děti si kreslí, co se naučili, a tím i verifikují, že se něco naučili. Nakreslit znamená pochopit,“ přibližuje Vítek Škop fungování aplikace.

Vividbooks se v průběhu roku dostal do evropského akcelerátoru Impact Edtech, kde jako jeden z 15 zástupců uspěl v konkurenci dalších 250 mladých firem. Na popularitě získává i mezi školami – během jarní vlny pandemie byl produkt zpřístupněn zdarma a dostal se až ke třem tisícům žáků po celém světě, od Japonska přes Francii či Velkou Británii až po Kanadu, Brazílii a Mexiko.

V tuzemsku Vividbooks aktuálně ve výuce využívá přes čtyřicet škol. Jednou z nich je pražská Základní škola Livingstone, jejíž ředitelka Petra Bakajsová si výukové pomůcky v praxi pochvaluje. Využití rozšířené reality (AR) přitom na moderních učebnicích nepovažuje za to nejzajímavější (animace z učebnic jsou dostupné také ve webovém prohlížeči, tedy bez využití AR).

vividbooks-05

Vividbooks kombinují klasický papír s rozšířenou realitou

Foto: Vividbooks

„Zaujalo nás to, že Vividbooks podporují konstruktivistické učení. Hezký design děti zaujme, pak mají vymyslet, co, proč a jak funguje. Dítě své poznatky konstruuje a o celém procesu se učí. V tom je chceme podporovat,“ popisuje Bakajsová pro CzechCrunch a jako další pozitivní faktor jmenuje fakt, že knížky nejsou jen okopírované metodické podklady.

„Takto má učebnice vypadat, jsme s ní spokojeni a baví i rodiče,“ říká ředitelka základní školy s tím, že ve škole Vividbooks plně nahradily všechny ostatní učebnice fyziky. „Pro učitele obsahují ideální metodické podklady, které jsou velmi stručné, ale akorát. Pokud učitel potřebuje výklad doplnit, může si jej doplnit dalšími kanály.“

V poslední řadě pak Bakajsová vidí přidanou hodnotu také v nadčasovosti učebnic, při které neočekává, že by musely v blízké době projít nějakou větší obměnou nebo aktualizací, jak se podle jejich zkušeností stává s jinými podobnými pomůckami poměrně běžně.

K dispozici i pro rodiče

Jak tyto učebnice fungují při distanční výuce a jestli zlepšují výsledky žáků při učení doma, si ředitelka základní školy aktuálně netroufá vyhodnotit. Navzdory tomu jsou však od podzimu Vividbooks dostupné i pro rodiče. Během jarní vlny koronaviru mohli nástroj používat bezplatně, se začátkem nového školního roku startup představil možnost zakoupit si knihovnu s učebnicemi fyziky nejen pro školy, ale také pro domácnosti.

„Hodně rodičů nám za poslední rok říkalo, že by takové učebnice rádi pořídili domů dětem. Nastavený obchodní model pro školy nám to ale nedovoloval, a tak jsme spustili prodej jednotlivých domácích licencí. Rodiče tam najdou navíc například učební text shrnutí, který nahrazuje výklad učitele při domácí výuce, a rodičům pomáhá se v látce lépe zorientovat,“ doplňuje Škop.

vividbooks-06

Od podzimu jsou Vividbooks k prodeji také pro domácnosti

Foto: Vividbooks

Výsledkem rozšíření byznysového modelu je stav, že si Vividbooks díky prodejům vygeneruje příjmy, které zvládnou pokrýt provozní náklady, konkrétní čísla však firma komentovat nechce. Do budoucna ale má vzdělávací startup ještě hodně práce.

Aktuálně má Vividbooks k dispozici knihovnu látek z fyziky pro šestý, sedmý a osmý ročník základních škol, přičemž připravuje také látku pro devátý. Škop nicméně dodává, že tento proces nejde úplně uspěchat – vše totiž spočívá v získávání zpětné vazby od učitelů a testovaní jako takového.

petra-a-jiri-min

Přečtěte si takéO chytré čtení pro děti je zájem. Z Book Therapy posílají pečlivě vybrané české i anglické knihy a zákazníci přibývají

„Nejzásadnější je pro nás teď zpětná vazba a reference. Cílem paradoxně není prodat co nejvíce učebnic, ale mít produkt, který učitelé používají rádi, pomáhá jim a řeší jejich problémy. Produkt, který rádi doporučí svým kolegům. To je podle nás ten nejlepší marketing,“ dodává Škop.

V příštích letech chtějí Vividbooks rozšířit i portfolio samotných předmětů, kromě fyziky by mohlo jít například o chemii, biologii či zeměpis. Na to však patrně bude muset fundraisovat větší investici, která by tak doplnila první seed investici ve výši pěti milionů korun od andělského investora Jindřicha Horáka, spoluzakladatele stavebnin DEK.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.