Google hlásí rekordní kvartál. Meziročně zdvojnásobil zisk a zvýšil tržby z reklam o 70 procent na 50 miliard

Jiří SvobodaJiří Svoboda

sundar-pichai-boxed

Foto: Google

Sundar Pichai, šéf Googlu a jeho mateřské firmy Alphabet

0Zobrazit komentáře

Jakmile v úterý skončilo obchodování na americké burze, někteří z největších technologických gigantů oznámili své finanční výsledky za poslední kvartál. Vůbec nejúspěšnější tři měsíce v historii má za sebou také Alphabet – mateřská firma Googlu těžila především z nárůstu výdajů na reklamu.

Celkové tržby vzrostly na 61,9 miliardy dolarů (1,3 bilionu korun), tedy o 61,6 procenta více oproti stejnému období za minulý rok. Čistý zisk se více než zdvojnásobil na 18,5 miliardy dolarů (402,4 miliardy korun) z téměř sedmi miliard dolarů ve stejném období loni.

„Ve druhém čtvrtletí se v mnoha částech světa zvedla vlna online aktivity. Naše dlouhodobé investice do umělé inteligence a služby Google Cloud nám pomáhají výrazně zlepšit digitální služby pro všechny,“ uvedl Sundar Pichai, šéf Alphabetu a Googlu.

Na jedné akcii investoři vydělali přes 27 dolarů. Zisk tak překonal rekord z předchozího čtvrtletí, kdy činil 17,9 miliardy dolarů. Provozní marže se taktéž výrazně zvýšila, a to ze 17 na 31 procent.

Samotná divize Google Cloud, na níž Alphabet velmi sází, zaznamenala meziroční nárůst v obratu o 53 procent, ale ani to zatím nestačilo na smazání záporné bilance. Podařilo se ji nicméně výrazně snížit – zatímco v druhém kvartálu roku 2020 činila ztráta 1,4 miliardy dolarů, letos už je to 591 milionů dolarů.

Jak už je ale v případě giganta z kalifornského Mountain View zvykem, největším dílem se o obří růst postaraly příjmy z reklamy. Na samotném Googlu stouply tržby meziročně o téměř 70 procent na 50,4 miliardy dolarů (1,1 bilionu korun) a zůstávají tak s velkou převahou hlavní složkou příjmů společnosti.

Ještě zásadnější procentuální skok zaznamenal YouTube, na němž příjmy vyskočily dokonce o 83,7 procenta na sedm miliard dolarů (152 miliard korun). Pichai na konferenčním hovoru s investory také zmínil, že peníze posílá zpět do oběhu a mimo jiné v uplynulém čtvrtletí vyplatila společnost pod jeho vedením nejvíce financí v historii i tvůrcům na YouTube.

Alphabet se nicméně bude do budoucna snažit alespoň trochu snížit svou závislost na tržním sentimentu. Ve své účetní závěrce také připomíná, že její představenstvo už dříve schválilo, že společnost může z trhů zpětně odkoupit akcie až v hodnotě 50 miliard dolarů.

Trh s digitální reklamou je na vzestupu, protože spotřebitelé kvůli pandemii koronaviru přesunuli velkou část nákupů na internet. To vede společnosti k tomu, aby lépe poznaly trh, a tak se zaměřují na data získaná z objednávek zákazníků a jejich aktivit na internetu.

Díky tomuto trendu si Alphabet užívá silné měsíce už několikáté období a předchozí, tedy první kvartál letošního roku nebyl výjimkou. Tehdy se společnosti meziročně zvýšily tržby o 34 procent na 55,2 miliardy dolarů a dosáhla i trojnásobného zisku oproti prvním třem měsícům roku 2020. Jeho reklamy se postaraly o tržby ve výši 44,6 miliardy dolarů, tedy o 32 procent více ve srovnání se stejným obdobím v roce 2020.

S přispěním ČTK.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym