Instagram a Facebook nechtějí obsah z TikToku. Upřednostní původní videa před příspěvky od přátel

Sociální síť chce podpořit originální tvorbu. Kvůli čínské konkurenci spolu s Facebookem odloží stranou svou původní misi spojování lidí.

Jiří BlatnýJiří Blatný

Oficiální účet Instagramu

0Zobrazit komentáře

Krátké video, které po několika desítkách sekund končí, načež aplikace uživatele už pobízí, aby si pohybem prstu po displeji pustil další, které přímo pro něj vybral algoritmus. I tak dnes vypadá hlavní kanál sociální sítě TikTok. Už to ale nejsou jen roztomilá koťata a krátké tanečky – obsah se různí a mladí lidé TikTok čím dál víc používají třeba místo Googlu pro tipy, kam zajít na kávu nebo na oběd. Videa navíc už na TikToku mohou být i relativně dlouhá, až desetiminutová. A Facebook i Instagram by brzy mohly vypadat podobně.

Populární sítě dají přednost zábavě ušité na míru algoritmem před myšlenkou, se kterou začínaly – propojování lidí s rodinou a přáteli. Z byznysového pohledu se tomu ale nelze divit. TikTok roste. Celosvětově má přes miliardu uživatelů a v žebříčku největších sociálních sítí je na třetím místě, ze kterého dýchá na krk právě Facebooku a Instagramu. Minulý rok byl dokonce nejnavštěvovanějším webem na světě a jen v Česku ho pravidelně používají skoro dva miliony lidí.

Instagram tak minulý týden přišel s tím, že upraví svůj algoritmus, aby podporoval originální videa vytvořená uživateli přímo v jeho vlastní aplikaci. Krátká videa Reels, která po vzoru TikToku spustil v roce 2020, jsou totiž pro uživatele nejatraktivnější – nejvíc u nich komentují, lajkují a sdílejí. Stala se tak nejrychleji rostoucím typem obsahu na platformě. Aplikace navíc nově automaticky do formátu Reels převede jakékoliv video kratší 15 minut.

Přesto v souvislosti s Reels musí Instagram řešit problém – uživatelé velmi často pouze přebírají videa právě z konkurenčního TikToku místo toho, aby nahrávali svá vlastní. A byť aktuální prohlášení firmy o konkurenčním boji nic neříká, je jasné, že Američané nehodlají dělat svému rivalovi reklamu. „Když vytvoříte něco od nuly, měli byste za to dostat větší odměnu, než když jen sdílíte obsah odjinud,“ řekl ve videu na svém Twitteru ředitel Instagramu Adam Mosseri.

tiktok-2

Foto: A. Podrez/Pexels

Na TikToku už nejsou jen pošetilé tanečky

Síť obdobná opatření zavedla už před nějakou dobou, podle Mosseriho teď své snahy v tomto směru zintenzivní. Nový algoritmus by měl také zamezit tomu, aby aplikace znovu nabízela videa, která uživatel už zhlédnul. Někteří již novou podobu Instagramu mají k dispozici a nejsou z ní dvakrát nadšení. „Přestaňte se snažit být TikTokem,“ napsaly třeba na svých instagramových účtech Kim Kardashian a Kylie Jenner, které patří mezi deset nejsledovanějších na platformě a dohromady mají 686 milionů sledujících.

Vzhledem k tomu, že se proti nově oznámených změnám vyjadřují i vlivní uživatelé, Mosseri na Twitteru na negativní dojmy reagoval, že nová podoba Instagramu je experiment, který stále není hotový. „Nová verze ještě není dobrá. Musíme jí udělat dobrou, než ji zprovozníme pro celou instagramovou komunitu,“ řekl.

V květnu podobné změny oznámil i Facebook a minulý týden ohlásil další. Za první tři měsíce letošního roku mu poprvé za jeho osmnáctiletou existenci ubyli uživatelé, konkrétně 500 tisíc lidí. Připravuje tak změny domácí stránky, která se objeví po otevření sítě. Nově bude nabízet víc „zábavného obsahu než příspěvků od přátel a rodiny“. Ty se přesunou mimo hlavní stránku. Platforma také prý usnadní přístup ke svým krátkometrážním videím.

Také v případě Facebooku je třeba změny vnímat v kontextu konkurenčního boje s TikTokem. Jeho zakladatel Mark Zuckerberg zaměstnancům na začátku tohoto roku řekl, ať se soustředí na videoprodukci s tím, že konkurence TikToku „je bezprecedentní.“ A stejně jako Instagram i Facebook řeší převzatý obsah.

Podle analýzy americké nevládní organizace Integrity Institute představovala převzatá videa – nejen z TikToku – 80 procent všech nejsledovanějších videí Reels v prvním kvartále 2022. Facebook se tak na nepříznivý vývoj snaží reagovat. Minulý rok oznámil, že tvůrcům chce do konce roku 2022 za tvorbu krátkých videí vyplatit celkem jednu miliardu amerických dolarů, nově chce tvůrce finančně odměňovat i za tvorbu originálního obsahu.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.