Investoři v Oktagonu MMA? Potřebujeme steroidy, abychom rostli ještě rychleji, říká Ondřej Novotný

Jedním z vystupujících na konferenci Money Maker v Ostravě byl Ondřej Novotný. Je známý jako promotér turnajů v MMA, ale i z reality show Survivor.

Luboš KrečLuboš Kreč

ondrej-novotny3Rozhovor

Foto: Petr Gavel / CzechCrunch

Ondřej Novotný, spoluzakladatel a promotér Oktagon MMA

0Zobrazit komentáře

Je to sotva pár týdnů, co se Ondřej Novotný vrátil z Dominikánské republiky, kde natáčel novou sérii reality show Survivor. A je znovu v jednom kole – natáčí fotbalové podcasty Kudy běží zajíc, chystá nové MMA turnaje pod značkou Oktagon, jedná s investory. A protože má licenci pilota, mezi městy a státy se přesunuje ve svém ultralightu. S ním dorazil i na konferenci Money Maker v Ostravě, odkud pochází. „Až půjdeme do Francie, asi budeme muset koupit větší letadlo,“ prohlásil na akci CzechCrunche, která se poprvé konala mimo Prahu.

Money Maker proběhl v Ostravě v úterý 29. dubna. Do nově zrekonstruovaného paláce Textilia Ostravica dorazila elita ostravského byznysu či lidí, kteří z regionu pochází: vedle Ondřeje Novotného se představili například zakladatel investiční skupiny Rockaway Jakub Havrlant, průmyslník a mecenáš Jan Světlík, šéfka a spolumajitelka strojírenského holdingu Promet Denisa Materová, největší prodejce vozů BMW, ale také Rolls-Royců a Aston Martinů v Česku Karel Kadlec či Jan Hasík ze stavební a investiční skupiny Purposia Group.

Ondřej Novotný, který podvečerní program konference uzavíral, hovořil nejen o svém dětství na Ostravsku, ale i o své cestě z regionu a také o dalších plánech s Oktagonem, který spoluvlastní se svým slovenským obchodním partnerem Pavolem Nerudou. Při debatě na pódiu tak mimo jiné zmínil, že se blíží doba, kdy do jejich MMA organizace vstoupí investoři, aby jim dodali „steroidy v podobě peněz“. Níže je zkrácená verze rozhovoru, který s Ondřejem Novotným v Ostravě na Money Makeru vznikl.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

O víkendu jste byl v Karlových Varech, předtím pár měsíců v Dominikánské republice, přeletěl jste do Německa, turnaje pořádáte po celém Česku i Evropě. Je i přesto všechno Ostrava pořád to místo, to doma?
Doma je všude, kde jsou moji blízcí. Doma byla Dominikána, už jsem tam strávil rok celkem. Ale za poslední rok jsem spal v 75 postelích, takže musím ten domov trochu rozšířit.

Jak často se ale vracíte do Ostravy?
Je to ostuda. Za poslední rok to byla velká ostuda, musím to zlepšit. Cítím to jako dluh k sobě i k tomu, co tady mám za kámoše. Když jsme dneska dělali fotku a vešel jsem tady do té Ostravice (někdejší obchodní dům Textilia Ostravica – pozn. red.), tak mě to úplně dojalo.


Fotogalerie: Money Maker Ostrava 2025

CzechCrunch vyjel do regionů a uspořádal první vydání byznysové konference Money Maker v Ostravě. Podívejte se, jak to v Ostravica-Textilia vypadalo.


Často mluvíte o tom, že je to tady láska, nebo nenávist. Nebo Ostrava jako region proti všem. Vnímáte to tak pořád?
Vnímám to z těch svých výletů do Ostravy. Hroty se oproti mému mládí lehce obrousily. Ve fotbale, když teď Matěj Šín řekl, že by nikdy nešel přes Spartu, tak to nám všem udělalo brutální radost. Dočetl jsem romány od Karin Lednické, její Šikmý kostel, a vysvětlilo mi to spoustu věcí, které jsem zažíval jako dítě v tomto regionu.

Mám na mysli drsnost toho kraje bez nároku na vysvětlení, drsnost výchovy. Za mého dětství to byl hodně havířský kraj. Bylo tu i hodně alkoholu. Ale zároveň chuť, která tady je, tvrdost, nezlomnost lidí… to všechno v tomto regionu je a dává ti to sílu. Je tady hrdost a je na co být hrdý, ale myslím, že region pořád potřebuje zmodernizovat, aby tady zůstávali a chtěli být kvalitní lidi.

Jaká byla vaše cesta odsud? S čím jste odcházel z Ostravy?
Odcházel jsem jako profesionální hráč házené. Začal jsem hrát od 15 let za peníze, takže můj sen pokračoval. Zároveň jsem nechtěl pracovat, a tak jsem se přihlásil na Fakultu tělesné výchovy a sportu, kde jsem měl hodně bodů za reprezentaci. Pořád jsem si myslel, že se vrátím, ale pak už to nešlo.

okt

Přečtěte si takéNikdo neudělal větší MMA turnaj než česko-slovenský OktagonJak dva kluci z Česka a Slovenska vytvořili světový rekord. Nikdo v historii neudělal větší turnaj v MMA

Mimochodem, hodně se v souvislosti s Ostravou řeší infrastruktura. Vy jste za námi dnes přiletěl svým ultralightem. Mluvíte o tom často i s vaším byznysovým parťákem Palem Nerudou, že to byl pro vás byznysový gamechanger – právě díky létání a určité nezávislosti jste otevřeli Oktagon v Německu. Jak vám to změnilo perspektivu v byznysu?
Je to brutální změna. Já bych tady dneska nebyl, kdybych měl přijet autem nebo vlakem. Letadlem stihnu, když ráno vyletím, schůzku v Berlíně, pak jedu do Frankfurtu, do Mnichova a večer ještě uspávám malou. A když budeme chtít dělat Francii, tak si asi budeme muset koupit větší letadlo Cirrus. Německo bychom bez letadel fakt neudělali.

Že se vydáte s Oktagonem za hranice bylo jasné od začátku?
Neměli jsme to úplně jasné. Palo ani neměl jasné, že budeme dělat organizaci. Samozřejmě když jsme v roce 2019 udělali první zápas, který si asi pamatujete – zápas století Vémola vs. Attila –, tak nás to nakoplo. Vyprodali jsme dopředu tři eventy, ale pak udeřil covid. Na peníze, šlo o 12,5 milionu za lístky, jsme pak čekali dalšího 2,5 roku. Ale naučili jsme se dělat přenosy pay-per-view a postupem času byl náš úspěch evidentní. A začalo být jasné, že ten rybníček je nám malý a že chceme-li růst, musíme někam ven.

ondrej-novotny1

Foto: Petr Gavel / CzechCrunch

Ondřej Novotný, spoluzakladatel a promotér Oktagon MMA

Kromě Oktagonu a Survivoru jste známý i jako podcaster, děláte Kudy běží zajíc, kde natáčíte skoro každý den. Karel Kadlec, zakladatel skupiny CarTec, nám tady před chvílí říkal, že neumí věci dělat v malém měřítku. Máte to tak taky?
Nenáviděl jsem, když mi lidi říkali: „No tak, ale takhle to nefunguje.“ To je největší roznětka mého života. Když mi žena řekla, že se mnou nebude chodit, tak já řekl: „Samozřejmě, že budeš!“ Trvalo to 2,5 roku, ale chodit se mnou začala. Jestli mám něco, co jiní nemají, tak když se pro něco rozhodnu, neexistuje nic, co mě zastaví.

Co je teď ta další meta, kam se chcete dostat byznysově?
Když zůstanu u Oktagonu, tak jsme si kdysi stanovili cíle a dnes vím, že bych chtěl být první člověk z Čech a Slovenska společně s Palem, který z nuly vymyslí sportovní showbyznys na miliardu eur ve valuaci.

Za mého dětství to byl hodně havířský kraj. Bylo tu i hodně alkoholu. Ale zároveň chuť, která tady je, tvrdost, nezlomnost lidí…

Když jsme se v listopadu bavili o vašich plánech, říkal jste, že z Oktagonu chcete udělat miliardovou firmu v horizontu pěti let. To pořád platí? Nebo se to časově posunulo?
Pro mě peníze nejsou důležité. Je příjemné je mít, ale pro mě je důležité to dobrodružství a cesta, kterou jsem si vymyslel s Palem. Jsem jak malý kluk v cukrárně, každý den můžu dělat rozhodnutí. Nicméně za posledního půl roku se to zrychlilo, protože za námi chodí lidi. Dostali jsme se totiž do pozice jasné světové dvojky – v mém byznyse se už nikdo nebaví o tom, jestli jsme druzí nejlepší na světě.

Akorát nemáme ty prachy, které mají všichni okolo. Ale řada lidi nám je nabízí. Zatím říkáme ne, ale uvědomujeme si, že pomalý růst, který jsme dělali doteď, není už dál možný. Teď potřebujeme steroidy v podobě peněz.

Musíme naplánovat správnou dobu, kdy už budeme dostatečně velcí, k čemuž nám hodně pomáhá Německo. Tam když něco uděláš, tak to vyletí desetkrát víc než tady. Na turnaji jsme včetně televize měli 1,35 milionu diváků, ovšem na Bundesligu se dívá na běžný zápas 700 tisíc lidí.

Zmiňoval jste investory – to mluvíte o investorech, kteří by chtěli koupit celý Oktagon, nebo kteří se chtějí stát partnery?
Je to všehochuť. Teď máme na stole zajímavou věc – člověka, který prošel velkým světovým sportovním showbyznysem, řídil obrovské fotbalové kluby. Přijel tak připravený, že jsem byl ochotný podepsat dohodu o mlčenlivosti na místě. Fakt detailně připravený člověk, který v minulosti prošel Disney, ESPN. Něco takového jsem ještě nezažil.

V jedné ze svých odpovědí jste řekl, že až jednou budete velký kluk… Jak vnímáte svět velkých peněz, velkého byznysu? Je to něco, kde se cítíte dobře?
S čím více z těch velkých kluků se bavíš a vidíš jim do obýváku, tím méně hrozivé to je. Jsme čím dál víc vidět a je to pro nás příjemné, že nás mezi sebou berou. Furt nevěřím, kolik mi je let, mám uvnitř sebe pořád toho dvacetiletého kluka.

Nová éra pro PPF. Jiří Šmejc končí, skupinu rodiny Kellnerových povede česko-francouzské duo

Jiří Šmejc zakončil své působení v čele PPF historickým ziskem. Skupina bude mít poprvé dva šéfy: Kateřinu Jiráskovou a Didiera Stoessela.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

ppf-kellner-jiraskova-stoessel

Foto: PPF / CzechCrunch

Jiří Šmejc (uprostřed) odchází z čela PPF, nahradí ho Kateřina Jirásková a Didier Stoessel

0Zobrazit komentáře

Nikdy PPF nevydělala víc než v loňském roce. Zisk atakující 80 miliard korun je zároveň symbolickým završením tříleté mise Jiřího Šmejce v čele skupiny rodiny Kellnerových, kterou poslední tři roky vedl. PPF nyní vstupuje do nové éry, v rámci které se do jejího fungování více zapojuje Renáta Kellnerová se svými dcerami, a vůbec poprvé ji budou řídit dvě osoby. Novými generálními řediteli se v červnu stanou finanční ředitelka Kateřina Jirásková a ředitel pro investice Didier Stoessel. „PPF minulý rok dosáhla rekordního zisku a za to patří velký dík Jiřímu Šmejcovi,“ uvedla na exkluzivním novinářském setkání Renáta Kellnerová, majoritní akcionářka skupiny PPF.

Na Jiřího Šmejce ukázala Kellnerová před třemi lety, kdy skupina po tragickém skonu zakladatele Petra Kellnera hledala nového šéfa. Volba padla na Kellnerova dlouholetého byznysového partnera, se kterým se poprvé potkali v roce 2002 při ovládnutí televize Nova a následně úspěšně rozvíjeli například Home Credit. Šmejc se na čas stal dokonce podílníkem PPF. Výsledkem jeho řízení je, že PPF v loňském roce dosáhla čistého zisku 3,2 miliardy eur (v přepočtu 80 miliard korun), což je nejlepší hospodářský výsledek v její téměř pětatřicetileté historii. Rok předtím byl zisk 1,5 miliardy eur (37 miliard korun).

„Jiří Šmejc po třech letech dosáhl na to, co jsme původně plánovali na pět let. Tři společné roky byly nesmírně intenzivní a produktivní. Jelikož Jiří v červnu na své pozici končí, ráda bych představila nové co-CEOs, kteří se ujmou kormidla PPF: Kateřinu Jiráskovou a Didiera Stoessela. Je to něco, na co se moc těším. Jiří jim nastavil laťku velmi vysoko, ale věřím, že společnou budoucnost zvládneme a bude vše, jak má být,“ představila zásadní změny v řídící struktuře PPF Renáta Kellnerová.

Jaký měla PPF rok 2024?

Skupina PPF dosáhla v roce 2024 čistého zisku 3,2 miliardy eur (80 miliard korun). Jde o meziroční nárůst o 121 % a nejlepší hospodářský výsledek v historii PPF.

Aktiva meziročně poklesla o 4,1 % na 41,7 miliardy eur (téměř 1,2 bilionu korun). Vlastní kapitál meziročně vzrostl o 34,6 % na 12,5 miliardy eur (přes 310 miliard korun).

Na ziskovost měl výrazný vliv prodej podílu telekomunikační skupiny E& PPF Telecom Group, kdy 50 % plus jednu akcii koupila skupina e& (dříve Etisalat). Platbu ve výši 2,15 miliardy eur (přes 50 miliard korun) doplňuje bonus až do výše 350 milionů eur.

Byla výrazně zlepšena ziskovost firem ve skupině PPF. V telekomunikační divizi vzrostl provozní zisk (EBITDAaL) meziročně o 6,7 %. Mediální skupina CME vykázala růst provozního zisku OIBDA o 5,5 %. Čistý zisk Air Bank Group vzrostl meziročně o 23,2 % a PPF banky o 6,7 %. Škoda Transportation Group vykázala provozní zisk EBITDA 19 milionů eur (oproti ztrátě 19 milionů eur v roce 2023).

Tříletý mandát v roli CEO, který byl domluvený při jeho nástupu v roce 2022, skončí Jiřímu Šmejcovi v červnu. Původně pro něj byla ve hře opce na získání až desetiprocentního podílu v PPF. „Byla to společná dohoda, že tento kontrakt naplníme a já následně skončím. Na začátku jsme si řekli, co se pokusíme s PPF udělat, a myslím si, že se nám to společnými silami podařilo. Byla shoda z obou stran, že cestou aktivace opce na získání podílu ve skupině PPF nepůjdeme,“ vysvětluje Jiří Šmejc.

Za šéfování PPF nepobíral žádný plat, s rodinnou Kellnerových se nakonec domluvil na odměně, která podle zveřejněné účetní závěrky činila 131 milionů eur (3,3 miliardy korun). „Je dobře známo, že když někam investuji, chci firmu buď řídit, nebo minimálně spoluřídit. Vzhledem k tomu, že rodina Kellnerových se postupně rozhodla hrát stále aktivnější roli při budoucí správě PPF, bez jakékoliv hořkosti z obou stran jsme se shodli, že bude lepší se domluvit na standardní finanční odměně,“ doplňuje třiapadesátiletý byznysmen, který se chce opět naplno věnovat své investiční skupině Emma Capital. V PPF ale nadále zůstane jako člen dozorčí rady.

renata-kellnerova2

Foto: PPF

Renáta Kellnerová, majoritní akcionářka skupiny PPF

V roli co-CEOs ho nahradí dva lidé, kteří jsou s PPF dlouhodobě spjatí. Finanční ředitelka Kateřina Jirásková po boku Petra Kellnera působila od roku 2000 v různých pozicích. Didier Stoessel přišel před pěti lety jako šéf mediální skupiny CME, kterou transformoval do modernější podoby, a stále více řešil i další strategické investice skupiny. „Při rozhodování o nástupci byla důležitá kontinuita pro všechny zúčastněné, jak pro rodinu, akcionáře, tak firmu samotnou. Logicky se nabízelo, že budeme hledat potenciální nové kandidáty uvnitř firmy, nikoliv venku,“ nechala nahlédnout do přemýšlení skupiny Kateřina Jirásková, která bude i nadále členkou představenstva.

Podle ní byla zásadním faktorem výrazná proměna fungování celé PPF. „Ze skupiny, jež měla drtivou většinu své existence jednoho velice majoritního akcionáře, který ji zároveň řídil, přepnula do modelu, kdy má CEO, který akcionářem není, ale je nad ním širší akcionářská struktura. Proto bylo potřeba vytvořit novou strukturu, která je procesně i personálně robustnější. Je to jeden z důvodů, proč jsme se rozhodli nemít jednoho CEO, ale dva. A také jsme se z těchto důvodů rozhodli rozšířit počet členů představenstva i dozorčí rady,“ doplňuje dlouholetá finanční ředitelka.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Představenstvo PPF bude mít šest členů. Nově v něm zasednou Ondřej Frydrych, Chief Performance Officer odpovědný za výkonnost firem skupiny, a Menno Verhoeff, nizozemský právník a top manažer skupiny. Stávající předseda představenstva Aleš Minx se přesune do poradní pozice v rodinném holdingu Amalar. Právě ten je majoritním vlastníkem PPF Group s kontrolním podílem ve výši 78,74 procenta. Vedle Renáty Kellnerové v něm mají podíl ještě její tři dcery. Zbylé podíly v PPF vlastní přímo a nepřímo Renáta Kellnerová společně se všemi potomky Petra Kellnera, včetně Petra Kellnera Juniora.

„Těší mě, že angažmá po mně přijali Kateřina a Didier. Celé tři roky se nám výborně spolupracovalo a myslím, že jsou to ti nejsprávnější lidé, kteří mají PPF vést,“ doplnil Jiří Šmejc, který se přesouvá do rovněž rozšířené dozorčí rady skupiny. Spolu s ním v ní zasedne také Tomáš Otruba, zakladatel skupiny Nordic Investors, člen poradního sboru holdingu Amalar a partner Renáty Kellnerové. Společně již mimo jiné investují do realit. Novým členem dozorčí rady bude také bývalý šéf českého Deloittu Josef Kotrba. Doplní Lubomíra Krále, Zuzanu Prokopcovou a Kamila Zieglera.

tomas-otruba

Foto: PPF

Tomáš Otruba, zakladatel skupiny Nordic Investors

Tři roky svého působení v čele PPF shrnuje Jiří Šmejc ve třech zásadních oblastech: „Jedna je odchod z Asie a Ruska a přesun na evropské trhy. Zároveň jsme se snažili přenastavit PPF z investičního do industriálního holdingu a posílit vertikály, kde má nějaké kritické know-how, a více do nich investovat. Třetí oblastí bylo posílení procesů, které budou schopné podporovat dlouhodobou tvorbu hodnoty, aby jednotlivé vertikály byly schopné efektivně fungovat de facto v nekonečném horizontu.“

K médiím, telekomunikacím, finančním službám a realitám by prý PPF ráda přidala ještě pátou nohu, o které zatím interně diskutuje. Aktuálně skupina vlastní aktiva ve výši 47,1 miliardy eur (téměř 1,2 bilionu korun). Její podnikání reprezentují značky jako Air Bank, PPF Banka, mediální skupina CME v čele s televizí Nova a s působením na šesti dalších trzích střední a jihovýchodní Evropy, společnosti Cetin, O2, Škoda Transportation nebo E& PPF Telecom Group, do níž spadají telekomunikační služby ve střední a jihovýchodní Evropě.

Grandhotel Evropa jako W Prague

Přečtěte si takéPražský hotel láká běžné lidi na snídaně, kuchařku Chili a home officeNa home office do pětihvězdičkového hotelu? Klidně, W Prague láká běžné lidi na snídaně i kuchařku Chili

Právě poslední zmíněné skupině, jejíž část PPF loni prodala skupině e&, se bude dál věnovat i Šmejc. „Domluvili jsme se, že vedle pozice člena dozorčí rady se budu věnovat nějakým složitějším projektům PPF. V minulých týdnech jsem investoval vlastní peníze, celkem 50 milionů eur, do partnerství v telekomunikacích, které má PPF s e&. Jsme domluveni, že budu reprezentovat oba akcionáře a budu se tomuto projektu nadále věnovat. To je nejlepší příklad, že naše vztahy zůstávají přátelské a vysoce nadstandardní,“ uvádí Jiří Šmejc.

Během tří let v čele PPF se prý často rozhodoval jinak, než bývalo jeho zvykem. „Choval jsem se výrazně konzervativněji, než se chovám třeba v Emma Capital, protože jsem měl respekt, že spravuju cizí peníze, zatímco v Emmě investuji vlastní kapitál. PPF se chová konzervativněji, na druhou stranu jsme ukázali, že pořád umíme velké transakce,“ dodává Šmejc, na jehož vedení nyní naváže česko-francouzské duo. Jak to bude vypadat? „Bavíme se o konsenzuálním typu řízení. Vždy to bude o diskuzi, ať už na úrovni co-CEOs nebo představenstva,“ dodává Kateřina Jirásková stran spolupráce s Didierem Stoesselem.