Italští roboti z Vokovic. Agilní Češi koupili výrobce exoskeletů a chtějí rozchodit ty, co nemohou

Multimiliardová skupina BTL, která sídlí na okraji Prahy, zrychluje globální jízdu medicínským byznysem. Poslední akvizice se týká italské firmy U&O.

Luboš KrečLuboš Kreč

uo-mvp

Foto: U&O / CzechCrunch

Exoskeleton firmy U&O

0Zobrazit komentáře

Exoskelet je robotické zařízení, jež lidem, kteří si ho oblečou, pomáhá zvedat těžké předměty, pohybovat se či přímo chodit. Pro pacienty s poruchou míchy nebo po těžkém úrazu je to potenciálně jedna z mála cest, jak se opět postavit na vlastní nohy. Velké plány v této stále ještě ne zcela probádané oblasti má i český multimiliardový výrobce zdravotní techniky BTL – a vyrazil kvůli tomu na nákupy do Itálie.

Startup U&O je doma v průmyslovém srdci Itálie, jen pár desítek kilometrů od Milána podél dálnice do Modeny, kde sídlí věhlasní výrobci aut Ferrari či Maserati. A podobnou špičkou chtějí být i zakladatelé U&O Andrea Santi a Gianluca Sesenna, jen v jiné disciplíně: v medicínské robotice.

Právě s plánem stát se elitním výrobcem exoskeletů, které nemocným lidem pomáhají stát a chodit, svou firmu v roce 2016 založili. A na trh už přinesli produkt pojmenovaný Uan.go, který se podle specifikace prodává za tři až pět milionů korun a letos jich U&O stihnou dodat klientům zhruba pět desítek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zájem je ale mnohem větší, jenže na to, aby jej Italové ukojili, jim chyběly kapacity i kapitál. A tak do hry vstoupila česká, ale globálně působící, společnost BTL, jež sídlí v pražských Vokovicích a po světě zaměstnává 3500 lidí. Ta se v rámci svého ambiciózního tažení rozhodla U&O koupit, výrobu exoskeletů postupně přesunout do svých fabrik a produkci tak zásadně navýšit.

„Touto akvizicí jsme našli přesně to, co jsme hledali: schopný tým, který je v souladu s našimi hodnotami, špičkovou technologii odpovídající našim strategickým cílům a firmu s jasným potenciálem k dalšímu rozvoji. Je to ideální doplnění naší skupiny,“ řekl k obchodu Martin Pětivoký, ředitel pro akvizice BTL.

btl

Foto: BTL

Tomáš Drbal řeší v BTL technický vývoj

Italský exoskelet je určený pro pacienty s poraněním míchy, po mozkové mrtvici nebo jinými neurologickými poškozeními. Zařízení nabízí tři terapeutické režimy – od pasivního pohybu přes asistovaný až po aktivní trénink. Dokáže tak přesně reagovat na aktuální schopnosti pacienta a přizpůsobit terapii jeho reálným možnostem.

Transakce, jejíž finanční velikost se obě firmy rozhodly nezveřejňovat, se dojednávala zhruba půl roku. Plán je takový, že nový exoskelet od BTL se na vybraných trzích EU objeví už letos.

tomas drbal

Přečtěte si takéNenápadná miliardová firma podpořila startup elitních vědcůZa lepší úpravy genů. Nenápadná miliardová firma z Prahy podpořila stamiliony startup elitních vědců

To hlavní se ale bude dít příští rok, protože BTL se svým robotem nachystají tzv. MDR verzi: jde o certifikaci podle nové evropské regulace, která zajišťuje nejvyšší úroveň bezpečnosti a kvality zdravotnických prostředků. Tato mezinárodně uznávaná varianta by se měla na globální trh dostat ve třetím čtvrtletí roku 2026.

Co se U&O týče, vývoj exoskeletů zatím zůstane v Itálii, výroba se však kvůli potřebě vyšší kapacity přesune do nového závodu BTL v Bulharsku. Firma v tiskové zprávě uvedla, že plánuje rychlé zapojení svých vlastních technologií, optimalizaci produkce a rozšíření možností zařízení, například o další diagnózy, jako je Parkinsonova choroba nebo traumatické poranění mozku.

„Exoskelety nejsou jen o technologii – jsou o naději. Vrací lidem nejen pohyb, ale i pocit, že svět kolem nich je znovu dostupný. A právě to je směr, kterým chceme rehabilitaci posouvat dál: spojit robotiku, neurostimulaci a umělou inteligenci do nástrojů, které skutečně mění životy,“ prohlásil Tomáš Drbal, technický šéf BTL a jedna z hlavních tváří firmy, za kterou stojí miliardář Jan Vild, který se dlouhodobě drží stranou veřejnosti.

BTL na sebe pak v posledních týdnech a měsících upozornila několika výraznými kroky – nedávno uvedla na trh speciální zařízení, které pomáhá lidem od příznaků depresí a podporuje je na cestě k well-beingu, loni pak majetkově vstoupila do pražského Paláce Lucerna. Co se jejího základního byznysu týče, za loňský rok utržila 16 miliard korun a dlouhodobě vykazuje velmi vysokou, dvojcifernou ziskovost.

Riskovali a šli proti proudu, dnes na teniskách generují miliardy. Šedé myši dostaly i Steva Jobse

Květen je pro značku New Balance nejdůležitějším měsícem. Proč? Protože slaví Grey Days, kterými si připomíná barvu, díky níž se stala tak oblíbenou.

Filip HouskaFilip Houska

new-balance-mvp-y

Foto: New Balance / Filip Houska/CzechCrunch

Tenisky od New Balance

0Zobrazit komentáře

V době, kdy se lidé v každodenním shonu i během sportování chtěli odlišit skrze výrazné, zářivé barvy, se jejich krok mohl zdát jako nepochopitelný a skoro až nebezpečný pro byznys. Místo toho, aby šli na ruku tehdejším trendům, vydali se v New Balance proti proudu, což jim nakonec pomohlo zajistit nesmírnou slávu a miliardové výdělky. A svůj odvážný tah hrdě slaví dodnes.

Pro mnohé je šedá jen jednou z barev na pestré škále, která je neutrální, chladná, nepříliš výrazná, možná i trochu nudná. Legendární americký výrobce tenisek New Balance ale na šedivém odstínu prakticky rozjel celosvětovou mánii, když ho přijal za svůj, zanesl ho do svého firemního DNA a postavil na něm rozsáhlou nabídku bot, které jsou dnes už naprosto ikonické.

Stalo se tak v osmdesátých letech, již pod vedením úspěšného byznysmena a miliardáře Jima Davise, který malou bostonskou firmičku o šesti zaměstnancích koupil v roce 1972 s vizí, že se jednoho dne stane skvělým podnikem a naruší tehdejší nadvládu značek jako Nike nebo Adidas. Potřeboval ale tah, který by z New Balance skutečně udělal něco extra.

Zvednout produkci tenisek ze zhruba třiceti denně byla jedna věc, navýšit počet dělníků věc druhá, více šlápnout do marketingu věc třetí. Primárně se výrobce ale potřeboval odlišit od zbytku tak, aby lidé značku poznali i „v rychlosti“, tedy při sportování – v případě New Balance při běhu, což byla disciplína, na kterou se nejvíce zaměřovali.

Zatímco konkurence experimentovala s vyzývavými barvami tenisek, které neonově nebo zářivě bíle křičely do okolí, Davis a jeho tým se rozhodli, že na to půjdou přesně opačně. Na paletě barev si vybrali šedou, u které věřili, že bude nejen dobře ladit s betonovým a asfaltovým pozadím silničního běhu, ale také vystoupí z davu, i když je z podstaty velmi nevýrazná.

puma-speedcat-mvp-y

Přečtěte si takéStylové tenisky na léto? Ty od Pumy, ve kterých jezdili piloti F1Jezdili v nich piloti F1, teď jsou semišové tenisky z Bavorska hitem ulic. Jdou i proti Adidasu

Postupem času se ukázalo, jak chytrý tento krok byl, obzvlášť v souvislosti s vydání modelu 574, tedy dost možná nejznámější siluety, kterou kdy v New Balance navrhli. Na šedé barvě si vybudovali jméno – a protože je pro značku ikonická, pravidelně ji v květnu oslavují. Takzvané Grey Days jsou pro ně totiž nejdůležitějším momentem v roce, z čehož těží i zákazníci.

V průběhu pátého měsíce v roce dostávají na výběr z několika exkluzivních modelů, které jsou laděné do šedých odstínů a připomínají světu, jaká barva jim pomohla vysloužit si pozici důležitého výrobce, který jen za loňský rok utržil rekordních 7,8 miliardy dolarů a dosáhl meziročního růstu ve výši dvaceti procent. A velkým dílem se na tom podílely právě boty.

new-balance-5

Foto: New Balance

New Balance 471

Do šedivé barevné kombinace se v těchto dnech oblékají modely jako 740, 9060, 1000 nebo T500, za několik dní bude na trh uvedena i nová verze sportovních mokasín a dočkají se také fanoušci sportovních tenisek 471. Nejočekávanější je ovšem silueta s označením 1300JP, jejíž nová verze se vydává jen jednou za pět let, proto je mezi lidmi tak vyhlížená.

Pro New Balance jsou květnové oslavy i marketingovou příležitostí, jak o sobě dát vědět ještě o něco víc. Proto se například účet značky na Instagramu zbarvil do šeda a vytáhli se do popředí ambasadoři značky jako rapper Aminé nebo basketbalistka Cameron Brink. Letošní Grey Days navíc mohou být pro firmu důležité i proto, že cítí potenciál být ještě oblíbenější.

raskaa

Přečtěte si takéRaška vykoupil minoritní akcionáře a plně ovládá skupinu NatlandTomáš Raška vykoupil minoritní akcionáře a plně ovládá skupinu Natland. Ta loni vydělala 150 milionů

Může za to hlavně mindset mladých lidí, kteří se postupně vrací k desítkám let starým designům tenisek. Ať už jde o retro adidasky typu Samba či Gazelle nebo původně závodní nízké boty od Pumy, které mají na to, aby se staly hitem léta. I New Balance totiž vesměs točí estetiku z minulého tisíciletí, protože ví, že je ověřená a lidé na ni pořád slyší.

Zajímavé také je, že šedivé new balancy definovaly i outfit spoluzakladatele Applu Steva Jobse, který byl znám pro svůj kultivovaný výběr oblečení. Na veřejnosti nenosil prakticky nic jiného než zmíněné tenisky v modelu 991, modré džíny a černý rolák. A právě na konto New Balance se v minulosti vyjádřil, že je nosí kvůli pohodlí a kvalitě.