Je Joker: Folie à Deux opravdu špatný film, nebo jen vypekl diváky? Quentin Tarantino byl nadšený

Pokračování Jokera z roku 2019 představilo pomalé soudní drama říznuté muzikálem. Propadlo kriticky i kasovně, například Tarantina ale nadchlo.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

JK2_NT_230223_0772533.dng

Foto: Vertical Entertainment

Lady Gaga jako Harleen Quinzel a Joaquin Phoenix coby titulní zloduch ve filmu Joker: Folie à Deux

0Zobrazit komentáře

Druhý Joker nedávno dorazil na streamovací službu Max a možná je čas se nad ním znovu zamyslet. To a mnoho dalšího přináší aktuální vydání newsletteru Watch, kde shrnujeme nejzásadnější dění ve filmovém i televizním světě, upozorňujeme na zajímavé trailery a doporučujeme, co si pustit. Přihlásit se k jeho odběru můžete v boxu níže.

Každý pátek vám ukážeme nové filmy, seriály a tipy, co sledovat nejen o víkendu.

Newsletter Watch | Poslední vydání

Joker: Folie à Deux je v různých ohledech odvážný, originální, zajímavý, na druhou stranu špatný a ubíjející, ze všeho nejvíce je ale poněkud matoucí. Režisér a scenárista Todd Phillips, jenž si za první civilní drama o nejslavnějším batmanovském zloduchovi vysloužil mnoho chvály, se z nějakého důvodu rozhodl jít co nejvíce proti svému cílovému publiku. Svým způsobem.

Pokračování Jokera je jakoby záměrně špatný film, který je vystavěný jako vztyčený prostředníček divákům, počínaje bizarními muzikálovými čísly a postavou Harley Quinn coby sebecentrické fanynky a konče šokujícím závěrem. Celý film na oko řeší zásadní otázky nejen o samotném hrdinovi, ale také o jeho okolí, širší společnosti i nás jako divácích, jen aby v závěru vše smetl ze stolu, bez jakékoliv uspokojivé odpovědi. Pointou žertu jsme se stali my sami.

Druhý Joker se cíleně odcizil divákům. A navíc to podle několika měřítek jednoduše není příliš dobrý, funkční film. Nejdříve proto propadl u kritiky a následně i v kinech, odkud si při rozpočtu kolem dvou set milionů dolarů odnesl jen 206 milionů. Má ale svoje příznivce, kteří na Phillipsovu sadistickou hru přistoupili a oceňují, s jakou vervou se do ní pustil. Patří mezi ně i Quentin Tarantino. V podcastu Breta Eastona Ellise řekl, že je to jako by film natočil sám Joker a utratil velké peníze studia za to, aby komiksové fanoušky, publikum, držitele akcií studia i celý Hollywood „poslal do háje.“

„Podá vám ruku a místo potřesení dostanete deset tisíc voltů,“ poznamenal Tarantino. Koncept filmu a odvaha ho natočit režiséra známého svým specifickým cinefilním vkusem zcela oslnil a později ho zaskočilo, když si za to na internetu vysloužil řadu nesouhlasných a kritických komentářů. Nelze vyloučit, že časem se široký názor na druhého Jokera změní a film obstojí ve zkoušce časem coby radikální experiment ve zklamávání diváckých očekávání a snaze přinutit je uvědomit si svoje vlastní pokrytectví. Je ale otázka, jestli onen koncept není zajímavější než jeho provedení. Joker: Folie à Deux lze právě zhlédnout na streamovací službě Max.


Co ukazují trailery

Superman

Jeden z nejdůležitějších trailerů roku – proč? Představuje totiž film, který má započít novou éru adaptací komiksů DC pod vedením režiséra Strážců galaxie Jamese Gunna. Místo detailů zápletky zatím dostáváme sérii výjevů, které působí až překvapivě staromilsky. Více zde.


Co hýbe světem filmu a televize

Dva české filmy mohou získat nominaci na Oscara

Americká filmová akademie před pár dny zveřejnila seznam užšího výběru filmů, které mají šanci získat nominaci na Oscara. Dostaly se sem hned dva české počiny, politický thriller Vlny režiséra Jiřího Mádla a krátkometrážní válečné drama Krajan, které před pár měsíci vyhrálo už studentského Oscara. Pokud by alespoň jeden z nich prošel, byl by to první výraznější úspěch českého filmu u akademie za více než 20 let. Více zde.


Co si pustit

Hořká chuť sedmikrásek

Netflix  |  Thriller  |  2018-2020  |  2 řady  |  ČSFD

Screenshot

Reprofoto: Televisión de Galicia/YouTube

Seriál Hořká chuť sedmikrásek

Poslední dobou už není vůbec v módě doporučovat na svátky typicky vánoční filmy a seriály a já na to navážu. Třeba španělskou atmosférickou kriminálkou o vyšetřování zmizení mladé dívky v malém galicijském městečku. Samozřejmě se brzy začne ukazovat, že dívka neutekla z domova a že je jen vrcholem celého ledovce zakopaných mrtvol a temných tajemství. Prodírat se spolu s hlavní vyšetřovatelkou podivnými obyvateli města není zrovna příjemné, napětí a kvalitně napsaná zápletka ale nebudou mít problém udržet pozornost.

Pro přehled dalších trailerů, novinek z filmového světa a tipů, co si o víkendu pustit, se podívejte na kompletní vydání newsletteru Watch a přihlaste se k jeho odběru zde či v boxu v úvodu článku.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

DC vstupuje do nové éry. První trailer Supermana od Jamese Gunna patří k nejdůležitějším ukázkám roku

Superman má započít celý nový letopočet filmů a seriálů podle komiksů DC. Režisér ale slibuje, že hlavní je pro něj příběh, ne multimediální univerzum.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

superman

Reprofoto: DC/Youtube

Supermana podle režiséra Jamese Gunna uvidíme za půl roku

0Zobrazit komentáře

James Gunn to nemá lehké. Sice si ve světě superhrdinů udělal skvělé jméno s trilogií Strážci galaxie, jeho Sebevražedný oddíl se přes špatné tržby dočkal poměrně dobrého přijetí a Peacemaker patřil mezi ty lépe hodnocené seriály předloňského roku, teď mu ale oficiálně na bedrech leží budoucnost celého filmového a televizního univerza DC. Jeho nový začátek, Superman, má definovat, jakým směrem se vydá.

Oficiální synopse, zveřejněná už před pár dny, příliš sdílná není: „James Gunn představuje prvního superhrdinu v novém pojetí univerza DC s jedinečnou směsicí velkolepé akce, humoru a emocí. Přináší Supermana, kterého žene kupředu soucit a niterná víra v dobrotu lidstva.“ Bližší detaily k zápletce, kterou si Gunn i sám napsal, zatím zůstávají pod pokličkou a mnoho neprozrazuje ani samotná upoutávka.

Ta se soustředí spíš na atmosféru a typickou supermanovskou ikonografii. Nechybí tak záběry na redakci Daily Planet, reportérku a Clarkovu milou Lois, Lexe Luthora se zlověstným pohledem nebo pohledy na Pevnost osamění. Poměrně mnoho prostoru dostává také sám titulní superhrdina, kterého vidíme v civilu jako obyčejného člověka i v roli božské postavy, k níž s nadějí i strachem vzhlíží celé lidstvo.

Vedle Jamese Gunna velkému tlaku čelí i představitel hlavní postavy David Corenswet, jednatřicetiletý americký herec, který je zatím širšímu publiku prakticky neznámý. Před ním navíc muže z oceli hrál Henry Cavill, který jako by se pro takovou roli narodil. Corenswetovi nicméně sebevědomí rozhodně nechybí – právě díky němu má nový Superman ikonické, byť možná poněkud vtipné, červené spodky na modrém kostýmu. Herec filmaře přesvědčil, že obrovsky mocný superhrdina chce působit více lidsky, přístupně, proto se obléká podobně jako třeba wrestleři.

Vedle něj v novince uvidíme celou řadu postav, jak úzce spojených se Supermanem, tak i z trochu jiných koutů DC. Objeví se Rachel Brosnahan jako Lois Lane, Nicholas Hoult jako Lex Luthor, ale také Nathan Fillion jako Green Lantern a Isabela Merced jako Hawkgirl. Všichni ale mají sloužit jedinému cíli, totiž představit silný příběh o muži z oceli.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Přestože má Superman započít novou éru DC projektů, pod vedením Gunna by měly věci fungovat poněkud jinak než u konkurenčního Marvelu. Ten se, zvlášť v posledních letech, poněkud zamotal do potřeby vytvářet dokonalé soudržné univerzum a v každém filmu či seriálu připravit pole pro ten další. Utrpělo tím jak vyprávění, které někdy nedokáže stát na vlastních nohou jako samostatný příběh, tak obecnější zpracování, kdy filmy kvůli uniformní estetice a motivům začaly působit příliš jednotvárně.

Samozřejmě je příliš brzy na to odhadnout, zda DC pod Gunnovým vedením bude schopné vytvářet natolik osobité projekty jako předloňský The Batman, režisér nicméně zatím poměrně rezolutně odmítl dělat ústupky ve jménu „mediálního univerza“. Když se ho redaktor serveru The Wrap při návštěvě filmového setu nedávno zeptal, kolik budoucích postav nebo projektů DC Superman ustanovuje, odpověděl „nula“.

„Možná jsou tam dvě malé věci, dva momenty, ale zkrátka pokud by tam mělo být něco jen kvůli uvedení něčeho dalšího, kašleme na to,“ dodal Gunn. Stěžejní pro něj je, aby film fungoval jako samostatný celek, nezávisle na případné provázaní s dalšími tituly. Stejně tak kvůli tomu nechce nikdy obětovat části zápletky, nebo naopak některé přidávat jen proto, aby tím vytvořil návnadu na další mediální produkty studia.

Režisér, jehož Strážci galaxie přes jistou provázanost vždy stáli trochu bokem vůči zbytku MCU, už v minulosti dnešní superhrdinské filmy kritizoval kvůli zápletkám bez dostatečně výrazných postav a emocionálních příběhů. „Většina efektních filmů mě unavuje tím, že nemají emočně podložený příběh. Nemá to nic společného s tím, jestli to je o superhrdinech nebo ne. Pokud v základu nemáte příběh a jen sledujete, jak se věci na plátně mlátí, je jedno, jak chytré to mlácení je, jak chytrý je design postav a efekty, je to prostě únavné,“ řekl Gunn k diskuzi kolem „únavy ze superhrdinů“.

O to větší je tlak na Supermana. Jeho scenárista a režisér jednak musí ukázat, že umí věci dělat jinak a stále funkčně, jednak musí započít nejen novou kapitolu, ale celý nový letopočet studia DC. Gunn sám přiznal, že pokud by film v kinech neuspěl, celá budoucnost DC Studios by najednou byla na vodě. Zvlášť když se jeho rozpočet odhaduje na více než 360 milionů dolarů (8,6 miliard korun). Proto jde možná o vůbec nejdůležitější letošní trailer a jeden z nejdůležitějších filmů příštího roku. Superman dorazí do kin 11. července.