Filmy z komiksového univerza vydavatele DC a producenta Warner Bros. nejsou zdaleka tak početné ani úspěšné jako filmy Marvelu. Wonder Woman nicméně byla v roce 2017 prvním a do letošního vydání úspěšného snímku Captain Marvel s Brie Larson jediným blockbusterem s ženskou superhrdinkou v hlavní roli, kterou ztvárnila Gal Gadot. V příštím roce je navíc doplní ještě Scarlett Johansson ve filmu Black Widow.
Ačkoliv Captain Marvel byla s více než 1,1 miliardy dolarů ke dnešnímu dni výdělečnější než Wonder Woman, která v kinech utržila přes 820 milionů dolarů, z hlediska významu příspěvku k filmovým adaptacím komiksů se nejednalo o příliš zajímavé dílo. Jednalo se přitom o poměrně ojedinělý případ, kdy Warner Bros. vyprodukovalo kvalitnější počin tohoto žánru než Disney.
Feministické poselství v kombinaci s kvalitní akcí a humorem sklidilo uznání diváků i kritiky a druhý film s Wonder Woman v centru dění by tak měl následovat podobnou trajektorii. První světovou válku ale mění za studenou válku a osmdesátky. I proto se pokračování jmenuje Wonder Woman 1984.
Rok 1984 je s vydáním prvního Macintoshe nástupem nové éry moderních technologií a kultury, zároveň však dobou, kdy se odehrává antiutopický román George Orwella. Jeho vize se v době studené války do velké míry naplnila v zemích s komunistickým režimem, který má být v novém filmu DC ztělesněn jedním z hlavních nepřátel Wonder Woman, Cheetahem. Tím překvapivě není obchodní magnát Maxwell Lord (Pedro Pascall), ale archeoložka, již ztvárnila herečka Kristen Wiig.
Samotný trailer mnoho detailů o ději nevyzrazuje, místo toho se zaměřuje spíše na osamocenost hlavní hrdinky v podání Gal Gadot v pro ni opět zvláštní době. Po desítkách let se však znovu shledá se Stevem (Chris Pine), novému nepříteli tedy budou v silově poněkud nevyrovnané dvojici čelit spolu. Režie se opět ujala Patty Jenkins.
Wonder Woman 1984 bude v českých kinech k vidění od 4. června příštího roku, ještě předtím, 6. února, se ale fanoušci DC Comics dočkají jiného filmu, Birds of Prey (Podivuhodná proměna Harley Quinn). Jak je zjevné z názvu, v jeho centru opět stojí žena, tentokrát je jí ovšem antihrdinka, Harley Quinn (Margot Robbie). Ta se poprvé objevila v Sebevražedném oddílu, který si v kinech vedl poněkud průměrně a u kritiky podprůměrně. Birds of Prey proto slibuje výrazně odlišnou, barevnější a šílenější podívanou.
Vzhledem ke své audiovizuální povaze k sobě měly hry a filmy vždy relativně blízko, zejména v poslední době se ale z her někdy stávají takřka filmy a naopak. Seriál The Mandalorian, vysílaný exkluzivně na Disney+, který se už za tři týdny od premiéry prvního dílu stihl stát nejsledovanějším na světě, dokonce přímo pracuje s herním jádrem Unreal Engine. Ač trochu jiným způsobem, používá tak podobný nástroj jako například hry Fortnite nebo Star Wars Jedi: Fallen Order.
Společnost Parrot Analytics se zabývá mimo jiné měřením popularity pořadů, přičemž využívá kombinaci několika kategorií jako žádanost, zapojení a samotnou sledovanost. To znamená, že například přímo přehrání epizody znamená vyšší žádanost než pouhý „lajk„ na sociální síti.
Jak informuje magazín Business Insider, seriál ze světa Star Wars podle ní za pouhý týden vyskočil na třetí místo toho nejžádanějšího, co lze na streamovacích službách ve Spojených státech vidět.
O pouhé dva týdny později se pak podle stejných kritérií stal dokonce nejpopulárnějším na světě, když předskočil letošní seriálové hity jako Stranger Things nebo The Crown od Netflixu či Hra o trůny od HBO. Disney+ je přitom proti konkurenci oficiálně dostupné v relativně malém počtu zemí. Nicméně od začátku přitahuje velký počet diváků.
Foto: Disney
Při natáčení seriálu The Mandalorian byl využit i herní Unreal Engine
Seriál o tajemném lovci odměn z daleké galaxie se každopádně rychle zařadil do souboje o nejúspěšnější start za letošní rok. Podle statistik Parrot Analytics bude The Mandaloriansoupeřit o nejlepší start v tomto ohledu s hitem HBO Černobyl, The Boys od Amazonu, The Umbrella Academy od Netflixu a možná překvapivě také seriálem See od Applu.
Velká část čísel popularity lze přiřknout samotnému námětu, reakce kritiky ale dokazují, že se v tomto případě jedná o mnohem víc než jen věrnost značce Star Wars, kterou v 70. letech přivedl na svět George Lucas.
Zásadní podíl na úspěchu The Mandalorian má hlavní tvůrce Jon Favreau, který před lety prvními dvěma Iron Many odstartoval filmové univerzum Marvelu a režíroval také nejnovější verze Knihy džunglí a Lvího krále. Jen z tohoto výčtu by tak měly být zjevné tendence tvůrce pracovat s nejnovějšími technologiemi, které kinematografie nabízí.
Kniha džunglí například vznikla takřka kompletně ve virtuálním prostředí, kde se pohybovala jediná lidská postava chlapce Mauglího, a za úžasné vizuální zpracování i využití technologií byl obecně chválen i úspěšný remake Lvího krále.
Přesto může být pro mnohé překvapením, když si v závěrečných titulcích Favreauova nejnovějšího hraného seriálu (prvního takového ve světě Star Wars) všimnou položky Unreal Engine. Jedná se o herní engine, jádro, na kterém je postaveno prostředí počítačových her. Unreal Engine v tomto ohledu patří k těm vůbec nejpoužívanějším, v posledních letech na něm běží například hit Fortnite, Hellblade, Borderlands a další.
Mysleli si, že stavíme celý set
Vývojáři enginu se ovšem rozhodli ho použít také pro vytvoření fotorealistických virtuálních prostředí, které mohou výrazně pomoci hercům i filmařům. Prostředí jsou renderována v reálném čase a zobrazována na velkých LED obrazovkách s vysokým rozlišením přímo tam, kde by byla standardně použita zelená plocha. Herci si tak nemusí představovat, jak to kolem nich vypadá, ale mohou vše přímo vidět a lépe se tak ponořit do role.
Také režisér, kameraman a další členové natáčecího štábu tak získají mnohem přesnější představu o výsledném produktu a mohou tomu přizpůsobit svá praktická i umělecká rozhodnutí. Prostředí samozřejmě nejsou pouze statická, nakloněním kamery se sama přizpůsobují tak, aby vše odpovídalo reálným perspektivám. Pro kameramana je pak mnohem jednodušší zvolit to nejlepší rámování a objektiv.
Foto: Disney
The Mandalorian, první hraný seriál ze světa Star Wars
Virtuální prostředí a obrazovky pro The Mandalorian vznikly ve spolupráci mezi Unreal Enginem a tvůrcem speciálních efektů Industrial Light and Magic. Výsledky byly často natolik realistické, že byly použity přímo v konečné podobě seriálu. To znamená, že kamera natočila herce pohybující se před obrazovkami zobrazujícími virtuální prostředí a tyto záběry pak prošly minimem dalších úprav.
Jon Favreau na letošní konferenci počítačové grafiky SIGGRAPH popsal vlastní překvapení z toho, co vývojáři z Epicu, majitele Unreal Enginu, dokázali. „A umělo to obelhat lidi. Na plac přicházeli lidé ze studia a říkali: ‚Myslel jsem, že tady celý set stavět nebudete.‘ A já říkal: ‚To ne, je tam jenom stůl‘,“ vyprávěl režisér.
Hlavní výhodou podobného zapojení herního enginu do procesu filmové a seriálové tvorby je nejspíš výrazné uspíšení produkce. Pokud se virtuální prostředí natočí přímo v kameře, není potřeba ho pak vkládat v postprodukci a trávit desítky a často i tisíce hodin renderováním.
Producent Dave Filoni a hlavní tvůrce seriálu The Mandalorian Jon Favreau
Také samotné natáčení se navíc může stát mnohem více interaktivní. Jak vysvětluje magazín Venture Beat, všichni na place hned rozumí tomu, jak bude výsledek vypadat, a mohou poskytnout zajímavé poznámky a nápady.
Podle Favreaua jsou tvůrci nuceni pracovat více v daném momentě. „Přinutí vás to činit kreativní rozhodnutí brzo a neodsouvat je na později. Protože normálně jdete na plac, postavíte zelené plátno a vymyslíte to pak,“ vysvětluje filmař, který má letos dostat zvláštní ocenění za zásadní přínos pro Disney.
Současné blockbustery většinou obsahují velké množství speciálních efektů neproveditelných prakticky. Jejich samotné natáčení tak často trvá jen několik týdnů, zatímco postprodukce se protahuje na mnoho měsíců. Rozšiřující se využití herních enginů, virtuálních prostředí a dalších nástrojů z herního světa by tuto situaci mohlo změnit.
I produkčně náročné filmy by se tak mohly alespoň částečně vrátit ke vznikání v reálném čase. Takový způsob práce více podporuje šťastné náhody, které bývají zpětně považovány za nejlepší části audiovizuálních děl.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.