Jediný Netflix je dlouhodobě v zisku. Velké streamovací služby bojují nejen o diváky, ale i o peníze
Na souboj Netflixu, Disney+ a Maxu (dříve HBO) lze pohlížet různě. Všechny tři srovnává z hlediska akcií i předplatitelů analytik XTB Tomáš Vranka.
Netflix, Disney+ a spol. bojují o pozornost a peníze diváků
Komentář Tomáše Vranky, analytika XTB. Již delší dobu probíhá intenzivní a velmi tvrdý souboj streamovacích platforem o pozornost a čas diváků. S vlastní platformou, na níž vysílá všemožné filmy, seriály a dokumenty, v posledních letech přišli de facto všichni významní mediální hráči. Největší je stále Netflix, za kterým se šikují Warner Bros. Discovery s platformou Max, kam patří například HBO nebo Discovery, Walt Disney se svým Disney+, Hulu nebo ESPN+ a řada dalších. Jak je na tom tato část zábavního průmyslu po byznysové stránce? Podzimní výsledková sezóna je za námi a z finančních výsledků lze tradičně vyčíst mnoho zajímavého.
Na to, jak si tyto společnosti vedou, se můžeme podívat z několika hledisek, počínaje tím, jaký mají podíl na trhu. Podle agentury Nielsen, která tento trh dlouhodobě sleduje a vyhodnocuje televizní data z amerických domácností, je streamování nejoblíbenějším způsobem poskytování obsahu v USA.
V oblasti streamování je na prvním místě YouTube s devítiprocentním podílem. Z tradičních streamovacích služeb se nejvýš umístil Netflix s podílem 7,8 %, v žebříčku se dále objevují Hulu s 3,6 %, Disney+ s 1,9 % a Max s 1,2 %. Pojďme se ale podívat na to, jak se jednotlivým platformám daří z finančního hlediska, jak to vypadá s počtem předplatitelů a jak reagovaly akcie firem na jejich poslední zveřejnění výsledků. I to může o lecčems vypovídat a napovědět budoucí dění.
Netflix
Začněme platformou, která se stala synonymem pro streamování a která tento segment prakticky vytvořila. Netflix je stále nejoblíbenější streamovací službou a podle řady lidí má kromě vlastního kvalitního obsahu i technicky nejlepší aplikaci. Skutečnost, že Netflix byl na tomto trhu první, mu pomohla v posledních letech konečně dosáhnout poměrně pěkných zisků.
Je třeba dodat, že Netflix je prakticky jedinou z velkých platforem, která je dlouhodobě v plusových číslech. V posledním čtvrtletí Netflix utržil 8,5 miliardy dolarů (v přepočtu 191 miliard korun) a v čistých příjmech inkasoval zhruba 1,7 miliardy dolarů (přes 38 miliard korun). V posledním čtvrtletí službě přibylo téměř devět milionů nových předplatitelů, čímž se celkový počet zvýšil na 247 milionů.
V posledních několika čtvrtletích se Netflixu dařilo získávat nové předplatitele díky dvěma trendům v této oblasti. Prvním je boj proti sdílení hesel. Netflix začal po uživatelích, o kterých se domníval, že používají přihlašovací údaje někoho jiného, požadovat, aby si zaplatili za svůj vlastní účet. Zpočátku nikdo nevěděl, zda se uživatelé nenaštvou a nezačnou odcházet, takže šlo o riskantní krok. Realita však ukázala pravý opak. Mnoho lidí nakonec vlastní účet zaplatilo, což Netflixu pomohlo dosáhnout pěkného nárůstu počtu předplatitelů.
V první polovině loňského roku to přitom bylo úplně opačně. Streamovací platforma zaznamenala dvakrát po sobě pokles počtu a akcie se od svého vrcholu propadly o téměř 80 procent. Od té doby však Netflix podnikl několik kroků, které mu pomohly přidat předplatitele a zvýšit tržby a zisk – a akcie na to reagovaly růstem. V současné době jsou zhruba v polovině poklesu.
Po posledních velmi dobrých výsledcích akcie reagovaly pozitivně, když vzrostly o zhruba sedmnáct procent. V následujících týdnech přidaly dalších zhruba dvanáct procent. Zdá se tedy, že Netflix je prozatím z nejhoršího venku.
Netflix je ale také platformou, která má podle údajů z roku 2021 nejnižší tzv. churn rate. Ten představuje procento lidí, kteří během jednoho měsíce zruší předplatné služby. V případě Netflixu se toto číslo před dvěma lety pohybovalo kolem dvou procent, což je nejnižší hodnota mezi hlavními streamovacími platformami.
Warner Bros. Discovery
Další společností podnikající v oblasti streamovacích platforem, která nedávno zveřejnila své výsledky, je Warner Bros. Discovery. Ta vznikla před časem spojením firem Warner Media a Discovery a v současné době dělí své podnikání na tři segmenty: filmová studia, klasickou televizi a streamování. První dva segmenty necháme stranou a zaměříme se na to, co se s ní děje v oblasti streamingu, kde nově působí se značkou Max (kombinuje obsah z HBO Max a Discovery+).
Právě fakt, že Warner Bros. Discovery vzniklo teprve nedávno sloučením dvou firem, způsobil, že je potřeba v obsahu a celém fungování trochu uklidit. Společnost prochází restrukturalizací, odepisuje velký objem aktiv a splácí podstatný dluh ve výši zhruba 45 miliard dolarů (přes bilion korun). Její segment streamingu, který se nazývá DTC (Direct to Consumer), dosáhl v minulém čtvrtletí tržeb ve výši 2,44 miliardy dolarů, což je skoro 55 miliard korun.
Při zveřejňování svých výsledků Warner Bros. Discovery používá upravený ukazatel EBITDA, který představuje ziskovost před zdaněním, úroky a odpisy. Jak jsme zmínili výše, společnost vynakládá velké množství prostředků na odpisy, amortizaci nebo úroky, což je pravděpodobně důvod, proč je EBITDA vhodnější metrikou než čistý zisk.
V posledním čtvrtletí dosáhl upravený zisk EBITDA hodnoty 111 milionů dolarů (v přepočtu 2,5 miliardy korun), zatímco před rokem bylo Warner Bros. Discovery ve ztrátě 634 milionů dolarů (14,2 miliardy korun). Firma se tak prakticky od začátku letošního roku pomalu a vytrvale dostává do zisku. Je však třeba dodat, že v čistém vyjádření bude zisk nižší, respektive společnost bude stále v červených číslech. Konkrétní data si však Warner Bros. Discovery zatím nechává pro sebe.
Z hlediska počtu předplatitelů služba Max od Warner Bros. Discovery rovněž zaostává za Netflixem, celkem by jich měla mít 95 milionů. V posledních letech navíc na rozdíl od Netflixu předplatitele ztrácí. Společnost tvrdí, že je to způsobeno spojením služeb HBO a Discovery do jednoho balíčku, a tak mnoho předplatitelů, kteří měli dříve oba balíčky, jeden z nich zrušilo. Teprve čas ukáže, zda je to pravda, nebo jde o nějaký jiný problém.