Když o projektu mluvila v jeho začátcích, málokdo věřil tomu, že humanoidní robot firmy Tesla bude něco víc než předražený sen jejího šéfa Elona Muska. A když pak v září loňského roku na pódium vstoupil robot, jehož nejzajímavějším pohybem bylo mávnutí publiku, skepticismus společnost příliš nezaplašila. Teď už vývojáři na videích ukázali opak. Robot Optimus před necelými třemi měsíci ukázal, že umí cvičit jógu. A teď představil jemnou práci, která vyvolává dojem, že se nedíváte na stroj, ale na počítačově zpracovaný obraz robota ze sci-fi filmů.
Rychlejší, hubenější, jemnější – některé popisy Optima, respektive jeho druhé generace, jako by ani neměly směřovat k robotovi. A video, které Tesla uveřejnila, v některých částech vypadá spíš jako by člověk pozoroval strojem vytvořenou realitu. Tesla robot, jak se také označuje, ukazuje plynulé pohyby. Rozhlíží se kolem, pak pozornost směřuje na vlastní ruce a všechno, co s nimi dělá, by se dalo zaměnit za celkem elegantní pohyby člověka.
Že jde o realitu, prozradí spíš až chůze, opatrný, nepříliš rychlý pohyb, během kterého si Optimus dává pozor na to, aby těžiště měl poněkud níž než obvykle, takže nohy v kolenou plně „nepropíná“. I tak Tesla přesně tento pohyb označuje za pokrok. Robot je totiž se svou chůzí o třetinu rychlejší než naposledy, kdy ho firma předváděla.
V tělocvičně robot předvedl plynulé dřepy. Nejvíc pokroku ale vývojáři směřovali do rukou. Robot umí uchopit vajíčka, přendat je z ruky do ruky a pak je zase položit, přitom video ukazuje, jak vnímá a používá tlak na jednotlivých prstech.
Dřív šéf Tesly Elon Musk prohlásil, že Optimus je extrémně podhodnocený a narážel tím především na očekávání. Humanoidní robot je součástí plánu firmy významně otisknout svou značku do vývoje umělé inteligence, která se má dostat ke všem pracím, jež jsou pro lidi příliš nebezpečné. Musk očekává, že poptávka po humanoidním robotovi by mohla vystoupat na 10 až 20 miliard kusů. A rovnou k tomu „s jistotou“ předpověděl, že Optimus bude tvořit „většinu dlouhodobé hodnoty společnosti Tesla“.
Server Electrekzmiňuje, že firma nemá k umělé inteligenci, neuronovým sítím a složitým robotickým strukturám daleko, protože auta od Tesly jsou díky použité elektronice a mnoha systémům ve skutečnosti „roboti na kolech“. Umělou inteligenci firma ve velkém používá v rámci programu samořiditelných vozů, ale směřuje ji i do oblasti využití baterií a elektromotorů.
Loni Musk uvedl, že by se robot měl dostat na trh v horizontu tří až pěti let a jeho cena by neměla přesáhnout 20 tisíc dolarů, tedy zhruba půl milionu korun. V posledním videu ze září Tesla ukazovala, že robot zvládne balancovat na jedné noze lépe než mnozí lidé – mimo jiné v jógové poloze vrkšásany, tedy stromu. Nebo že umí třídit kostky podle barvy a jemně s nimi zacházet a stejně tak rychle reagovat na to, když mu člověk takovou práci znesnadňuje.
Pokud vám někdo říká, že uklízení může být zábava, pravděpodobně mu to nebudete věřit. Když ale máte v ruce stroj, který vypadá jak ze sci-fi filmu, zeleným paprskem připomínajícím laser vám svítí na cestu a ještě monitoruje, jak velké částice vysáváte, abyste poznali, že je už skutečně čisto, tak se z uklízení zábava snad i může stát. Vysavače britské značky Dyson tohle všechno nabízejí a navíc přidávají to nejdůležitější – vedle různých technologických vychytávek také velmi dobře vysávají. Teď má Dyson na trhu svůj dosud nejvýkonnější model nazvaný Gen5detect, který jsme otestovali, abychom zjistili, jestli je ospravedlnitelná jeho cenovka. U té se totiž mnohým zatočí hlava.
Dyson Gen5detect stojí bezmála dvaadvacet tisíc korun. Pro někoho to bude za vysavač nesmyslná částka. Na druhou stranu i telefony za 40 tisíc nebo auta za několik milionů si své kupce najdou. Je to zkrátka o prioritách a preferencích, a pokud se bavíme o značce Dyson, tak jestli u ní něco opravdu nenajdeme, jsou to levné produkty. Britská firma založená v roce 1991 vynálezcem Jamesem Dysonem za to ale zákazníkům dává ty nejmodernější technologie a vychytávky, které na trhu u jiných výrobků často nenajdou. A platí to i pro model Gen5detect.
Sám jsem už několik let spokojeným uživatelem vysavače Dyson V12 Detect Slim, který je i nadále v nabídce a stojí kolem patnácti tisíc. Kdysi jsem si říkal, jestli to není příliš velká investice, ale teď vím, že nebyla. Když vás Dyson jednou pohltí a vyhovuje vám, dost možná už po jiné značce ani nebudete pokukovat. Proto mě zajímalo, co přinese nový model, který jsem měl možnost otestovat. To nejzásadnější a nejzajímavější z pohledu technologií a funkcí zůstává, k tomu Dyson přidal ještě pár vychytávek a zvedl výkon i výdrž baterie, což řada uživatelů ocení. Co ale přesně umí bezdrátový vysavač za téměř dvaadvacet tisíc?
Na první pohled je to „starý dobrý“ vysavač od Dysonu, který se zaměřil hlavně na vylepšování detailů či výkonu. Ve výbavě jsou dvě velké čisticí hlavy, které budou v provozu zřejmě nejčastěji. První podlahová hubice se jmenuje Fluffy Optic, je vyrobena z měkkého tkaného nylonu a antistatických uhlíkových vláken a využijete ji na tvrdé podlahy. Její největší trik spočívá v tom, že vyzařuje zelený paprsek světla, díky kterému vidíte, co vysáváte – de facto každé snítko prachu. A právě to do uklízení vnáší zábavný prvek, protože budete chtít mít vysátý úplně každý kousek vaší podlahy. Navíc se minimálně na začátku zděsíte, když uvidíte, kolik prachu na ní reálně leží.
Dyson v modelu Gen5detect zelený paprsek o něco vylepšil, aby odhalil dvakrát více jindy neviditelného prachu. Je to přesně ta funkce, bez které se sice u jiného vysavače obejdete, ale když ji máte, už bez ní uklízet nechcete. Poznat to můžete, když nasadíte druhou podlahovou hubici nazvanou Digital Motorbar, která ukrývá polykarbonátový hřeben proti namotávání vlasů, a ten automaticky zbavuje rotační kartáč vlasů a vláken. Vedle podlah si z mé zkušenosti poradí také s kobercem, ze kterého velmi dobře odstraní i třeba kočičí chlupy. Jedinou jeho nevýhodou je, že nemá zmíněný zelený paprsek. Informace o stavu čištěného povrchu ale máte s jakoukoliv hubicí či nástavcem díky displeji.
Dyson Gen5detect nabízí piezoelektrický snímač, který počítá částice a určuje jejich velikost, a to hned patnácttisíckrát za sekundu. Na jednoduchém grafu tak vidíte, jak moc nečistoty na podlaze nebo na jiném právě čištěném povrchu je. Čím menší částice jsou, tím lépe. Do uklízení to opět vnáší hravý prvek, ale ještě užitečnější je, že vysavač díky sofistikovanému snímači umí přizpůsobovat svůj výkon.
Gen5detect má tři úrovně výkonu. Vedle standardního režimu nabízí také Boost, který je určený pro intenzivnější jednorázové čištění, a režim Eco, v němž se sníží výkon, ale prodlouží výdrž baterie. Automatický režim pak upravuje výkon podle toho, jak znečištěnou plochu zrovna vysáváte. Většinu času tedy Dyson Gen5detect bývá ve standardním a tišším režimu, a když najedete na špinavější místo, přepne na vyšší výkon. A ten je skutečně znát.
Dyson uvádí v kolonce sací výkon 280 airwattů a významný nárůst je cítit i proti staršímu modelu V12 Slim. Stejný koberec plný kočičích chlupů zvládne Gen5detect vyčistit s ještě větší lehkostí a rychleji. Na jedno nabití má vydržet až 70 minut. To ale platí, když vysáváte pouze v režimu Eco. Při běžném úklidu, kdy budete pravděpodobně měnit výkon a využívat i ten nejvyšší, se dostanete zhruba na 40 až 50 minut. Nabití pak trvá kolem tří hodin.
Proti předchozím generacím je větší baterie příjemným vylepšením, kdy už se nemusím obávat, že bych byt na jedno nabití nestihl uklidit. S vyšší výdrží se ale pojí i jedno významnější negativum, které s sebou Dyson Gen5detect nese. Hmotnost 3,5 kilogramu rozhodně není zanedbatelná a 1 300 gramů navíc je proti modelu V12 Slim opravdu znát. Při klasickém vysávání, kdy jezdíte s hubicí po podlaze, to ještě tak zlé není, ale pokud chcete s Gen5detect více manipulovat a využívat ho jen jako ruční vysavač, musíte počítat s tím, že se vám pronese.
Foto: Dyson
Dyson Gen5detect nasvicuje prach zeleným paprskem
Jinak je ale na ruční využívání Dyson připravený. Součástí balení jsou tři druhy příslušenství. Hubice s kónickým kartáčem si poradí s chlupy z gauče, psího pelíšku nebo autosedačky, navíc funguje tak, aby se v ní samotné vlasy nezachytávaly. Kombinovaná hubice nabídne širokou štěrbinu a kartáč, což se hodí, když potřebujete rychle přepínat mezi klasickým vysáváním a utíráním prachu. Novinkou je pak vestavěná štěrbinová a prachová trubice, kterou Dyson v modelu Gen5detect integroval přímo do těla a jež je díky tomu rychle dostupná hned po odejmutí hlavní tyče. Poprvé firma nasadila také filtraci HEPA.
Naopak známou a velmi funkční součástí vysavače je bezdotykové vyprazdňování koše, kdy díky vyhazovacímu mechanismu jednoduše vysypete celý obsah nádoby. Nemusíte řešit žádné sáčky, díky průhledné nádobě navíc máte vždy přehled o naplnění. Jelikož celý Dyson Gen5detect zmohutněl a ztěžkl, je proti předchozím modelům větší i tento koš. Omyvatelný je pak i zmíněný filtr HEPA či váleček z podlahové hubice, takže údržba je snadná a pro provoz vysavače není třeba nic dokupovat. To je ostatně u produktu za 21 690 korun de facto žádoucí.
Vyplatí se tedy vysavač s tak vysokou cenou pořídit? Je jasné, že pokud hledáte nějakou dostupnou variantu bezdrátového vysavače, Gen5detect pro vás není. Pokud ale chcete vynikající sací výkon kombinovaný s velmi šikovnými technologiemi a vychytávkami, díky kterým se z nudné činnosti alespoň občas může stát tak trochu zábava, pak by měl být nejnovější vysavač od Dysonu minimálně v užším výběru. Pokud už značku znáte, může být Gen5detect vítaným upgradem, protože ověřené a oblíbené schopnosti zase o něco posouvá. Rozhodně bych ale doporučil si ho někde vyzkoušet a potěžkat. Proti jiným a levnějším modelům i od samotného Dysonu je změna v hmotnosti opravdu znát.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.