Jen hovězí burgery už nestačí a konkurence roste. McDonald’s se v Česku chystá přidat více kuřecího

Po roční odmlce zveřejnil McDonald's své výsledky v Česku. Vyrostl na 9,5 miliardy korun a otevírá novou restauraci v pražské ulici Revoluční.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

kure-mcdonalds

Foto: McDonald’s / CzechCrunch

McDonald’s se chce více opřít do kuřecího masa

0Zobrazit komentáře

Popularita rychlého občerstvení v podobě všech možných burgerů, stripsů, wrapů nebo křídel v Česku roste. Dokazuje to příchod nových světových hráčů i výsledky toho nejznámějšího. McDonald’s po roční odmlce, kdy výsledky za předloňský rok původně nekomunikoval, prozradil, jak se mu u nás daří. Tržby v posledních třech letech jsou následující: 6,9 miliardy, 8,2 miliardy a 9,5 miliardy korun. Jen loni firma meziročně vyrostla o šestnáct procent a chtěla by růst i nadále. Pomoct v tom má i dnes otevřená pobočka na lukrativním místě na rohu pražských ulic Revoluční a Dlouhá nebo ještě více kuřecích produktů v nabídce.

„McDonald’s byl vždy burgerovým byznysem postaveným na hovězím mase, ale lidé stále více nejen u nás vyhledávají lehčí protein. Snažíme se jim vyjít vstříc tím, že rozšiřujeme nabídku o další produkty s kuřecím masem. Dnes jsou čtyři z deseti jídel, která servírujeme, kuřecí a vidíme potenciál pro další růst,“ říká Martin Troup, marketingový ředitel McDonald’s pro Česko, Slovensko a Ukrajinu. Prostor pro růst vidí už jen proto, že zatímco v Česku je podíl kuřecích jídel v celkových prodejích kolem čtyřiceti procent, globálně se McDonald’s dostává přes padesát a více procent.

Další novinky na menu McDonald’s by tak měly být hodně o kuřeti. Konkrétní zatím Martin Troup být nechce, ale kuřecí plátky v různých podobách by se měly více objevovat jak v limitovaných sezónních nabídkách, tak i ve stálém menu. „Budeme podporovat i rozšiřovat naše stávající portfolio. Nemáme zatím příliš prémiových kuřecích produktů, takže se chceme tímto směrem vydat. Brzy na vašich tácech,“ doplňuje s úsměvem Troup.

mcdonalds2

Foto: McDonald’s

Restaurace McDonald’s

„Je to zároveň naše reakce na konkurenci,“ říká Yuliya Badritdinova, generální ředitelka McDonald’s Česko, Slovensko a Ukrajina. To, že se McDonald’s více vydává vstříc kuřecímu masu, není překvapivé. Na českém trhu je jeho největším konkurentem dlouhodobě KFC, které se na kuře zaměřuje, a loni zažil úspěšný vstup další podobný americký konkurent v podobě Popeyes. V první restauraci na Václavském náměstí se několik týdnů stály fronty, otevřena již byla kousek od Prahy druhá pobočka a další se chystají.

Zároveň se již za pár měsíců v Praze rozjede také první restaurace dalšího populárního řetězce s rychlým občerstvením Five Guys. Ten sice žádné kuřecí maso nenabízí, ale konkurenci na trhu opět o něco zvýší. „Restaurace s rychlým občerstvením jsou pro zákazníky v Česku stále více relevantní. Není divu, že sem přichází noví hráči a ti stávající expandují, protože poptávka je velká. I kdybychom rostli tempem, kterým plánujeme růst, tak nebudeme schopni oslovit všechny zákazníky. Každá zdravá konkurence je pro nás pozitivní zpráva. Myslím si, že na českém trhu prostor pro další hráče stále je,“ komentuje Troup.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nová restaurace v ulici Revoluční v Praze je pro řetězec se žlutým M v logu na českém trhu v pořadí 121. Loni jich bylo otevřeno celkem šest (Prostějov, Znojmo, Kolín, Litvínov, Bravantice, Praha-Nusle) a letos jich chce firma přidat dalších minimálně pět. „V loňském roce jsme se zaměřili nejen na velká, ale i menší města v regionech. Expanze je naší dlouhodobou strategií, kterou ještě posílíme,“ potvrzuje šéfka tuzemského McDonald’s Yuliya Badritdinova. Rozšířit chce také počet franšízantů, kteří v Česku provozují úplně všechny pobočky. Firma letos plánuje na tuzemském trhu investovat zhruba půl miliardy korun, mimo jiné do remodelingu některých stávajících poboček.

V loňském roce fastfoodový řetězec obsloužil celkem padesát milionů zákazníků, kteří provedli dvacet milionů objednávek ze samoobslužných kiosků přímo v restauracích a další tři miliony objednávek přišly přes rozvážkové partnery, kterými jsou v Česku Foodora, Wolt i Bolt Food. V rámci této služby zvané McDelivery jde podle McDonald’s o zhruba osmiprocentní meziroční růst. Od loňského roku si mohou zákazníci zároveň objednávat prostřednictvím mobilní aplikace, a to buď přímo v restauraci u stolu, nebo ještě před svým příchodem. Odbaveno tímto způsobem bylo prý téměř půl milionu objednávek.

mcdonald

Foto: McDonald’s

Zákazníci McDonald’s už nebudou v restauracích k nápojům dostávat víčka

Mezi nejoblíbenější produkty nadále patří klasiky v podobě cheeseburgeru, Big Macu a hranolek. Velký potenciál vidí McDonald’s v kávě, kde neustále rozšiřuje nabídku, a přizpůsobuje se také speciálním požadavkům zákazníků. Nabízí bezlepkovou housku či sójové mléko, v dětském Happy Mealu postupně snižuje množství cukru nebo soli a vychází vstříc také trendu vegetariánství či flexitariánství. „V Česku zatím tak velký tento trend jako jinde ve světě není, ale také mu jdeme naproti,“ říká Martin Troup.

V rámci svého Veggie menu McDonald’s nabízí již od roku 2021 v několika podobách zeleninovou placku obsahující mrkev, petržel, hrášek, brokolici, cibuli či papriku. Na některých trzích nabízí místo zeleninové placky alternativu v podobě rostlinného masa, ale v Česku se prý zatím vegetariánské menu tímto směrem rozšiřovat nebude. Na rostlinný hovězí burger, rostlinné nugetky nebo sójový Long Chicken mohou lidé zajít do konkurenčního Burger Kingu. Vegetariánskou nabídku má rovněž KFC, které rostlinnou alternativu uvedlo předloni. K wrapům se sýrem halloumi řetězec přidal „nekuřecí“ nugety. Ty aktuálně v nabídce nemá, místo nich nabízí veggie burger s plackou z bílých a červených fazolí.

Dlouhodobě velkým tématem je pro McDonald’s rovněž odstraňování plastů. Naposledy řetězec přestal používat u většiny svých kelímků plastová víčka a nahradil je směsí papíru, při konzumaci v restauraci už víčka nedává vůbec. „Jen tím ušetříme ročně 82 tun plastu,“ říká Martin Troup s tím, že v rámci nápojů jeho firmě už zbývá odstranit jen víčka u kávy, respektive horkých nápojů a zmrzliny. Ty zůstávají plastové, protože alternativu prý zatím není dodavatel schopen dodat v tak velkém množstvím. „Je to jedna z posledních věcí, kterou se chystáme v následujícím roce nahrazovat. U hlavních položek už jsme stoprocentně bezplastoví,“ dodává marketingový šéf McDonald’s. Do roku 2025 chce mít firma všechny obaly obnovitelné či recyklovatelné a chce také zlepšit svůj třídicí systém.

Jaroslav Beck dá na rozlet svých plechovek do Evropy 100 milionů korun. Radit mu bude Tomáš Čupr

Velké ambice s expanzí své ochucené perlivé vody bez sladidel potvrzuje Jaroslav Beck. Značku Cans podpoří velkou investicí z vlastní kapsy.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

cans-cupr-beck

Foto: CzechCrunch

Tomáš Čupr a Jaroslav Beck spolupracují na rozvoji značky Cans

1Zobrazit komentáře

Pětatřicetiletý Jaroslav Beck už při loňském představení nové značky Cans hovořil o velkých plánech. S kolegy vytvořil plechovky plněné perlivou alpskou vodou, které jsou ochucené ovocem, ale jinak nemají obsahovat žádná umělá sladidla ani cukr. S jejich prodejem začal v Česku a ve vysoce konkurenčním prostředí se chce probojovat dál do Evropy. Po sedmi měsících od startu nyní oznamuje první velké investiční kolo, které se rozhodl zainvestovat úplně sám. Do rozvoje Cans pošle 100 milionů korun.

Dál tak využívá kapitál, který získal, když před lety s Jánem Ilavským a Vladimírem Hrinčárem v rámci mnohamiliardové transakce prodali úspěšnou hru Beat Saber, respektive celé studio Beat Games. „Věřím, že Cans mohou mít pozitivní vliv na mnoho lidí po celém světě, kteří chtějí balancovat příjem cukru. Právě těm chceme nabídnout kvalitní alternativu ke slazeným nápojům. Máme velké plány a přišlo mi fér vzít riziko v této zásadní fázi růstu na sebe a neriskovat vnější kapitál. Rozhodl jsem se proto zainvestovat seedové kolo a expanzi do Německa a na Slovensko pokrýt sám,“ vysvětluje Jaroslav Beck.

Do týmu zároveň přibírá další zkušené posily, aby v rozvoji pomohly. Na pozici CEO nastupuje jeden ze spoluzakladatelů značky Dominic Rice, který působil čtrnáct let v Red Bullu a dalších jedenáct let se věnoval mimo jiné světu startupů. Společně s Janem Rambouskem byli v poslední době vidět například u projektu Automobilist, který vydává unikátní obrazy se sportovní tematikou, a sešli se nyní také v Cans.

cans

Přečtěte si takéJaroslav Beck představuje plechovky Cans, ochucenou vodu bez cukruJaroslav Beck uvádí plechovky Cans. Je v nich ochucená perlivá voda bez cukru a sladidel

Rambousek i Rice v projektu jako spoluzakladatelé drží po deseti procentech, zbylých osmdesát procent patří Beckovi. Poradcem celého týmu kolem značky Cans nově bude Tomáš Čupr, který se se svým online supermarketem Rohlik.cz rovněž pohybuje v potravinářské oblasti.

„Jako nadšený konzument Cans jsem měl radost, když mě Jarda Beck oslovil. Filozofie Cans je velice podobná té Rohlíku – nekompromisní kvalita a skvělé suroviny. Věřím, že jak mé osobní zkušenosti s expanzí, tak náš přístup k zákazníkům budou Cans posouvat rychleji kupředu,“ říká Tomáš Čupr. Jeho Rohlík se aktuálně zaměřuje především na své rozšiřování v Německu, kde loni mimo jiné koupil konkurenční online supermarket Bringmeister.

Zástupci Cans pro CzechCrunch prozradili, že během prvních sedmi měsíců se jim podařilo prodat přes 130 tisíc plechovek. Aktuálně jsou k dispozici dvě příchutě: citron s limetkou a třešeň s višní. Další má dorazit v dubnu. Jaroslav Beck a spol. celý produkt staví na tom, že berou alpskou vodu, využívají čistě přírodní ingredience a bublinky a říkají, že do něj nepřidávají žádný cukr ani sladidla. Jediným ochucovadlem má být přírodní šťáva z ovoce.

„Cans obsahují pouze přírodní cukr, a to v naprosto minimálním množství. Je ho méně než jeden gram. Přirozeně je cukr obsažen v pár kapkách ovoce, které dodávají skvělou chuť a aroma,“ vysvětlovali už při představení značky autoři Cans. Nápoj má celkově obsahovat šest kalorií. Samotné plechovky jsou z recyklovaného a recyklovatelného hliníku.

„Hledal jsem pro sebe řešení, jak snížit příjem cukru, ale mít i tak drink, který si chci užít. Inspirovala mě osobní zkušenost z Los Angeles. Nabídka, která by mě bavila, v Evropě nebyla a dovoz z USA byl nesmysl, proto jsem rozjel vlastní značku,“ popisoval své motivace za založením značky Beck. Sám investuje do řady dalších startupů a do dětských domovů dodává hudební studia. V lednovém rozhovoru v podcastu Crunch popisoval, proč už tolik neinvestuje přímo v Česku.