Kanye West dostal Adidas do krize, jakou nepamatuje. Z obřího poklesu zisku náramně vytěží Nike

Zásoby tenisek a oblečení Yeezy jsou v hodnotě 1,2 miliardy eur. Co s tím bude Adidas dělat, neví. Prozatím se ale loučí se scénou streetwearu.

Filip HouskaFilip Houska

Šéf Adidasu Bjørn Gulden a Kanye West

0Zobrazit komentáře

Komentář Filipa Housky: Předloni měl zisk přes 35 miliard korun, loni se ale propadl, a to dost radikálně – spadl o děsivých 83 procent na necelých šest miliard. Něco takového Adidas za posledních třicet let nepamatuje. A byť teď slavná německá společnost hlásá, že alespoň bude mít tento rok k tomu, aby se změnila a lépe nastavila svůj budoucí byznys, jen těžko ze sebe smyje krizi, do které se dostala i kvůli situaci s Kanyem Westem. Ze stresových situací v Adidasu ale může vytěžit jeho úhlavní konkurent, Nike. Moc dobře totiž ví, že má v roce 2023 obrovskou příležitost posílit své postavení na streetwearovém trhu.

Bylo to jedinečné partnerství, které si ve světě prémiových tenisek vybudovalo obří jméno. Ostatně kdo z fajnšmekrů by nechtěl neotřelý design sneakers, pod nímž je podepsána jedna z největších osobností celosvětové hiphopové scény a celé to zaštiťuje Adidas? Chtěli je všichni, i proto byl byznys značky Yeezy, za níž stál rapper a módní guru Kanye West, tak velký. Adidasu generoval miliardové tržby. Ovšem…

Chleba se začal lámat loni v říjnu, kdy hudebník známý také jako Ye zešílel a začal se na veřejnosti projevovat jako antisemita. Byl rebelem odjakživa, tehdy ale zašel za hranu, která ho prakticky stála kariéru. Ukončila s ním spolupráci luxusní značka Balenciaga, košem mu dala jeho koncertní agentura, také Instagram ho odstavil. Největší šrapnel ale přišel od vedení Adidasu, který byl pod nátlakem veřejnosti nucen s ním také skoncovat.

Německý obr na poli sportovního zboží tušil, že to bude drahé rozloučení, a to kvůli značce Yeezy, která vedle prémiových tenisek produkovala i kolekce oblečení a doplňků. Adidas totiž od začátku řekl, že žádný z těchto produktů už prodávat nebude – a ani se s kontroverzním rapperem nebude dělit o zbývající zisky, což měly obě strany nastavené ve smlouvě. Adidas byl v tomto ohledu poměrně striktní.

yeezy_1

Foto: Adidas

Yeezy Boost 350 V2

Záhy ale musel řešit, co se svými skladovými zásobami bude dělat – produktů Yeezy mělo zbýt v hodnotě 1,2 miliardy eur. Naskytla se otázka opětovného zavedení do prodeje, akorát bez brandingu, práva na vzhled totiž smluvně drží Adidas. A ani by nikdo nemusel poznat, že to vychází z kolekce Yeezy, protože řada z pozastavených produktů prý ještě neměla spatřit světlo světa. Možná by to vyšlo.

K tomuto kroku se ale Adidas zatím neuchýlil. Vlastně neudělal skoro vůbec nic. Podle oficiálního vyjádření teprve promýšlí, co se zásobami bude dělat. Jde totiž o to, že pokud by produkty, na jejichž designu se obě strany podílely, firma dále prodávala, Ye by měl na základě licenční smlouvy stále nárok na vyplacení části výtěžku, ačkoliv by Adidas nedosáhl zisku. „Ztratit Yeezy je tak složité,“ zní od Adidasu.

Do mediálního éteru se v posledních dnech dostaly i informace, že Adidas údajně s rapperem promýšlí nové podmínky spolupráce. Co je na tom pravdy, se neví, každopádně pokud by k tomu Adidas přistoupil, nebylo by pro něj snadné si toto rozhodnutí obhájit u veřejnosti. Německou firmu mimochodem od nového roku po překvapivém vyhození předchozího šéfa vede Bjørn Gulden (kromě jiného důležitá postava v úspěchu značky Puma).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Adidas zmínil, že se chce během letoška dát dohromady a zkusit se více ponořit do jiných, sportovnějších oblastí, kde je odjakživa silný. Ať už jde o fotbal, běh, golf nebo jiné outdoorové aktivity. Sám totiž tuší, že po fiasku s Yeezy bude mít náročné si znovu získat auru etablované streetwearové značky. Lidé nezapomínají – a vzhledem k tomu, že místy až nechutné kauzy s Ye rezonovaly napříč světem, je to povlak, který půjde jen stěží opláchnout.

Všeobecně se totiž příliš nezdůrazňuje, že edice ležérního oblečení takříkajíc do ulic byly pro Adidas stěžejním byznysem. Ostatně začaly už v éře hiphopové formace Run-D.M.C. v osmdesátých letech, díky postupným spolupracím s celebritami typu Beyoncé nebo Pharrell (ten je novým členem týmu Louis Vuitton) ale nabíral čím dál větší renomé, hlavně tedy ve Spojených státech. A na trhu byl stabilní dvojkou, hned za Nike.

Právě vedení Nike si ale teď může mnout ruce, protože se mu naskýtá velká příležitost být na trhu se streetwearem ještě silnější. Když vypadne tak silný brand jako Yeezy, vytvoří se díra, která by se měla zaplnit, k čemuž má Nike ideální náboje. Dlouholetí majitelé tenisek Yeezy si budou hledat nového favorita – a Nike jim může nabídnout veleúspěšné edice Jordan, Dunk, Air Force nebo Air Max.

Kauza s Yeezy je příliš velkým šrámem na to, aby se v dohledné době Adidas na streetwearovou scénu v plné síle vrátil.

Stejně tak může absence Yeezy vytvořit velký prostor pro tržně menší značky typu Puma, Under Armour nebo New Balance, které mají vysokou relevanci, ale vždy za zmíněnými velikány zaostávaly. A není vůbec od věci přemýšlet nad tím, jestli nevznikne zcela nová značka, která by na to marketingově (i produkčně) šla podobně jako Ye s Adidasem. Pokud se chce Adidas stát na tomto poli opět silným, musí jednat rychle.

Nelze předpokládat, že se firma takové velikosti, historie a úspěšnosti jako Adidas z něčeho takového neoklepe. Nezanikne, lidé nepřestanou nosit její produkty – a ani se nezastaví její technologický vývoj. Kauza s Yeezy je ale příliš výrazným šrámem na to, aby se v dohledné době na streetwearovou scénu vrátila. Větší fokus na sporty může být dobrým manévrem pro větší aktuální klid na duši, sama společnost ale ví, že pouliční oblékání má v DNA.

V souvislosti s dnes zveřejněnými finančními výsledky je také nutné zmínit, že Adidas po problémech, které vycházely mimo jiné z vysoké inflace i opadnutí zájmu v Číně, navrhuje vyplatit za loňský rok dividendu 0,70 eura na akcii – v předchozím roce činila 3,30 eura. Jde o krok, jenž má ušetřit peníze na transformaci jejího hlavního byznysového zájmu. Gulden a spol. tak ještě budou mít plné ruce práce.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Pražský palác Bellevue má nové majitele. Křetínský s Tkáčem ho koupili od zkrachovalé Arca Capital

Historický palác Bellevue na pražském Smetanově nábřeží Arca plánovala přestavět na luxusní hotel. Křetínský s Tkáčem v něm chtějí rezidence.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

bellevue

Foto: Arca CApital

Novorenesanční palác Bellevue na pražském Smetanově nábřeží

0Zobrazit komentáře

Nového majitele má dům na nároží ulice Karoliny Světlé a Smetanova nábřeží v Praze. Palác Bellevue od zkrachovalé skupiny Arca Capital koupili Daniel Křetínský a Patrik Tkáč. Předchozí majitel chtěl objekt od architekta Konstantina Mráčka postavený ve stylu nizozemské renesance přestavět na luxusní hotel s 69 pokoji, ale k tomu – stejně jako k jiným aktivitám – se už Arca kvůli svému krachu nedostala. Historický palác z konce 19. století je dlouhodobě ve velmi špatném stavu, ze kterého by ho nyní měli dostat noví majitelé v podobě česko-slovenského dua miliardářů.

„Místo nás nadchlo, ale zároveň nás objekt znepokojil svým zanedbaným až havarijním stavem. Rádi bychom jej tak vrátili zpět do života v polyfunkční podobě – zejména vytvořením mimořádných rezidencí, ale i obnovením komerčních funkcí v parteru,“ uvedl Jiří Nováček, generální ředitel EP Real Estate. Jedná se o společnost z Energetického a průmyslového holdingu (EPH), za nímž majetkově stojí Daniel Křetínský a Patrik Tkáč. Za nemovitost podle Seznam Zpráv zaplatila 411 milionů korun.

Majitelem paláce Bellevue byla od roku 2017 skupina Arca Capital, respektive její dceřinná společnost Francesco. Jak informují Seznam Zprávy, z prodeje paláce bude profitovat především skupina Penta, protože nemovitost mají v zástavě dvě její firmy. Arca je od roku 2021 v úpadku, kdy téměř dvěma tisícům věřitelů dlužila zhruba 19 miliard korun. „Vzhledem k výjimečné lokalitě plánujeme využít potenciál paláce k realizaci hotelu nejvyšší kvality,“ uváděla na svém webu u projektu Palác Bellevue.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Budoucnost bohatě zdobeného domu, jehož dominantou je mohutná hranolová věž s novorenesančními prvky a vysokým arkýřem umístěným na rohu věže, má nyní v rukou Křetínský s Tkáčem. „Jak může být zřejmé již z holdingového sídla v Pařížské ulici, máme slabost pro místa s geniem loci. Palác Bellevue takovým místem bezesporu je, což je možné doložit třeba tím, že v ateliéru v tomto domě vytvořil Oskar Kokoschka unikátní obrazy Prahy. Ateliér v domě měl i Jiří Trnka,“ doplnil Jiří Nováček, generální ředitel EP Real Estate,

Společnost EP Real Estate primárně připravuje nemovitý majetek skupiny EPH k následné transformaci. Jeden z nejbohatších Čechů Daniel Křetínský je ve světě realit v poslední době velmi aktivní. Začátkem roku koupil od ruského oligarchy dům vedle Elysejského paláce a loni společně s Jiřím Šmejcem, výkonným ředitelem PPF, zase pořídil zámeček jihozápadně od Paříže.

S přispěním ČTK.

Rubriku Bydlení a reality podporujíhypox