Rošáda u sportovních obrů. Bývalý šéf značky Puma bude šéfovat konkurenčnímu Adidasu

Novým generálním ředitelem Adidasu se od prvního ledna příštího roku stane Bjørn Gulden, který nahradí dosluhujícího Kaspera Rørsteda.

Filip HouskaFilip Houska

bjorn

Foto: Puma

Bjørn Gulden, někdejší šéf Pumy a od 1. ledna generální ředitel společnosti Adidas

Nejprve rozvíjeli svou společnou sportovní firmu, pak se pohádali kvůli náklonnosti k nacismu v Německu a šli si po svém. Zatímco Adolf Dassler rozjel v roce 1949 značku Adidas, jeho bratr Rudolf Dassler založil konkurenční Pumu. Teď obě úspěšné sportovní firmy našly v jedné věci společnou řeč. Do ředitelského křesla Adidasu totiž přichází člověk, který devět let vedl právě zmíněnou Pumu.

Novým šéfem Adidasu se od prvního ledna příštího roku stane Bjørn Gulden, který nahradí dosluhujícího Kaspera Rørsteda. Ten svůj zájem o odchod z pozice generálního ředitele jednoho z nejznámějších sportovních podniků oznámil už v srpnu, umožněno odejít mu bude už tento pátek. Do doby, než nastoupí nová posila, bude kormidlo držet finanční ředitel Harm Ohlmeyer.

Sedmapadesátiletý Bjørn Gulden, který se narodil ve švýcarském Curychu, ale národností je Nor, nebude v Adidasu úplným cizincem. Ve firmě již působil v letech 1992 až 1999, kdy byl seniorním viceprezidentem pro doplňky a vybavení. Vyzkoušel si i štaci v dánské šperkařské firmě Pandora, ovšem největší profesní slávu zažil v německé Pumě, které velel od roku 2013.

„Jsme velmi rádi, že můžeme Bjørna Guldena přivítat zpět v Adidasu. Přináší téměř třicet let zkušeností v oblasti sportovního zboží a obuvi. Díky tomu zná toto odvětví velmi dobře a čerpá z bohaté sítě kontaktů v oblasti sportu a maloobchodu,“ uvádí Adidas v oficiálním vyjádření na svém webu a připomíná, co pod jeho taktovkou Puma zažila – a jak se změnila.

kasper_rorsted_adidas

Foto: Adidas

Kasper Rørsted, CEO Adidasu

Za jeho vedení se z Pumy, která se dříve profilovala jako ryze sportovní značka, začal stávat brand, jenž měl blízko k lifestylu. Spolupráce s různými celebritami a vydávání streetwearovějších kousků pak firmě zajišťovalo rekordní finanční výsledky – loni utržila přes 6,8 miliardy eur (164 miliard korun) s čistým ziskem 310 milionů eur (7,4 miliardy korun).

Akcie Adidasu na oznámení o příchodu nového ředitele reagovaly pozitivně a posílily o přibližně tři procenta. Novinka navíc přichází v době, kdy německá firma neprožívá nejšťastnější období. Zčásti za to mohou kontroverzní komentáře rappera a módního návrháře Kanyeho Westa, kvůli kterým s ním musela ukončit dobře rozjetou spolupráci.

Problémy má také se svými zákazníky, konkrétně v Číně, která byla dříve jeho nejrychleji rostoucím trhem na světě. V první polovině tohoto roku však Adidasu prodej v této asijské zemi klesl nejméně o třetinu, a to kvůli bojkotu ze strany spotřebitelů a problémům Adidasu při uzavírání smluv o propagaci zboží s místními celebritami.

Jestli se Bjørnu Guldenovi podaří tyto nepříjemnosti nějakým způsobem zvrátit, je otázkou pro vedení firmy a její představenstvo. Ovšem může jít o dobrou vzpruhu. Zajímavostí je, že příchozí šéf v minulosti hrál profesionálně fotbal, a to rovnou prestižní německou Bundesligu. V polovině osmdesátých let hájil barvy Norimberku.