Kingdom Come 2 stálo jako hollywoodský film nebo seriál Netflixu. V Česku nemá obdoby, říká šéf Warhorse

Martin Frývaldský stojí v čele Warhorse Studios už jedenáct let. Pomohl vybudovat úspěch historické hry, teď s kolegy chystá druhý – a dražší – díl.

Michal MančařMichal Mančař

kingdom-come-fryvaldsky-boxed

Foto: Warhorse Studios

Martin Frývaldský, CEO Warhorse Studios, hovoří o Kingdom Come: Deliverance 2

0Zobrazit komentáře

Příběh jedné z nejznámějších českých videoher bude už koncem tohoto roku pokračovat. Vyjde Kingdom Come: Deliverance 2 od pražských Warhorse Studios. Druhý díl historické hry zasazené do českého středověku má být dokonalejší, rozsáhlejší – a samozřejmě bude nákladnější. Ředitel studia Martin Frývaldský pro CzechCrunch poodhalil, jak moc.

Kolik stálo Kingdom Come: Deliverance 2? „V českých podmínkách asi neexistuje projekt – třeba filmový –, který by stál tolik. V globálním měřítku si umím představit, že za cenu Kingdom Come 2 by se dal natočit středněrozpočtový hollywoodský film nebo třeba celý seriál na Netflixu,“ říká pro CzechCrunch šéf studia Martin Frývaldský. Celý rozhovor s ředitelem jedné z největších českých herních firem najdete zde, teď vám z něj nabízíme ochutnávku v podobě otázek na rozpočet KCD2.

„Jsou to vysoké stovky milionů korun,“ přibližuje Frývaldský. Jak moc vysoké? Rozšíření herního obsahu i navýšení počtu pracovníků Warhorse – anebo odkaz na netflixovské seriály, jež standardně stojí desítky milionů dolarů – leccos napovídá. Podobně jako náklady na vývoj své první hry z roku 2018 ani tentokrát vývojáři rozpočet zcela neupřesňují. Sami tvůrci nicméně hovoří o dvojnásobně rozsáhlé hře, dvakrát větší navíc není jen herní svět, ale i studio samotné.

martin-fryvaldsky-kingdom-come-warhorse-studios

Přečtěte si takéŠéf Warhorse: Kingdom Come 2? Zatím jsme natočili pěknou reklamuŠéf Warhorse o Kingdom Come 2: Zatím jsme natočili pěknou reklamu. Na oslavy, že jsme frajeři, je ještě brzo

„Rozpočet odpovídá úplně jiným nárokům, které jsme od počátku měli. Jak v oblasti kvality systémů, tak i celkově herního zážitku. Na Kingdom Come 2 strávíme přibližně deset tisíc člověkoměsíců. Na prvním díle v maximu pracovalo zhruba 130 lidí, zatímco na druhém jsme dnes na 250 lidech a nedivil bych se, kdybychom ještě trochu povyrostli,“ uvádí Frývaldský.

Hlavní designér hry Daniel Vávra už v minulosti naznačil, že budget prvního Kingdom Come byl asi 400milionový. Rozpočet Kingdom Come: Deliverance 2 by tak mohl narůst klidně na dvojnásobnou částku.

Jedním ze zdrojů rostoucích nákladů je také snaha hru představit ve zcela odladěné podobě. „Je to úplně jiná úroveň využití outsourcingu a nákladů na testování. Ostatně, u prvního dílu nám bylo kolem vydání vyčítáno – celkem oprávněné –, že hra je plná chyb, takže testování se teď věnujeme opravu hodně,“ přibližuje muž, jenž do Warhorse Studios přišel jako zástupce Zdeňka Bakaly, investora prvního dílu historické hry.

Za výrazně vyšší částkou navíc stojí i ekonomická situace. „Nárůst je značný, ale pozor, svět se od roku 2018 hodně změnil. Prohnala se kolem nás naprosto neočekávaná inflační vlna a další jiné události, které zase měly vliv na tempo práce, respektive jeho zpomalení, což v důsledku je další růst nákladů. Prostě dneska si rodinný domek také nepostavíte za stejné peníze jako před šesti lety,“ glosuje ředitel videoherní firmy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Warhorse Studios oznámili Kingdom Come: Deliverance 2 velkolepým videem, v němž herní fanoušky i nadšence do historie potěšili nejen odhalením několika novinek – včetně prvních palných zbraní –, ale především příslibem ještě letošního vydání. Titul, jehož děj pokračuje přímo tam, kde skončil první díl, se z Posázáví přesune do Kutné Hory a pod hrad Trosky a stejně jako předchůdce láká na autentické zpracování středověkého života. Informace distributora hovoří i o českém dabingu, který do prvního dílu přidali až fanoušci, vývojáři ho nicméně ještě nepotvrdili.

Prvotina pražského studia od své premiéry v roce 2018 prodala více než šest milionů kopií, další tržby přineslo několik rozšíření Kingdom Come. Warhorse Studios díky úspěchu svého díla patří mezi největší herní společnosti v Česku. Jejich poslední zveřejněné finanční výsledky za předminulý rok ukazují tržby 152,5 milionu korun, v roce po vydání nicméně studio utržilo přes miliardu, o rok později téměř půl miliardy korun.

Kromě oznámení Kingdom Come 2 česká herní scéna v poslední době přinesla další výraznou a vysokorozpočtovou zprávu. Brněnští vývojáři z Madfinger Games vydali svou realistickou akci Gray Zone Warfare, jež se stala nejprodávanější hrou na Steamu. Pořídilo si ji už přes půl milionu hráčů, což pro domácí studio znamená odhadované tržby kolem tří set milionů korun.

martin-fryvaldsky-warhorse-studios

Přečtěte si takéŠéf Warhorse Studios Frývaldský: Každá hra je jako cesta na MěsícŘeditel Warhorse Studios Martin Frývaldský: Každá nová hra je jako další cesta na Měsíc

Microsoft řeže do her. Čtyři studia zavřel, teď snižuje stavy u firmy, pod kterou patří Fallout a Starfield

Od rekordních nákupů přes propouštění k další vlně šetření. Herní plány Microsoftu v hodnotě mnoha miliard dolarů dostávají trhliny.

Michal MančařMichal Mančař

starfield-boxed-01

Foto: Bethesda Softworks

Sci-fi videohra Starfield od tvůrců Skyrimu a nových Falloutů

0Zobrazit komentáře

Pár měsíců nazpět se zbavil skoro dvou tisíc herních vývojářů, před pár dny zavřel čtyři ze svých herních studií. A snižování nákladů ve videoherním byznysu Microsoftu pokračuje. Aktuální ostrý řez zasáhl miliardovou dceřinou společnost a nemá se zastavit ani u dalších částí herní divize Microsoftu.

Loni Microsoft dokončil rekordní obchod videoherního průmyslu i ve svých dějinách. Za 69 miliard dolarů (v přepočtu 1,6 bilionu korun) pořídil herní vydavatelství Activision Blizzard, zodpovědné za takové obří a úspěšné série jako Call of Duty nebo Diablo.

Byl to další z výrazných kroků v posilování pozice redmondské firmy v herní branži. Její videoherní oddělení vyrostlo na 23 tisíc pracovníků a udělalo z Microsoftu třetí největší herní společnost na světě za Sony a Tencentem. Začátkem letošního roku ale Microsoft z Activisionu 1 900 lidí propustil. Jeho úsporná opatření tento týden pokračovala uzavřením čtyř studií – a škrty nekončí.

Podle zdrojů uznávaného herního reportéra Jasona Schreiera z agentury Bloomberg v těchto dnech Microsoft nabízí dohodu o ukončení spolupráce vybraným zaměstnancům společnosti ZeniMax. Tedy další velké videoherní firmy, kterou koupil v roce 2020 za 7,5 miliardy dolarů (asi 174 miliard korun). Patří pod ni například Bethesda Game Studios, což jsou vývojáři známých značek Fallout, Skyrim a Starfield, či id Software, tvůrci stříleček Doom.

gray-zone-boxed

Přečtěte si takéNová česká hra Gray Zone Warfare je nejprodávanější na SteamuČeská hra je nejprodávanější na světě. Realistická akce přilákala půl milionu hráčů a stovky milionů korun

Microsoft se podle Bloombergu v první vlně snah o úspory pokouší dohodnout s herními producenty, testery i dalšími pracovníky ZeniMaxu. Zdroje agentury nicméně hovoří o tom, že snižování nákladů má zasáhnout i další části herní divize Microsoftu. Zpráva o škrtech navíc přichází jen pár dní poté, co Microsoft oznámil vysloveně uzavření čtyř herních studií z portfolia ZeniMaxu.

Činnost tak ukončují Tango Gameworks, autoři skvěle hodnocených titulů Hi-Fi Rush, The Evil Within nebo Ghostwire: Tokyo, pak tvůrci nepovedené online akce Redfall z Arkane Austin a na mobily zaměřené studio Alpha Dog Games. Čtvrtým zasaženým subjektem jsou Roundhouse Games, firma tvořená vývojáři původní akce Prey z roku 2006. Ta bude začleněna do ZeniMax Online Studios.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Důvodem těchto změn je snaha prioritizovat tituly s velkým dopadem a další investice do blockbusterů od Bethesdy,“ uvedl Matt Booty, šéf Xbox Game Studios, v e-mailu zaměstnancům citovaném herním serverem IGN. Spolu s koncem vývojářských týmů mateřská společnost ruší i vybrané pozice ve vedení firmy. „Změna priorit znamená, že někteří kolegové posílí jiné týmy a někteří nás opustí. Tato složitá rozhodnutí činíme ve snaze navýšit kapacity ostatních částí našeho portfolia a zaměřit se na nejvýznamnější hry,“ dodal Booty.

Slova o větším zaměření na menší počet projektů zazněla i od Jill Braffové z vedení ZeniMaxu. „Je složité podporovat devět studií po celém světě, když jste malý ústřední tým s neustále se rozšiřujícími povinnostmi,“ uvedla podle Bloombergu při setkání se zaměstnanci. Kroky Microsoftu jsou jen pokračováním trendu vyhazovů v herním průmyslu – podle odhadů a dat sbíraných serverem Video Game Layoffs firmy letos propustily už 9 500 lidí. Téměř tolik jako za celý loňský rok.