Leonardo DiCaprio chce pít udržitelnější bublinky. Investuje do francouzského producenta organického šampaňského

Filip HouskaFilip Houska

leonardo-dicaprio-champagne_1x

Foto: UNCC/Flickr / Telmont

Americký herec Leonardo DiCaprio spoluvlastní i značku šampaňského

0Zobrazit komentáře

Dokázal okouzlit krásnou ženu na zaoceánské lodi, vdechl život legendárnímu burzovnímu makléři, a dokonce se porval s medvědem. Leonardo DiCaprio už všem potvrdil, že je skvělý herec. Nyní má ovšem priority někde jinde, konkrétně v ochraně planety. S vizí stát se vlivným environmentalistou se teď začíná zajímat také o organické šampaňské, do jehož francouzského producenta s bohatou historií vstupuje jako investor.

Poslední snímek, kde se DiCaprio ukázal, byl K zemi hleď!, který debutoval na Netflixu a rázem si získal obří sledovanost. Aby také ne, když pojednává o blížící se hrozbě, jež může zničit Zemi. Pro slavného herce šlo svým způsobem o názorné (byť možná přehnané) zobrazení, jak to může vypadat, pokud se k planetě nebude přistupovat obezřetně. A sám se jí snaží pomáhat dílčími kroky.

V minulosti například daroval desítky milionů dolarů na obnovu přírody na ohrožených Galapágách, přičemž mu nejsou cizí ani vystoupení na klimatických summitech. Loni v září pak investoval do firmy, která vyvíjí maso v bioreaktorech bez nutnosti zabíjet zvířata, což je v posledních letech poměrně velký gastronomický trend. V gastronomii zůstává i teď, akorát se od masa přesouvá k bublinkám.

Držitel Oscara za snímek Revenant: Zmrtvýchvstání oznámil, že koupil podíl v historickém francouzském šampaňském domě Telmont, který primárně produkuje takzvané organické šampaňské, tedy takové, jež vzniká z udržitelně pěstovaných hroznů a nejsou v něm obsažena žádná nevhodná aditiva. Kolik do něj ovšem DiCaprio investoval, není známé.

telmont_1

Foto: Telmont

Lahev šampaňského je z 85 procent vyrobena z recyklovaného skla

Vedle samotných produktů, které Telmont v okolí francouzské obce Damery vyrábí již od roku 1912, zaujal DiCapria i přístup vinařství k ekologii jako takové. Firma, jež od předloňského roku spadá pod křídla rodinné lihovarnické společnosti Rémy Cointreau, má v plánu během čtyř let převést celou svou vinici na stoprocentní ekologické zemědělství a ukázat, že révu lze efektivně pěstovat i bez použití herbicidů, pesticidů a chemických hnojiv.

„Telmont si společně se svými vinaři stanovil za cíl vyrábět 100% ekologické šampaňské a zajistit tak v příštích letech zcela udržitelný životní cyklus výroby. Od ochrany biologické rozmanitosti na své půdě až po využívání 100% obnovitelné elektrické energie je Telmont odhodlán radikálně snížit svou ekologickou stopu, a proto jsem hrdý, že se k němu mohu připojit jako investor,“ řekl DiCaprio.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Telmont se také důrazně zavázal k ochraně biologické rozmanitosti na svém panství a na všech frontách se snaží snížit svou ekologickou stopu. Vedle toho od června loňského roku přestal kupovat čiré lahve a své nápoje slévá do klasických zelených lahví na šampaňské, jež jsou z 85 procent vyráběné z recyklovaného skla. To jsou aspekty, které DiCapria s ohledem na životní prostředí zajímají.

DiCaprio zároveň není jediným, kdo se do alkoholového byznysu z řad velkých celebrit pouští. Především prémiové lihoviny zajímají i několik dalších úspěšných herců, například Dwayna „The Rock“ Johnsona, který zažívá úspěch se svou tequilou Teremana (do níž investoval i německý Jägermeister), či Ryana Reynoldse, jenž má vlastní gin. Angažuje se také George Clooney s tequilou Casamigos.

V Gastru

Spojení práva a technologií. Advokáti z Havel & Partners představili digitálního notáře, který funguje na blockchainu

Peter BrejčákPeter Brejčák

nespurek

Foto: Havel & Partners

Robert Nešpůrek, společník advokátní kanceláře Havel & Partners

Když se mluví o propojení technologického produktu od inovativního startupu se zavedeným hráčem v konzervativním odvětví, pravděpodobně vás nenapadne, že půjde o právo. Právě takový projekt ale v Česku vznikl. Největší tuzemská advokátní kancelář Havel & Partners spojila síly s nástrojem Mytitle a společně představili Certoo – digitálního notáře, který zjednodušeně řečeno umožňuje získat důkaz o autorství děl, dokumentů či dat.

Certoo čerpá ze zkušeností v oblasti autorského práva a ochrany duševního vlastnictví obou zapojených firem. Z technologického hlediska funguje na blockchainu, tedy decentralizované databázi, která se podobně jako řetěz z jednotlivých článků skládá z navazujících bloků. Díky způsobu zápisu není možné data upravovat zpětně.

Uživatelé nástroje díky tomu mohou doložit své autorství certifikátem, který obsahuje veškeré důležité informace, především časový záznam. Podle svých tvůrců tak Certoo přináší nový standard na poli ochrany duševního vlastnictví. Mytitle do projektu vkládá svoji technologii, Havel & Partners pak garanci právní funkčnosti a využitelnosti v praxi. Jak taková spolupráce vůbec vznikla?

„Z naší praxe víme, v jak těžké situaci bývají autoři, pokud chtějí prokázat, že jsou autory nějakého díla, tedy že byli první, kdo jej vytvořili. Víme, jak by měl vypadat produkt, který bychom chtěli nabízet klientům a sami využívat. A v Mytitle měli podobný produkt na bázi blockchainu již technologicky vyvinutý. Cílem společného projektu je zůstat lídrem v uvádění inovativních technologií nejen do právní praxe,“ popisuje pro CzechCrunch Robert Nešpůrek, partner v Havel & Partners.

Jde o klasickou databázi, do které můžete něco zapsat a poté z ní číst. Data ovšem není možné mazat nebo měnit.

Certoo funguje jako online nástroj, kam uživatel nejprve nahraje soubor s dílem jakékoliv povahy od textů a smluv přes zvukové záznamy až po fotky nebo architektonické návrhy. Souboru je přidělen takzvaný unikátní „hash“, tedy něco jako digitální otisk, který se začlení do sítě Litecoin, což je veřejný a transparentní blockchain. Na základě něj pak autor získá unikátní certifikát, že daný soubor byl k určitému datu nahrán do Certoo.

Uživatelé v rámci nástroje získávají vlastní úložiště, kam mohou přidávat další soubory a provádět jejich administraci. Mají vždy po ruce potvrzení, že ke konkrétnímu datu soubor drželi a v případě sporu mohou prokázat své autorství. Tvůrci navíc slibují nadstandardní zabezpečení a šifrování uložených dat.

„Certoo využívá blockchain a všechny jeho přednosti primárně jako nástroj. Jde v podstatě o klasickou databázi, do které můžete něco zapsat a poté z ní číst. Data ovšem není možné mazat nebo měnit. Uživatelé jednoduše, rychle a dostupně získají nepopiratelný důkaz o tom, že dílo vytvořili v určité podobě a určitém čase. To je v autorskoprávních sporech klíčové,“ popisuje základní princip Vít Krajíček, ředitel a spoluzakladatel Mytitle.

„Řada právních systémů v USA i Evropě uživatelům neumožňuje chránit určitá díla zápisem, který spravuje některá z veřejnoprávních autorit. Autor se tak může velmi snadno dostat do důkazní nouze. Sice může tvrdit, že právě on je v určitém čase autorem určitého díla, nicméně by měl být za všech okolností schopen to i prokázat,“ vysvětluje myšlenku za projektem Pavel Amler, senior advokát z Havel & Partners.

mytitle2

Foto: Mytitle

Vít Krajíček a Ctirad Hemelík, spoluzakladatelé startupu Mytitle

Nástroj cílí zejména na profese, jako jsou copywriteři, fotografové, hudebníci, skladatelé, architekti, designéři nebo vývojáři. Právě jim se totiž může hodit oficiální důkaz o tom, že jimi vytvořené dílo existovalo k určitému datu, což předtím mohli hodnověrně prokazovat pouze notářským zápisem s vyššími časovými i finančními náklady.

Jeden soubor je na Certoo možné zapsat za přibližně 65 korun, nástroj pak garantuje zápis po dobu provozu blockchainu, minimálně však deset let. Zjišťovat či ověřovat samotnou pravost autorství – tedy jestli uživatel do Certoo nahrává opravdu svoje díla a ne ukradená – pak podle Havel & Partners nepřísluší nástroji ani právníkům.

„Od toho jsou tu případně policie a soudy. Každý by si měl chránit svá práva. Je tedy v jeho nejvyšším zájmu mít pro případ konfliktu nezpochybnitelný důkaz. V současnosti, pokud si nezaregistrujete duševní vlastnictví a registruje si ho někdo jiný, máte totiž zpravidla problém. Klientům radíme a smyslem Certoo je, aby si včas a řádně své autorství pojistili nevyvratitelným důkazem. A podobným případům tak předcházeli,“ komentuje Nešpůrek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Samotný Mytitle, respektive právní entita ARTinii, podobný produkt na ochranu duševního vlastnictví vyvíjí již několik let a v roce 2020 na to získal podporu od investorů v řádu nižších desítek milionů korun. Tato technologie však slouží trochu jinému účelu a směřuje na jiné uživatele.

„Služba Certoo cílí na naše klienty a obchodní partnery, ale samozřejmě ji může využít i širší okruh uživatelů. Dávalo nám smysl přímo pro naše klienty vytvořit službu pod novou značkou Certoo, ke které se zavážeme jako právní garanti a která bude spojená s naším jménem. Jako renomovaná advokátní kancelář se silnou značkou dokážeme zajistit službě široký byznysový potenciál a našemu partnerovi Mytitle dopomoci k novým obchodním příležitostem,“ popisuje Robert Nešpůrek.

startup-academy-1

Přečtěte si takéStartup Academy ukončila další běh. Vítěz pomáhá s napájenímPomáhají s nabíjením během vojenských operací. S produktem teď vyhráli Startup Academy od CzechCrunche

Certoo vznikalo přibližně šest měsíců a veřejnosti bylo představené v loňském prosinci, od spuštění počítá uživatele ve stovkách. Nástroj funguje jen v českém jazyce, cílí tak na tuzemský trh. Již nyní je ale v přípravě anglická verze a další jazyky by měly následovat s cílem nabídnout řešení celosvětově.

Partnerem článku je advokátní kancelář Havel & Partners. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.