Letadla se žraločí kůží. Lufthansa navlékla své Boeingy do unikátní fólie, která sníží spotřebu i emise

lufthansa

Foto: Lufthansa Cargo

Lufthansa vyvíjí speciální fólii inspirující se od žraločí kůže

0Zobrazit komentáře

Hledat inspiraci v přírodě se může hodit i při vysoce sofistikovaném výzkumu. Jednu takovou technologickou novinku, která se nechala inspirovat světem fauny, brzy otestuje Lufthansa. Německá letecká společnost vyvinula unikátní potah povrchu letadel, který jim propůjčí stejné vlastnosti, jako má kůže žraloků. Tím by se měla snížit spotřeba letounů i množství vyprodukovaných emisí.

Jak docílit toho, aby letadlo spotřebovávalo méně paliva, a tím produkovalo méně znečišťujících látek? Cest je hned několik – od dokonalejších motorů až po přepracovaná složení pohonných hmot. Některé společnosti se však zaměřují i na design svých strojů. Například Air France-KLM pracuje s unikátní dvoutrupou koncepcí, Airbus zase v roce 2019 představil návrh letounu, jehož linie výrazně kopírují tvary opeřenců.

Změnit podobu své flotily se nyní pokusí i německá letecká přepravní společnost Lufthansa, která se také inspirovala u živočichů. Neznamená to však, že by pracovala na svém vlastním letounu, ale pouze lehce upraví ty, které nakoupila od Boeingu. Flotilu svých nákladních 777F potáhne speciální fólií se strukturou podobnou žraločí kůži.

lufthansa-sharkskin1

Foto: Lufthansa Technik

Trup letounu s nanesenou fólií, která je v podstatě neviditelná

Komu se někdy „poštěstilo“ sáhnout na žraloka, možná pocítil jemné rýhování jeho kůže. Toto zvrásnění napomáhá predátorům mořských hlubin k rychlejšímu pohybu ve vodě s vydáním menšího množství energie. Tělo žraloka dokáže díky rýhám efektivněji klouzat vodní masou a přesně to má za úkol i fólie nazvaná AeroShark. Logicky však nepůjde o co nejhladší proplouvání vodou, ale o snižování odporu vzduchu tisíce metrů nad zemí.

Unikátní fólii má na svědomí sesterská společnost Lufthansa Technik, která na projektu spolupracovala s německým gigantem v oblasti agrochemie, společností BASF. O vytvarování fólie se postarala laserová technika, díky níž bylo možné vytvořit rýhy o velikosti 50 mikrometrů. Jako první se nového kabátu dočká deset nákladních Boeingů, kterým by měla technologie pomoci snížit vzdušný odpor až o jedno procento.

Ušetřených 48 letů a tisíce tun emisí

Byť se to nezdá jako významná hodnota, po přepočtu tohoto procenta na možné snížení spotřeby je patrné, že Lufthansa má pádný důvod, proč takovou technologii testovat. Jedno procento z odporu dolů totiž v případě provozu deseti letounů po dobu jednoho roku může přinést úsporu až 3 700 tun paliva. Pro lepší představu se jedná o spotřebu 48 nákladních letadel při letu z Frankfurtu do Šanghaje. Zároveň to také znamená zamezení produkce až 11 700 tun CO2.

Důvodem, proč byly pro pilotní testování nové technologie vybrány nákladní letouny, je prozaická skutečnost, že při nanášení fólie není potřeba řešit příliš mnoho okének. Povrchová úprava tak mohla snadno pokrýt celý trup letadla. Dalším důvodem byla také vyšší frekvence nákladních letů.

Není to poprvé, co Lufthansa spolu s BASF podobnou technologií zkoušejí. V roce 2019 byly materiálem s podobnou strukturou potaženy spodní části Boeingu 747-400. Testování potvrdilo potenciální úsporu, která byla tehdy vyčíslena na osm desetin procenta. Není jasné, kdy přesně by Lufthansa chtěla materiál nanášet i na další letouny, pokud se však potvrdí schopnost úspory, měl by se v budoucnu objevit i na klasických dopravních strojích.

lufthansa-sharkskin2

Foto: Lufthansa Technik

Instalace speciální fólie

Mohl by se tak dostat i na nové Airbusy A350-900 a Boeingy 787-9, jejichž nákup německá společnost nedávno oznámila. Jedná se o již vyrobená letadla, která měla být původně určena pro jiné společnosti. Ty však od kontraktů odstoupily, a proto první 787 začnou létat ještě letos, další stroje tohoto typu vzlétnou příští rok a A350-900 budou dodány v letech 2027 až 2028, jak uvedl web Freight Waves.

Tím ovšem modernizace flotily společnosti ani zdaleka nekončí. I díky finanční podpoře v podobě devíti miliard eur (230 miliard korun) od státu, který firmě pomohl v době pandemického uzemnění, má Lufthansa v plánu další nákupy a také zavádění nových úsporných opatření šetřících náklady i planetu.

Mezi ně patří například i uhlíkově neutrální lety, na kterých letadla využijí ekologické letecké palivo, k jehož výrobě posloužila biomasa. Ani to však není dokonalé a nějakou tu uhlíkovou stopu za sebou zanechává, což chce Lufthansa kompenzovat stále populárnější výsadbou stromů.