Mall Group, Foot Locker, Metro i Sparta. Patrik Tkáč dá společné investice s Danielem Křetínským pod jednu střechu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

kretinsky-tkac

Foto: EPH/J&T/CzechCrunch

Česko-slovenský investiční tandem Daniel Křetínský a Patrik Tkáč

0Zobrazit komentáře

Internetová skupina Mall Group, světový prodejce tenisek Foot Locker, obří německá retailová skupina Metro AG nebo vydavatelský dům Czech News Center. To je jen část investic, které v posledních letech podnikli Daniel Křetínským společně se svým dlouholetým slovenským kolegou Patrikem Tkáčem. A právě spoluzakladatel finanční skupiny J&T Finance Group nyní vkládá svou část těchto investic do nového holdingu.

Patrik Tkáč pro účely správy a rozvoje všech stávajících a budoucích podílů ve společných obchodních projektech s Danielem Křetínským založil českou holdingovou společnost J&T Capital Partners, jež je výlučně pod jeho kontrolou s tím, že ekonomicky a kapitálově se na ní bude významně podílet skupina J&T Private Equity Group Limited.

Nový holding již odkoupil 44% podíl ve společnosti Energetický a průmyslový holding (EPH), do jehož akcionářské struktury se Patrik Tkáč nedávno vrátil. Polovinu holdingu včetně manažerské kontroly drží Křetínský, zbytek manažeři EPH. Vedle energetiky se ale postupně dravý česko-slovenský investiční tandem rozrostl i do mnoha dalších oblastí, a tak se do holdingu J&T Capital Partners přidají také vlastnické podíly v dalších společnostech.

Slovenský miliardář v následujících měsících pro svůj nový holding odkoupí také 44% podíl ve společnosti EP Equity Investment, v níž se s Křetínským soustředí na investice do minoritních podílů ve společnostech kótovaných na burzách. Aktuálně jde například o Royal Mail, Foot Locker, Sainsbury’s či PostNL. Rovněž 44% podíl bude nový holding držet ve společnosti EP Global Commerce, která zastřešuje investice do společnosti Metro AG. V ní už je investorské duo největším akcionářem.

patrik-tkac

Foto: J&T/CzechCrunch

Slovenský miliardář Patrik Tkáč, který stojí za skupinou J&T

Do J&T Capital Partners zamíří dále 44% podíl ve společnosti EC Investments (ECI), která sdružuje investice z oblasti e-commerce. V případě Tkáče a Křetínského jde zejména o tuzemskou e-commerce skupinu Mall Group, u níž aktuálně probíhají jednání o jejím prodeji či vstupu na burzu, cenový srovnávač Heureka, herní agenturu Grunex či Košík.cz.

Právě poslední zmíněný online supermarket byl před časem vyčleněn ze skupiny Mall Group (stejně jako kdysi Heureka) a Křetínský s Tkáčem by zároveň měli podle posledních spekulací vyplatit PPF a získat ve firmě většinu. Pětina má zůstat Rockaway. Ve stejném nastavení, tedy 40 % pro PPF, 40 % pro ECI a 20 % pro Rockaway, byly provedeny také nákupy sítě Planeo Elektro a spojení logistických společností In Time a Uloženka.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Společnou investicí česko-slovenských miliardářů je také skupina Czech Media Invest, pod níž spadají multimediální aktivity. Jde například o Czech News Center, pod které patří Blesk, Reflex, E15 či Sport, dále rádia Evropa 2 či Frekvence 1, vydavatelství Euromedia, magazín Info.cz a také internetová televize Mall.tv či investice do albánského startupu Gjirafa. Do Tkáčova holdingu zamíří 40% podíl. Polovina patří Křetínskému, zbylých 10 procent Romanu Korbačkovi.

„Sdružení našich podílů ve společném portfoliu s Danem pod jednu strukturu přinese kromě nepochybně větší přehlednosti zejména výrazné zjednodušení financování rozvoje jak stávajících projektů, tak i budoucích investičních příležitostí,“ uvedl k vytvoření nového holdingu Patrik Tkáč. Do J&T Capital Partners navíc zamíří také 44% podíl v akciové společnosti AC 1983 Holding, které patří fotbalový klub AC Sparta Praha.

Jakmile vše schválí antimonopolní úřady a věřitelé prodávajících, bude do Tkáčova holdingu začleněn také nepřímý 25% podíl ve španělských maloobchodních řetězcích Cecosa Supermercados a Caprabo, které provozují prodejny v Katalánsku a na Baleárských ostrovech.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Oceňovaný český design v dalších koutech světa. Egoé vyrostlo na 70 milionů a míří i do Ameriky

egoe3

Foto: Egoé

Egoé se chystá na velkou expanzi po Evropě i Severní Americe

0Zobrazit komentáře

Promyšlené produkty vznikající v malé vesničce nedaleko Uherského Hradiště budou již brzy nabízeny i na dalších kontinentech. Moravské designové studio Egoé po úspěchu v Polsku a růstu obratu na téměř 70 milionů korun roztáčí kola expanze a míří do Německa, Rakouska, Slovenska, ale i Severní Ameriky. Ve všech těchto státech chce zákazníky oslovit svými oceňovanými vestavbami do automobilů, lyžemi a také venkovním nábytkem.

Skutečně vysokou kvalitu českého designu se v minulých letech podařilo potvrdit hned několika českým studiím úspěchem v rámci cen Red Dot Award. Červený puntík, který je označován za designerského Oscara, si v letošním roce odnesly například brýle pro třetí svět Dot Glasses, líbivé obytné moduly od Koma Modular či kompenzační pomůcky pro chlupaté miláčky od AnyoneGo.

Mezi českými studii oceněnými Red Dot Award nechybí ani právě Egoé z moravských Bílovic, které zaujalo svými sjezdovými lyžemi Move, chytrou autovestavbou Nestbox i modulárním venkovním nábytkem Leva. Jak kvalitní produkty této společnosti jsou, se mohou tuzemští zákazníci přesvědčit na vlastní oči nejen v centrále společnosti, ale také v pražském showroomu sídlícím v srdci Karlína.

O kvalitní český design je však zájem i v zahraničí, a proto se k showroomu v Praze loni přidal také první zahraniční showroom v polském městě Mazančovice, ležícím mezi Krakovem a Ostravou. A naši severní sousedé nejsou zdaleka poslední, kteří budou moci kvalitu bílovické produkce okusit.

Vysoké obraty otvírají brány

Důvodem, proč se Egoé rozhodlo odstartovat expanzi svých produktů právě v Polsku, je fakt, že zde již předtím působilo v rámci své divize zaměřující se na stavby dopravní infrastruktury. „Polsko je dynamicky rostoucí trh, místní jsou hladoví po originálním designu s kladným vztahem k Čechům a českým produktům,“ vysvětluje marketingový ředitel Egoé Jan Juza.

egoe1

Foto: Egoé

Zahradní nábytek Leva

Jeho slova se potvrdila krátce po otevření showroomu, a tak Egoé dospělo k rozhodnutí svou pozici na polském trhu ještě více posílit. V červnu tohoto roku se proto ve Varšavě otevřelo další místo, kde Egoé polským zákazníkům představuje své výrobky. Právě expanze do Polska sehrála důležitou roli ve výrazném růstu během loňského roku, kdy se obraty společnosti vyšplhaly na téměř 70 milionů korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Egoé nyní tohoto úspěchu využívá coby pomyslného klíče, kterým si otevírá brány na zcela nové trhy. V současné chvíli pracuje na otevření celé řady dalších showroomů, které bude možné časem navštívit v Bratislavě, ale také v německy mluvících městech, konkrétně v Norimberku a ve Vídni.

Moravská firma však míří ještě dál, nasedá na parník a přes oceán veze své designovky až do Spojených států a Kanady, což označuje za velkou výzvu. Ve Vancouveru a Denveru chce bodovat především se svými autovestavbami Nestbox, které se dle Juzových slov musí poprat s odlišností tamního vozového parku a také s rozdílnou měrnou soustavou, která ovlivňuje například servis a logistiku.

egoe4

Foto: Egoé

Egoé produkuje nejen sjezdové lyže, ale i skialpy

Byť se může zdát nabídka lyží, automobilových vestaveb a zahradního nábytku jako nesourodá produktová směsice, ve skutečnosti vše směřuje k jedinému cíli. Tím je nabídnout zákazníkovi možnost cítit se venku jako doma, ať už na terase, zahradě nebo ještě dál, třeba v lese, u vody či v horách. A Vancouver a Denver, které jsou v obklopení národních parků, se zdají být ideálním místem, kde tento cíl naplnit.