Maximálně efektivně. V Time is Ltd. Jana Řežába pomáhají firmám šetřit čas a nabírají 117 milionů korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

timeisltd

Foto: Time is Ltd.

Cyril Höschl, Ulf Zetterberg a Jan Řežáb, spoluzakladatelé startupu Time is Ltd.

0Zobrazit komentáře

Jan Řežáb se před lety vydal na misi zbavit velké firmy a jejich zaměstnance nekonečných porad, zbytečných e-mailů a záplav notifikací. Jen málokdy se na nich a v nich totiž něco vyřeší a často jen ruší od práce. Teď pro svůj startup Time is Ltd. nabírá velkou investici. Čas je zkrátka omezený a ušetřit ho chce každý.

Do pražského startupu posílají investoři 5,6 milionu dolarů, což je v přepočtu 117 milionů korun. „Máme teď prostředky na to, abychom vyladili náš produkt a nakopli růst,“ hlásí pro CzechCrunch Jan Řežáb. V Time is Ltd. vyvíjí analytické nástroje pro měření produktivity, které pomáhají firmám a jejich manažerům odhalit, při kterých procesech se ztrácí čas a kde mohou své fungování vylepšit.

Investiční kolo označované jako late-seed vedl Mike Chalfen z londýnského Chalfen Ventures, který se specializuje právě na softwarové společnosti v raných fázích rozvoje. Přidali se také další londýnští investoři z Illuminate Financial Management a renomovaný americký fond Accel, který již do startupu investoval v předchozím kole. V tom současném pak přihodil 600 tisíc dolarů i sám Řežáb.

Celkově už Time is Ltd. nabral přes 9 milionů dolarů (zhruba 190 milionů korun) a Řežáb hlásí, že teď teprve začne pořádné škálování celého byznysu. Dosud totiž své analytické nástroje prodávali v Time is Ltd. ve dvou, nyní do firmy jako spoluzakladatel a prezident přichází Ulf Zetterberg, který má nastavit kompletní prodejní strategii. V zakladatelském týmu tak doplní Řežába a Cyrila Höschla.

„Ulf Zetterberg je absolutně klíčový pro nastavení naší go-to-market strategie. Naším hlavním expanzním cílem jsou Spojené státy, které si nechceme nechat utéct. V Socialbakers jsme se nestali jedničkou na trhu, protože jsme Spojené státy nevyhráli dost brzy, a tak to nyní nechceme podcenit,“ popisuje strategii čtyřiatřicetiletý Řežáb, který před Time is Ltd. založil a vybudoval právě Socialbakers, kde se zabývali rovněž analytickými nástroji, ale pro sociální sítě.

rezab

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jan Řežáb, spoluzakladatel startupu Time is Ltd.

Socialbakers se postupně vypracovali až mezi největší hráče ve svém oboru a loni se ve velkém obchodu v řádech jednotek miliard korun prodali do rukou americké společnosti Astute. Sám Jan Řežáb už ve firmě působil jen v roli akcionáře a své zkušenosti a finance získané z prodeje nyní využívá v Time is Ltd. Jelikož se chce tentokrát stát skutečnou jedničkou v oboru, ví, že úspěch na americkém trhu bude klíčový.

Předpoklady má dobré. Podle Řežába je Time is Ltd. dosud stále jedinou firmou, která nabízí tak komplexní analytický produkt, jenž dokáže integrovat všechny nejpoužívanější aplikace a platformy od Googlu, Microsoftu, Zoomu, Slacku, Webexu i třeba Salesforce. „Máme mnohem komplikovanější produkt než v Socialbakers, kde jsme sledovali třeba 150 metrik. V Time is Ltd. jsme zhruba v pětině cesty a už teď máme metrik 800,“ popisuje Řežáb.

Rostoucí startup, který má dnes necelé čtyři desítky zaměstnanců, z nichž se většina specializuje na vývoj a data science, pomáhá firmám, jež mají alespoň několik stovek zaměstnanců. Právě v tu chvíli se dle Řežába začínají v procesech objevovat problémy. „Dokážeme opravit fungování 1-1 meetingů, spolupráci na Slacku nebo nekonečné e-mailové konverzace,“ popisuje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Stejně tak dokáže Time is Ltd. změřit kompletní transformaci firmy a přesně ukázat, co, jak a kde se ve firmě mění a jaké to má dopady. Většinu svých klientů nemůže Řežáb zmiňovat, ale říká, že dnes obsluhuje vyšší desítky firem, mezi nimiž je i Rohlik.cz. Jeho zakladatel Tomáš Čupr je známý tím, že při budování svých firem hodně spoléhá právě na tvrdá data.

„Vedle tradičních business intelligence přístupů využívajících výkonnostní data využíváme Time is Ltd. ke zlepšení způsobu spolupráce v našich týmech a ke zlepšení způsobu práce jak interně, tak s našimi dodavateli – data, která Time is Ltd. poskytuje, jsou pro byznys lídry nepostradatelná,“ říká Tomáš Čupr, který nyní s Rohlíkem i díky nedávné obří investici rozjíždí expanzi po celé Evropě.

Své analytické nástroje poskytuje Time is Ltd. firmám na bázi měsíčního předplatného a cílem je do tří let dosáhnout na 10 milionů dolarů (přes 200 milionů korun) v ročních opakujících se příjmech (ARR). Za výhodu Jan Řežáb považuje předpoklad, že jeho nástroje budou firmy využívat dlouhodobě, klidně několik let, protože změnit zažité návyky není otázka jednoho týdne.

„Firma nejde vyladit za týden, benefitujeme z toho, že konkrétní chování trvá vyladit roky, a navíc když ladíte jeden aspekt fungování, tak pak se hned vrhnete na další. Je to konstantní proces. Dalším benefitem, který ale nemám tolik rád, pro nás je, že se to vždy trochu vrací do starých kolejí. To znamená, že když něco děláte, tak musíte neustále kontrolovat, zda se nevracíte zpět, kam nechcete,“ doplňuje Řežáb.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Klarna potvrzuje svou sílu. Švédský fintech po další investici vyrostl na 46 miliard dolarů

Filip HouskaFilip Houska

klarna-1xx

Foto: Klarna

Sebastian Siemiatkowski, šéf fintechového startupu Klarna

0Zobrazit komentáře

Švédská Klarna opět potvrzuje svou obrovskou tržní sílu. Jen tři měsíce poté, co služba pro odložené platby, kdy zákazníci mohou „nakoupit hned, ale zaplatit později“, nabrala masivní investici ve výši jedné miliardy dolarů, uzavírá další tučné investiční kolo. Nabírá dodatečných 639 milionů dolarů a posiluje svou pozici na trhu.

V přepočtu zhruba 13,3 miliardy korun do ní posílá Vision Fund 2 pod hlavičkou japonského giganta SoftBank, k němuž se připojili i stávající investoři z Adit Ventures, Honeycomb Asset Management a WestCap Group. Právě díky nim tržní hodnota Klarny vyrostla na 45,6 miliardy dolarů, což je o zhruba 47 procent více než v březnu, kdy proběhla miliardová investice.

Oproti srpnu loňského roku, kdy švédský startup nabral 650 milionů dolarů, jde dokonce o 330procentní nárůst na hodnotě. Jde tak o důkaz, že odložené platby, které v Česku umožňuje například Twisto nebo Mall Pay, jsou velkým fenoménem, na který slyší nejen investoři, ale především zákazníci. Těch má Klarna přes 90 milionů napříč dvaceti státy světa.

Klarna_app

Foto: Klarna

Švédská Klarna je nejhodnotnější evropský fintech

O tom, jak se nejhodnotnějšímu startupu Evropy daří, svědčí i objem transakcí. Za uplynulé čtvrtletí Klarna dosáhla na hranici 18,1 miliardy dolarů, což je téměř jednou tolik než suma ve stejných měsících loňského roku. Za období 2020 pak zprocesovala platby na úrovni 53 miliard dolarů, znatelně více, než mají v plánu její konkurenti typu Affirm nebo Afterpay pro letošní rok.

Dobrým výsledkům dopomáhá i její přítomnost na trhu Spojených států. I když Klarna působí především v evropských zemích (zatím bez Česka), zákazníci v USA pro ni představují jednu ze zlatých žil. Dohromady má služeb švédského startupu využívat přes 18 milionů Američanů, což je o deset milionů více než na konci třetího čtvrtletí roku 2020. A podle slov svého šéfa nechce zpomalovat.

Klarnu vede její zakladatel Sebastian Siemiatkowski, který pro magazín TechCrunch zmínil, že peníze včetně nejnovější, 639milionové investice chtějí použít na růst nejen na americkém trhu, ale i na globálním. Cílem pro dravý startup, jehož tržby za loňský rok dělaly více než miliardu dolarů, je také vrátit se zpět do zisku, který generoval celých čtrnáct let od založení v roce 2005, ale v posledních dvou letech se misky vah vychýlily na opačnou stranu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ve hře je i vstup na burzu, o kterém se již delší dobu spekuluje. Podle Siemiatkowského ale tento krok zatím není na pořadu dne a pochopitelně se ani neví, zda Klarna při rozhodnutí stát se veřejně obchodovatelnou firmou zvolí klasické IPO, nebo méně tradiční, byť stále populárnější DPO, respektive přímou veřejnou nabídku, které dala přednost i kryptoměnová směnárna Coinbase nebo Spotify.

Odložené platby ovšem nejsou jen zahraničním fenoménem. Čím dál oblíbenější jsou také v Česku, přičemž jedním z nejdůležitějších hráčů je zde Twisto, přes které loni protekly více než tři miliardy korun. Před nedávnem navíc startup Michala Šmídy koupila velká australská společnost Zip. Za zmínku stojí i služba Mall Pay od Mall Group, která v roce 2020 zprostředkovala platby v řádu nižších stovek milionů korun.