Microsoft po rekordním herním nákupu zdražil. Poškozuje hráče, my vás varovali, stěžuje si u soudu úřad

Předplatné Game Pass vás vyjde dráž – a místy v něm dostanete méně. Ale zase do něj míří i nejnovější Call of Duty.

Michal MančařMichal Mančař

black-ops-call-of-duty

Foto: Activision

Call of Duty: Black Ops 6 se prostřílelo i na předplatné Game Pass od Microsoftu

0Zobrazit komentáře

Před rokem Microsoft dokončil nejdražší nákup ve své historii, když za 69 miliard dolarů – neboli 1,6 bilionu korun – koupil významné herní vydavatelství Activision Blizzard. Před akvizicí firmy, do jejíhož portfolia patří například Call of Duty, World of Warcraft nebo Candy Crush, musel tehdy překonat kritiku, námitky i žaloby regulačních orgánů napříč kontinenty. Ty se obávaly, že své posilněné postavení začne Microsoft zneužívat. A podle americké Federální obchodní komise tak už prý činí.

Hráči se historického nákupu neměli obávat. Naopak se měli těšit na zařazení titulů Activision Blizzardu do služby Game Pass. To je videoherní předplatné od Microsoftu, které za poměrně nízký měsíční poplatek dává konzolovým i počítačovým hráčům přístup často i ke zbrusu novým videohrám. A včera do něj Microsoft skutečně zařadil i těžkotonážní titul Call of Duty: Modern Warfare III, na podzim zase přidá nejnovější díl střílečkové série s podtitulem Black Ops 6.

Jenže právě poplatky za Game Pass nyní Microsoft navýšil. A to se nelíbí americké Federální obchodní komisi (FTC). „Zhoršení nabízené služby spolu s navýšením ceny je přesně ten druh poškození zákazníka způsobený akvizicí, na který FTC poukazovala,“ uvedl regulátor v dopise odvolacímu soudu. Zámořské úřady rekordní akvizici Microsoftu navzdory odporu komise před rokem posvětily s tím, že by neměla ohrozit tržní prostředí.

„Uživatelé Game Passu pro konzole musí zaplatit o 81 procent víc za přechod na službu Game Pass Ultimate. Pro ty, kteří tak nechtějí učinit, nabízí Microsoft zhoršený produkt Standard za cenu o 36 procent vyšší,“ upozorňuje FTC ve své stížnosti soudu. Komise je sice americký orgán a odkazuje se na dolarové ceny pro americké uživatele, kroky Microsoftu ale zasáhly hráče po celém světě včetně Česka.

Nejvyšší verze Game Passu Ultimate u nás zdražila o padesát korun měsíčně na 439 korun. Hráči v ní najdou všechny nabízené hry včetně nejnovějších titulů v den vydání. Dosavadní podoba Game Passu pro konzole ale končí a nahrazuje ji ona zmiňovaná varianta nazvaná Standard za 15 dolarů měsíčně. To je v přepočtu zhruba 350 korun, oficiální cena v korunách však zatím není známá. Nově nedostupný Game Pass pro konzole každopádně stál 269 korun.

Se zrušením základní konzolové verze ale přichází také zhoršení dostupného obsahu. Nejnovější hry budou ihned dostupné pouze ve verzi Ultimate, do Standardu dorazí s blíže neurčeným zpožděním. Vyšší ceny každopádně už platí pro nové zákazníky, ti stávající začnou více platit od září. A pokud mají předplaceno na delší dobu, mohou dosavadní podobu předplatného využívat už jen rok.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Se staronovou kritikou FTC se Microsoft samozřejmě neztotožňuje. Upozorňuje například na to, že Game Pass Standard v sobě obsahuje možnost hraní online, což je doplněk, který bylo nutné k dřívějšímu konzolovému předplatnému přikoupit samostatně. „A dražší Game Pass Ultimate nabídne hráčům více obsahu. Například nově vydané Call of Duty, které dosud nikdy nebylo v den vydání na žádném herním předplatném dostupné,“ zmínil zástupce Microsoftu ve své písemné odpovědi.

Technologická firma také připomíná, že u dřívějšího soudu nebylo aktuálně probírané předplatné pro Federální obchodní komisi tak důležité téma. FTC se naopak zaměřovala na možnost, že Microsoft po získání portfolia Activision Blizzardu omezí svým konkurentům přístup například právě k sérii Call of Duty. To se nestalo, firma vyrábějící konzole Xbox o dostupnosti Call of Duty uzavřela dlouhodobé dohody například i se Sony – tedy s tvůrci PlayStationu a spolu s úřady těmi nejhlasitějšími kritiky rekordního obchodu.

pavel-barak-gda

Přečtěte si takéDíky dotacím pro hry může vzniknout další Beat Saber, říká BarákDíky dotacím pro české hry může vzniknout víc Beat Saberů. Bez nich nám ujíždí vlak, říká šéf asociace

Game Pass je každopádně pro Microsoft dlouhodobou bolístkou i bez kritiky regulátorů. Za poslední dva roky sice vyrostl z 25 milionů na 34 milionů předplatitelů (a se zařazením Call of Duty se dá očekávat i další růst uživatelské základny), stále je to však číslo vzdálené ohlášeným ambiciózním vizím 100 milionů hráčů do roku 2030. Ani tržby z Game Passu nerostou podle plánů.

Do aktuálního množství uživatelů se navíc počítají nejen zbrusu noví zákazníci, ale i ti, kteří do něj byli zařazeni proměnou jedné z dřívějších služeb Microsoftu. Předplatné je také úzce spojené s konzolemi Xbox, ty však mají na trhu proti PlayStationu výrazně slabší pozici. Ani Microsoftu se navíc nevyhýbají obecné problémy současného videoherního průmyslu.

Začátkem roku – tedy poměrně krátce po 69miliardovém nákupu – propustil téměř dva tisíce lidí, několik stovek právě z Activision Blizzardu. Před pár měsíci Microsoft, který se díky akvizici stal třetí největší herní firmou za Sony a čínským Tencentem, zase zavřel čtyři vývojářská studia z dceřiné společnosti ZeniMax. Tedy jiné velké videoherní firmy, kterou v roce 2020 koupil za „jen“ 7,5 miliardy dolarů.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Po Stranger Things si zahrajete i Emily in Paris. Netflix chystá přes 80 her, spojí je se svými seriály

Makléři z Hollywoodu a Emily in Paris jako videohra? Už brzy i na vašem Netflixu. Co bude příště, Bridgertonovi jako Super Mario? A vlastně proč ne!

Michal MančařMichal Mančař

netflix-stranger-emily

Foto: Netflix

Vecna ze Stranger Things versus Emily z Emily in Paris. Za koho byste si radši zahráli ve videohře?

0Zobrazit komentáře

Každý měsíc jedna nová hra. A to dokonce taková, která bude napojená na nějaký ze seriálů, co sledujete. Že se streamovací služba Netflix zapojuje i do videoherního byznysu, není nic nového. Nyní ale její vedení přiblížilo, jak by expanze v tomto oboru měla vypadat. Takže třeba Emily in Paris nejen zhlédnete, ale i si ji zahrajete.

Netflix roste – a to v mnoha ohledech. Kromě toho, že tržby za uplynulé čtvrtletí meziročně navýšil o 17 procent na 9,56 miliardy dolarů (zhruba 225 miliard korun), spolu s oznámením výsledků poodhalil i své videoherní plány. „Hry jsou obrovský trh s hodnotou skoro 150 miliard dolarů – a to bez Číny a Ruska i bez tržeb z reklamy –, kterého se však v současném nastavení neúčastníme,“ uvedl při hovoru s investory Gregory Peters, jeden ze spolušéfů Netflixu.

Což samozřejmě neznamená, že by na herním poli Netflix nebyl aktivní. Jeho herní projekt běží už třetím rokem, přes Netflix si zahrajete třeba i Grand Theft Auto. „Dosud jsme vydali přes stovku titulů. Víme, co funguje a co ne. A podle toho upravujeme směřování dalších více než osmdesáti titulů, jež jsou nyní ve vývoji,“ přiblížil Peters nebývalý objem videoherní zábavy, kterou streamovací služba chystá.

To, co podle člena nejužšího vedení firmy funguje, je propojení her s úspěšnými značkami Netflixu. Tedy s filmy a seriály. Právě tímto směrem se má videoherní obsah streamovacího obra ubírat. Nedávno takhle hravou adaptaci získal seriál Virgin River nebo reality show Jako ulití, hráči-diváci se v budoucnu mají těšit i na Emily in Paris nebo Makléře z Hollywoodu. A už dříve vyšlo třeba několik her podle Stranger Things, ačkoliv ty nejsou omezené na Netflix.

Nové hříčky mají vznikat s poměrně rapidní kadencí, zhruba každý měsíc by se měl objevit nový a na nějaký seriál navázaný titul. Nicméně nutno dodat, že Netflix v drtivé většině případů nabízí velice odlehčené mobilní počiny či interaktivní příběhy spíš než „plnohodnotné“ hry. „Jejich vývoj je snazší,“ uvedl jednoduše Peters.

Právě takovou podobu mají mít i chystané novinky zastřešené pod značkou Netflix Stories. „Nicméně pracujeme na spoustě dalších titulů včetně různých druhů her,“ dodal co-CEO Netflixu. Což by mělo pomoci splnit ambiciózní cíle firmy. To se údajně podařilo už za loňský rok, když Netflix ztrojnásobil uživatelské zapojení do videoherního obsahu, do dalších let údajně míří na ještě agresivnější růst.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Rostoucí herní trend je nicméně v kontextu mnohamiliardového Netflixu stále jen miniaturní položkou. „Hry mají na náš byznys jen velice malý dopad, stejně tak investice do nich jsou v poměru s investicemi do jiného obsahu velice nízké. Náš úkol teď je dosáhnout takového růstu, aby se to změnilo,“ popsal Peters.

Podle šéfů Netflixu je prý také pozoruhodné, jak se videoherní a seriálový obsah nejen propojují, ale ovlivňují. Hříčky napojené na stávající obsah Netflixu tak nejzarytějším fanouškům mají dopřát více času a zábavy s oblíbenými postavami – ale současně prý můžou posloužit k přestavení nových hrdinů nebo odhalení nových dějových linek ještě předtím, než k tomu dojde v samotném seriálu.

Takže kdoví, třeba se pro kompletní zážitek z Bridgertonových budete někdy v budoucnu muset k lásce a svatbě prohopsat jako Super Mario!