Děsí rodiče i lékaře, teď miliardové nápoje Prime ztrácí dech. Prodeje spadly o 70 procent

Po marketingové kampani, která před pár lety pobláznila svět, přichází vystřízlivění. Ve Velké Británii se prodeje Primu propadly o miliardy korun.

Filip HouskaFilip Houska

prime
Foto: Prime
KSI a Logan Paul
0Zobrazit komentáře

Před pár lety byl o jejich nápoje tak obrovský zájem, že pravidelně mizely z pultů supermarketů a přeprodávaly se i za stonásobek původní ceny. Známým influencerům Loganu Paulovi a KSI se podařilo náramně vytěžit sílu svých jmen, kterou marketingově propůjčili značce Prime – a velmi rychle z ní, i přes řadu kontroverzní a problémů, udělali miliardový byznys. Teď ale musí řešit velký pád, co se prodejů týče.

Zatímco ještě předloni se prodeje barevných a designově agresivních hydratačních i energetických nápojů s logem Prime odehrávaly v takovém množství, že tržby jen ve Velké Británii činily okolo 112 milionů liber (3,2 miliardy korun), minulý rok přišlo tvrdé vystřízlivění. Prodeje se propadly o 70 procent na „pouhých“ 33 milionů liber, tedy necelou jednu miliardu korun.

Stejně tak se podle britského magazínu The Grocer, který vychází z dat obchodního rejstříku, razantně snížil i zisk. V meziročním srovnání se dostal na úroveň 940 tisíc liber (26,7 milionu korun) z předchozích 4,4 milionu liber (125 milionu korun). A byť se Primu technicky stále daří vydělávat, nabízí se otázka, co se mohlo stát, že dříve tak populární značka zažívá takto velký sešup.

prime-x
Foto: Prime
Hydratační nápoje značky Prime

Podle oficiálních dokumentů se má Prime dostávat z fáze extrémního růstu do strategické tržní pozice udržitelné značky se stabilními příjmy, což se odráží právě na horších hospodářských výsledcích. Nápoje od Logana Paula a KSI nicméně za celou svou existenci od roku 2022 čelily řadě kontroverzí a problémů, které na postupný úpadek také mohly mít vliv.

Nejde teď ani tak o pošramocenou Paulovu pověst kryptopodvodníka, který měl záměrně vymyslet projekt jen proto, aby z lidí vylákal peníze, ale spíše o dopad nápojů především na děti, které tvoří podstatnou (ne-li největší) část zákazníků. Před pár lety se totiž hojně řešilo množství kofeinu v energetických verzích drinků, kvůli čemuž byl Prime ve Spojených státech vyšetřován.

I když tehdy Prime jasně uváděl, že tyto plechovky nejsou určené pro děti, mezi běžnou populací docházelo k záměnám s hydratačním nápojem od Primu, který kofein nemá, a tím pádem by měl být pro děti „zdravější“. Jak se ale ukázalo, hydratační varianta, dostupná v půllitrových plastových lahvích, má příliš vysoký objem draslíku a nízký objem sodíku, což také není ideální.

Na klesajícím zájmu o sortiment Primu, patrném také ve Spojených státech, které jsou spolu s Velkou Británií klíčovým trhem pro byznys značky, se dále může podepisovat i rostoucí konkurence na poli hydratačních, respektive alternativních nápojů. Anebo se Prime jednoduše dostal do bodu, kdy přesytil trh a už nedokázal ukočírovat nastalou situaci.

Nápoje se prodávají také v Česku. V jeden moment se v tuzemských supermarketech prodávaly i za necelých dvě stě korun, poté cena klesla na dnešních zhruba šedesát korun. I to v podstatě ukazuje, že se z nápojů Logana Paula a KSI stal „tuctovější produkt“. A zřejmě tomu nepomáhá ani virální spolupráce s youtuberem MrBeastem.