Miliardový startup Bird začíná mimo půjčování své elektrické koloběžky i prodávat. Vyjdou na 30 tisíc korun

birdt
0Zobrazit komentáře

Souboj miliardových koloběžkových startupů Bird a Lime, který funguje také v Česku, pokračuje a postupem času hledají obě firmy odpověď na jednoduchou otázku – jak budou dlouhodobě vydělávat peníze. Zatímco startup se zeleno-bílými barvami a limetkou ve svém logu začal s masivní expanzí a soustředí se čiště na pronájmy, Bird zvolil tak trochu jinou cestu, která se nakonec může ukázat jako poměrně efektivní.

Místo klasického půjčování, kde často naráží na místní legislativní problémy, bude své koloběžky zákazníkům také prodávat, a to rovnou po celých Spojených státech a Evropě. Dosáhnout toho chce Bird s novým modelem s názvem Bird One, který využije koloběžky typu M365, jež pro Bird vyrábí čínská společnost Xiaomi, byť v pozměněné verzi.

birdapp

Baterie v nové koloběžce Bird One vydrží až dvakrát déle než u běžného modelu. Na jedno nabití tak koloběžka zvládne ujet téměř 50 kilometrů a na plnou kapacitu se poté z běžné zásuvky nabije zhruba za 4 až 6 hodin. Její maximální rychlost dosahuje 28 kilometrů za hodinu, koloběžka pak zvládne až 15% stoupání a je vybavena Bluetoothem a GPS, přes kterou lze sledovat její polohu při potenciální krádeži.

Pokud jste ovšem zvyklí na občasné vyzkoušení koloběžek za několik desítek korun, možná vás cena elektrické koloběžky od Birdu lehce překvapí. Je totiž nastavena na 1 299 dolarů bez daně a poštovného, takže její cena začíná na téměř 30 tisících korun. Jen pro porovnání, Xiaomi M365, na jehož konstrukci je Bird One založen, stojí sotva polovinu, konkrétně 11 500 korun. Má ovšem zhruba poloviční dojezd a kapacitu baterie – to ovšem na krátké přejezdy nemusí být problém. Některé konkurenční koloběžky s podobnými parametry stojí dokonce ještě méně.

lemoigne

Přečtěte si takéPrvní dáma českého internetu. Šéfka českého Googlu Taťána le Moigne o umění leadershipu a firemní kultuřePrvní dáma českého internetu. Šéfka českého Googlu Taťána le Moigne o umění leadershipu a firemní kultuře

Je tak otázka, jestli stejně jako v případě některých designových firem typu Apple dokáže Bird bojovat s konkurencí svým brandingem a poměrně přímočarým a na první pohled čistším designem. Součástí ceny je pak samozřejmě také roční záruka, aktualizace koloběžky na dálku a přístup k servisním centrům Birdu.

Byť americký startup prozatím nepůsobí přímo v Česku, jeho koloběžky už jezdí v okolních zemích, od Německa přes Polsko až po Rakousko. Doručení prodávaných koloběžek je ovšem možné všude, jen tuzemští zákazníci budou mít o něco složitější přístup k servisu a také k jednomu z dalších benefitů. Všem zákazníkům totiž Bird při objednávce nabízí kredit na jízdy ve výši 100 dolarů, tedy asi 2 300 korun.

birdworld

Dostupnost sdílených koloběžek Bird ve světě

Koloběžky Bird One jsou k dispozici k předobjednávkám již nyní, s odhadovaným doručením v průběhu léta letošního roku. Pro Bird by to mohlo znamenat další zásadní finanční injekci a – zdá se – i velmi slušný profit na každém kusu, vezmeme-li v potaz, že je pravděpodobně od původního výrobce pořizuje v nákladech pouze za několik stovek dolarů.

Strategie, která se může vyplatit

Co je ovšem ještě zajímavější, je fakt, že se Bird do měst, kde má problémy s regulací, jako je třeba obrovský trh v kalifornském San Francisku, pouští tak trochu z jiné strany. Místo toho, aby se elektrické koloběžky válely volně po ulicích a lidé si je prostřednictvím aplikace mohli odemknout a poté zase vrátit kdekoliv jinde, nabízí Bird měsíční pronájem.

Za pouhých 25 dolarů měsíčně, tedy zhruba 570 korun, je možné využívat koloběžky od Birdu neomezeně, a to včetně měst, kde jsou standardně regulací přísně omezeny nebo dokonce úplně zakázány. Jak Bird našel skulinku v omezeních? Jednotlivé koloběžky zákazníkům doručuje na jakékoliv místo, které si sami určí. Tím pádem se vyhne tomu, že se koloběžky budou náhodně povalovat kolem chodníků a také tím dá možnost dlouhodobého pronájmu koloběžky i těm, kteří nechtějí najednou utrácet desítky tisíc korun.

limes

Elektrické koloběžky Lime v Praze

Program postupně Bird začíná testovat právě ve zmíněném San Francisku a také ve španělské Barceloně, přístup ke službě je ovšem prozatím pouze na pozvání. Zdá se tak, že chce jít miliardový startup trochu jiným směrem než jeho konkurenti a chce nabídnout lidem veškeré alternativy ke sdílení jízdy, tedy alespoň na poli elektrických koloběžek. Ať už si je chtějí půjčovat krátkodobě, dlouhodobě, nebo rovnou koupit.

Bird na trhu mimo Lime bojuje například také se startupem Boosted, který se až doteď soustředil převážně na skateboardy s elektrickým pohonem, ale již v polovině tohoto měsíce chce na trh vypustit své vlastní elektrické koloběžky. Mezi dalšími jsou pak na americkém lokálním trhu také Spin, Scoot, Skip nebo Jump, který spadá pod Uber.