První dáma českého internetu. Šéfka českého Googlu Taťána le Moigne o umění leadershipu a firemní kultuře

Jiří SvobodaJiří Svoboda

lemoigne

Foto: ELAI

Taťána le Moigne

Taťáně le Moigne se právem přezdívá první dáma českého internetu. Byla to totiž právě ona, kdo si začátkem roku 2006 prosadil založení české pobočky Googlu, tedy entity, bez které by značná část dnešního internetu mohla jen sotva fungovat. V zemi, kde byl do té doby králem vyhledávání Seznam, tak začala nabourávat trh a postupně své pole působnosti přesunula do významné části střední Evropy. Nic v kariéře Taťány le Moigne však nevyrostlo z vody, i ona se musela do své současné pozice poctivě vypracovat.

Hned poté, co na sklonku minulého režimu vystudovala pražskou VŠE, se v rámci společnosti Akabus podílela na lokalizaci vůbec prvního softwaru pro československý trh, zároveň celý tento produkt i několik následujících napřímo prodávala. Už tehdy tak pracovala na širším spektru věcí než jen byznysové strategii a vývoji softwaru, tedy oblastech, které vystudovala.

Po dvouletém angažmá následovala stejně dlouho trvající práce v Hewlett-Packard. Na následujících devět let ale vedly její kroky do dalšího technologického gigantu, Microsoftu. Tam se vypracovala až na marketingovou šéfku pro region CEE a Spojené království a stála tak i za úspěšnou kampaní při spuštění legendárního Windows XP v roce 2001. Do toho podle svého LindkedInu vytvořila přímou marketingovou strategii pro Česko a Slovensko.

googlecz

Pražská pobočka Googlu

Zcela mimo její dosavadní kroky mířilo založení společnosti 4bambini, která vyrábí deskové hry učící děti důležitým životním hodnotám. Ve znění svého hesla „Dobrý byznys je více než jen byznys“ pokračovala ve vzdělávací a dobročinné lince své kariéry a stala se velkou propagátorkou zapojení žen do IT sféry. Ostatně v ní působila ještě v době, kdy některé ženy současného českého technologického byznysu byly v dětském věku.

Před dvanácti lety přišla na řadu poslední velká kariérní změna, když se Taťána le Moigne osobně zasadila o vytvoření české pobočky Googlu. Z jednotek služeb Googlu, které byly původně v češtině, jich pomohla lokalizovat více než 140. Co víc, z pozice nejpoužívanějšího vyhledávače v Česku pomohla vytlačit Seznam, který byl dlouho hegemonem zdejších internetových luhů a hájů.

Podpora žen v technologiích i digitálního vzdělávání

Stejně jako je český Google pestrý po produktové stránce, je aktivní i mimo svou hlavní oblast zájmu. Pod vedením Taťány le Moigne pomáhá rozjet projekty a neziskové organizace z oblastí jako je digitální vzdělávání, podnikání nebo ženy v technologiích. I to je důvod, proč le Moigne chodí do práce stále ráda a vlastně ji ani jako práci nebere „Já nechodím do práce. Já chodím do školy, kde doslova každý den vzniká něco nového a člověk nemá jinou šanci než se pořád učit. Odmala jsem byla tak trochu ředitelka, takže mi ta role sedne,“ říká.

Svou misi nedávno rozšířila i za hranice Česka a Slovenska a nyní je regionální ředitelkou také pro Maďarsko a Rumunsko. Jako každý trh mají i tyto dva svá specifika a pro rodačku z Prahy představovaly nové výzvy. Jednou z nich bylo ustanovení firemní kultury. Například zavedla rotování ve vedení All Hands – pravidelné hodinové konference se všemi googlery v regionu, které jsou důležité pro interní komunikaci.

dita-czechitas-boxed

Přečtěte si takéDita Přikrylová z Czechitas: Letos otevřeme první Czechitas House a naučíme programovat 10 tisíc lidíDita Přikrylová z Czechitas: Letos otevřeme první Czechitas House a naučíme programovat 10 tisíc lidí

Taťána le Moigne ale vidí příležitosti i výzvy pro Google všude, nezávisle na konkrétní ekonomice: „Ve všech ‚mých‘ zemích je fantastický potenciál růstu v oblasti technologických firem, retailu, cestovního ruchu, farmacie, online her a fintechu. Pro budoucnost malých ekonomik představuje digitál obrovský potenciál.“ V Rumunsku i Maďarsku se daří také digitálnímu vzdělávání od Googlu. „Každá země má své Czechitas. Je radost být u toho, má to obrovský smysl,“ říká le Moigne.

TLM_workshop

Ve vedoucích pozicích již strávila mnoho let a nyní se rozhodla své zkušenosti přetavit do 4,5hodinového workshopu, který pořádá společnost ELAI. Klíčovým pojmem zde bude leadership, což nemusí znamenat prázdný buzzword tak, jak je mnohdy v dnešní době používán. Místo toho se bude workshop zabývat otázkami jak vést kolegy k dosažení lepších výsledků, jak uplatňovat etiku při vedení lidí nebo jak přistoupit na férovou a motivující firemní kulturu.

Zásady, kterých se Taťána le Moigne v tomto směru drží, jsou aplikovatelné na startup o deseti lidech i tisícihlavé korporáty. Toto vše je totiž leadership a ostatně jeho metody mohou přispět k větší kreativitě a výkonu zaměstnanců: „Lukáš Sedláček z ELAI po mně chtěl workshop o leadershipu, tak jsem ho napsala. Baví mě to a pokaždé je to jiné. Poctivě se připravuji a vždy se něco nového naučím. Navíc jak říká Jack Ma: Po padesátce je učit povinnost. A lidi to baví. Zkrátka ‚learning is the new fitness‘.“

Workshop Taťány le Moigne se uskuteční 29. 5. 2019 od 8.30 hodin a cena za osobu činí 11 900 Kč bez DPH. Registrace je pro zájemce možná přímo na webu ELAI.

Foto: Aukett Architects (Foto: Aleš Jungmann)