Model S je elektromobilem dekády, pro Teslu je ale již jen sentimentální záležitostí. Budoucnost leží jinde

tesla-model-s

Foto: Tesla

Tesla Model S

0Zobrazit komentáře

Který automobil vyrobený za posledních deset let byl tím vůbec nejvýznamnějším? Otázka, na kterou je těžké nalézt odpověď. Pokud bychom se ale bavili pouze o elektromobilech, odpovědi se dopátrat přeci jen můžeme díky Green Car Reports, který za takový vůz označil Teslu Model S. I přes svůj význam však pro Teslu dnes není její elektrický, sportovně laděný sedan zdaleka tak důležitý jako před lety a jeho výroba pokračuje už jen ze sentimentálních důvodů. Klíčovým je pro automobilku Elona Muska totiž Model 3.

Dějiny automobilového průmyslu mají řadu ikonických modelů, které zná celý svět. Vozy jako Golf, Mustang či Camaro se již navždy zapsaly zlatým písmem do historie. Chybět by mezi nimi neměl ani model T od Fordu, který položil základy sériové produkce vozů tak, jak ji známe dnes. Ta sice stále přetrvává, ovšem automobilový průmysl jako takový prodělal za posledních deset let přerod do své zcela nové éry, doby elektrické.

Na jejím počátku stála řada modelů. Jmenovitě Leaf od Nissanu, Prius od Toyoty či Volt od Chevroletu. Všechny tyto modely se staly vítězi o nejlepší elektromobil roku, který dává pravidelně dohromady web Green Car Reports. V roce 2013 se této pocty dočkal také Model S od Tesly, který byl zároveň nedávno vyhlášen elektromobilem dekády.

Elon Musk při jedné z prezentací

Tesla je dnes vnímána jako automobilka, která dala celé elektromobilitě rozhodující impuls pro její tažení napříč automobilovým světem. Její první Roadster sice fungoval především jako demonstrace možností inovativního systému pohonu elektromotorem, ovšem hned druhý model, známý jako Model S, odstartoval tu pravou elektrickou revoluci.

White Star

Dojezd 265 kilometrů na jediné nabití, baterie o kapacitě 85 kW, jedinečný infotainment s obří obrazovkou a unikátní software, pomocí kterého je možné vozy neustále vylepšovat o nové schopnosti – to byly na tu dobu nevídané schopnosti a funkce. Není proto divu, že vůz, který původně nesl označení White Star, okamžitě strhl lavinu pozornosti a objednávky se jen hrnuly, čemuž původně nevěřil ani sám šéf Tesly Elon Musk.

„Opravdu jsem si nemyslel, že by Tesla mohla být úspěšná. Myslel jsem, že s největší pravděpodobností selžeme. Ale říkal jsem si, že bychom se alespoň mohli pokusit změnit falešné vnímání elektromobilů, protože lidé si mysleli, že elektrické auto musí být ošklivé, pomalé a nudné jako golfový vozík,“ řekl v roce 2014 Elon Musk v pořadu 60 Minutes stanice CBS.

tesla-model-s-2

Tesla Model S

Model S můžeme i dnes označit za moderní automobil, který minimálně svou cenou stále čile konkuruje vozům takových značek, jako je Mercedes či BMW. I přestože Model S učinil pro automobilový trh obrovskou službu, jeho aura začíná po osmi letech pomalu vyhasínat. Časy velké show, kdy bylo potřeba dokázat, že elektromobily mohou být skutečně výjimečnými a atraktivními vozy, jsou pryč.

Čas myslet na lidi

Tažení elektromobility se dostává do své druhé fáze, jejímž úkolem je dokázat, že se může jednat i o vozy praktické a cenově dostupné. A to je výzva, na kterou Model S již zkrátka nestačí. V nabídce Tesly proto musel udělat místo mladšímu nástupci, kterým se stal Model 3. Ten pro Teslu znamenal záchranu před jinak takřka jistým pádem a pomohl jí i k titulu nejhodnotnější automobilky Spojených států v historii.

Pokud porovnáme výsledky za poslední kvartál uplynulého roku, zjistíme, že z celkového čísla 112 tisíc vozů dodaných Teslou za toto období, bylo hned 92 tisíc vozů právě Modelem 3. Zbývajících 20 tisíc dodávek si mezi sebe rozdělily Model S a Model X. Je tedy otázka, jak dlouho budou oba modely pro Teslu natolik atraktivní, aby pokračovala v jejich výrobě.

tesla-Model 3 Performance – Red Front Motion – SF Skyline

Foto: Tesla

Tesla Model 3

Elon Musk na jejich adresu v říjnu minulého roku řekl: „Jsou to skutečně výjimečné produkty. Tím myslím, že jsou velmi drahé a vyráběny v malých objemech. Abych byl upřímný, pokračujeme v jejich výrobě především ze sentimentálních důvodů než kterýchkoliv jiných.“

Dominantní postavení v modelové paletě převzal Model 3 od Modelu S v podstatě od zahájení svých dodávek. Velmi rychle se stal nejprodávanějším elektromobilem na většině trhů, na nichž byl nabízen, a bodoval i v segmentu kompaktních sedanů, ve kterých porážel i své konvenční soupeře se spalovacími motory.

Důvodem, proč je Model 3 pro kupce tolik atraktivní, je především nižší cena, za kterou si zákazník kupuje nejen technologii značky Tesla, ale také její kvalitní zákaznický servis. U nás je aktuálně nejlevnější konfigurace Modelu 3 prodávána za částku 1 199 200 korun, zatímco Model S je ve své nejlevnější konfiguraci o více než milion dražší.

Podivínský butikový výrobce elektromobilů

Pouze na Modelu 3 však Tesla svou činnost stavět nehodlá. Již v tomto roce by měla být zahájena produkce SUV Model Y, které by se mohlo stát novou vlajkovou lodí značky. Segment SUV je totiž u zákazníků dlouhodobě extrémně populární a Model Y bude představovat atraktivní elektrický crossover s technikou Tesly, kompaktními rozměry a přívětivou cenou, která by měla začínat na 39 tisících dolarech, tedy 897 tisících korun.

Tato částka je však udávána pro trh Spojených států. Pro ten náš bude přeci jen o něco vyšší. Alespoň do doby, než začne Tesla Model Y vyrábět ve své připravované evropské továrně.

tesla-model-y-1-min

Foto: Tesla

Tesla Model Y

Do té doby se nejspíše dočkáme příchodu dalších tří modelů. Prvním bude extravagantní pick-up Cybetruck, jehož prodejem si chce Tesla získat srdce hlavně amerických zákazníků, kde je tento segment velice oblíben. Druhým modelem je nákladní vůz Tesla Semi, který by měl být jedním z prvních plně elektrických nákladních vozů. A třetí novinkou bude druhá generace Roadsteru, který by se měl stát jedním z nejrychlejších vozů planety.

pb-palan-hejl

Přečtěte si takéČeská raketa letí do startupových výšin. Productboard získal od prestižních investorů přes miliardu korunČeská raketa letí do startupových výšin. Productboard získal od prestižních investorů přes miliardu korun

Tesla má dobře našlápnuto vstříc dobré budoucnosti, o které se jí původně ani nesnilo. Ovšem nebýt Modelu S, Tesla by dnes nejspíše nebyla tak velkou automobilkou, ale pouze dalším projektem, který by skončil v propadlišti dějin. Dost možná stejně jako elektromobilita, protože Green Car Reports píše: „Model S navždy změnil to, jak svět vidí elektrická auta, a přivedl Teslu na cestu, kterou kráčí dnes, a díky které se z ní stalo více než jen podivínský butikový výrobce elektromobilů s několika velkými nápady.“

Aktuálně je Tesla v situaci, kdy naprosto boří akciový trh. Ještě před třemi měsíci se hodnota akcií Tesly pohybovala kolem 250 dolarů za kus, aby následně raketově vystřelila vzhůru a atakovala závratnou hranici 650 dolarů, k čemuž jí pomohly poslední výsledky, jež překonaly veškerá očekávání. Kdo ví, kam se pohne Muskova automobilka dál, ale pokud výrazně nezpomalí, čeká ji, stejně jako investory, slibná budoucnost.

tesla-cybertruck2

Foto: Tesla

Tesla Cybertruck