Morbidní role ji táhnou na vrchol Hollywoodu, mladí ji zbožňují. Teď Jenna Ortega překvapila v reklamě

Není jen sarkastickou a bezcitnou Wednesday. Jenna Ortega je naopak čím dál schopnější herečkou, která si buduje jméno i mimo Hollywood.

Filip HouskaFilip Houska

jennaortega

Foto: Depositphotos / Netflix

Americká herečka Jenna Ortega

0Zobrazit komentáře

Hraje od svých devíti let, ale až teprve jako zapšklá Wednesday z rodiny Addamsových se proslavila po celém světě. Po odvysílání stejnojmenného seriálového hitu od Netflixu se jí za pouhý měsíc zvýšil počet sledujících na Instagramu o zhruba dvacet milionů. Wednesday je ale jen jedna kapitola jejího profesního života, tu další odstartovala filmem s Martinem Freemanem, který je právě v kinech – a teď zazářila i na Super Bowlu.

Milovnice morbidních rolí. Není to jen náhodné označení kariéry jedné z nejnadějnějších mladých hereček současnosti. Jenna Ortega svou oblibu hororově laděných děl potvrdila hlavně s příchodem seriálu Wednesday, kde ztvárnila chytrou, sarkastickou a tak trochu bezcitnou černovlásku. Netflixu zajistila rekordní sledovanost za první týden pro anglicky mluvící počin a Wednesday zaznamenala více než 340 milionů odsledovaných hodin.

Sama rodačka z americké Kalifornie s mexicko-portorickými kořeny je ale navíc také velkou fanynkou čehokoliv, za čím stojí režisér Tim Burton, známý díky Střihorukému Edwardovi nebo třeba temnému muzikálu Sweeney Todd. I proto kývla na natáčení filmu Beetlejuice Beetlejuice, předělávky snímku z 80. let o páru duchů, který dokonale podtrhuje Burtonovu vizi pro kreativní hororová díla s notnou dávkou komedie a tajemna. Přitom začínala mimo jiné v dětských seriálech na Disney Channelu.

„Beetlejuice Beetlejuice je opravdu vzrušující, protože mám pocit, že lidé takové filmy moc netočí. Původní snímek vlastně ani nemá děj, je tak bizarní a divný, a přesto milovaný a stále zasahuje do popkultury způsobem, který je nesmírně účinný a nezměnil se,“ říká Ortega v rozhovoru pro americký Forbes. „Zejména mladí lidé dnes potřebují něco, co je zaujme,“ doplňuje. A právě na mladistvé Ortega svými rolemi cílí.

wednesday_1

Foto: Netflix

Jenna Ortega jako Wednesday Addamsová v seriálovém hitu Netflixu

Není se čemu divit. Herečka, která se objevila také v nových Vřískotech i hororech X a Americký masakr, je momentálně prototypem pro zajištění televizní zábavy pro mladé. Velmi rychle poté, co Netflix vyrukoval se zmíněnou Wednesday, jí obrovsky vyrostl počet sledujících na Instagramu: během měsíce přibylo necelých dvacet milionů lidí, zatímco předtím to bývalo o dvě stě tisíc. A silná je i na TikToku, sociální síti populární hlavně mezi mladými.

Se zvyšujícím se zájmem se Ortega, která za roli dcery manželů Addamsových údajně brala sto tisíc dolarů (asi 2,3 milionu korun) za epizodu, chce prosadit také v dalších oblastech. A když už do toho má jít, tak ve velkém stylu. Proto když před pár dny proběhla největší sportovní událost v Americe, fotbalový Super Bowl, objevila se v hlavním reklamním bloku.

Tentokrát ale vystoupila ze své komfortní zóny, když se spojila s americkým výrobcem brambůrků Doritos – a nešlo o žádné mysteriózní scény. Reklamní spot byl naopak pojat velmi uvolněně, s cílem oslavit latinskoamerickou kulturu, ke které má Ortega díky své matce velmi blízko. „Je to velmi odlišná práce od toho, co dělám. Takto prezentovat naši komunitu je úžasné,“ zmiňuje herečka k nové zkušenosti.

Součástí reklamy za miliony dolarů, která se vysílala například vedle spotu s hvězdami seriálu Přátelé nebo nápadité kampaně jazykové aplikace Duolingo, byly i dvě latinskoamerické herečky Patricia Mauceri a Olivia Negron a do sestavy se přidal americký herec Danny Ramirez. A rezonoval i přesah spotu, kdy část výdělku Ortega věnuje organizaci, která se zaměřuje na digitální gramotnost a vzdělávání první generace a do USA nově přistěhovaných hispánských rodin.

O tom, že to s herectvím myslí vážně, svědčí i jiná kapitola, ani hororová, ani reklamní. Do kin se nedávno dostal její nový film s názvem Premiantka. Zčásti komedie, zčásti drama – hlavně v něm ale hraje britský herec Martin Freeman (známý například z Hobita) v roli charismatického profesora, který má Jennu Ortega coby talentovanou spisovatelku na starost. A že jde o další vystoupení z komfortní zóny, potvrzuje děj novinky včetně sexuální scény, o které se teď mluví.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Diváci i kritici řeší, jestli je vhodné, že mají spolu tito dva herci ve filmu sexuální scénu, když je mezi nimi takový věkový rozdíl. Jenně Ortega je jednadvacet let, Martinu Freemanovi dvaapadesát. Nehledě na to, že jde pochopitelně o předem domluvenou scénu, tvůrci Premiantky obecenstvo uklidňují tím, že se Ortega a Freeman během natáčení samotného aktu „cítili dobře“. Pro fanoušky mladé herečky jde ale o novou věc, protože na to u ní dosud nebyli zvyklí.

To vše ale potvrzuje, že se z Jenny Ortega stává herečka, která vykročila z žánru mísícího horor a satiru pro mladší publikum. I když je fakt, že na Wednesday nedá dopustit – letos na jaře v Irsku startuje natáčení druhé série, kde bude působit nejen v hlavní roli, ale také jako producentka. A i to je další krok v rozvoji její kariéry.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Jenna Ortega (@jennaortega)

Viděli jsme závěr Temného případu. Čtvrtá řada slavného seriálu si hraje s nadpřirozenem i diváky

V pondělí vyjde poslední díl čtvrté řady detektivního hitu Temný případ s podtitulem Noční krajina. My jsme ho už viděli a věříme, že bude stát za to.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

td3

Foto: HBO

Hlavními hvězdami nového Temného případu s podtitulem Noční krajina jsou Jodie Fosterová a Kali Reisová

0Zobrazit komentáře

Počátkem února roku 1959 na výpravě v ruském pohoří Ural záhadně zemřelo všech devět členů výpravy Igora Ďatlova. Incident známý pod označením „Zánik Ďatlovovy výpravy“ patří k nejznámějším neobjasněným případům, a tudíž kolem něj existuje několik konspiračních teorií zahrnujících tajné vládní projekty, mimozemšťany nebo nadpřirozeno. Právě to si bere za námět také čtvrtá řada seriálu Temný případ, jejíž poslední epizoda vychází příští týden. My jsme ji už viděli a můžeme prozradit, že vyústění celého vyšetřování skoro jistě neodhadnete.

Temný případ se na HBO poprvé objevil už před deseti lety. Diváky traumatizoval svojí zápletkou plnou rituálních vražd, kultu smrti a detektiva s hlubokou nenávistí vůči lidstvu a z tehdy prakticky neznámého tvůrce Nica Pizzolatta učinil jedno z nejvěhlasnějších jmen v televizi. Následující dvě řady, vydané v letech 2015 a 2019 a mnohými stále velice dobře hodnocené, nedokázaly tak docela navázat na úspěch té první a budoucnost seriálu byla nejistá. 

Sám Pizzolatto nakonec z projektu coby hlavní kreativní síla odešel věnovat se spíše filmové tvorbě a obnovený seriál dostala na starost scenáristka a režisérka Issa López. Na jedné straně se pokusila navázat na základní stavební kameny Temného případu, ať už jde o hrůzné vraždy, složitou konspiraci nebo postavy detektivů s hlubokými jizvami na duši, na druhé se ale vydala vcelku výrazně jiným směrem.

Zatímco předchozí řady seriálu se odehrávaly ve slunném, někdy až dusivém prostředí Kalifornie nebo Louisiany, novinka se vydala do nejsevernějších míst obydlené části naší planety na Aljašce. Fiktivní město, nebo spíše osada, Ennis se nachází v místech, která se na několik týdnů v roce ponoří do neustálé noci, což už tak mrazivé atmosféře arktického prostředí dodává na úzkosti. Kdežto v minulosti byla „temnota“ v českém názvu seriálu spíš metaforická, tentokrát je zcela doslovná.

Policie zde vyšetřuje záhadnou, přímo bizarní smrt všech členů zdejší vědecké operace, která ve vývrtech ledu z hloubky zemského pláště hledala prý způsob, jak prodloužit lidský život. Postupně se přitom odhaluje, že současný případ má nejeden styčný bod s nevyřešenou brutální vraždou aktivistky před několika lety.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To je zásadní aspekt, svede totiž dohromady někdejší kolegyně Liz Danversovou a Evangeline Navarrovou a donutí je přímo konfrontovat svoje vzájemné antipatie. Podobně jako v předchozích řadách ani v Noční krajině prakticky nenarazíme na postavu, která by neřešila traumata z minulosti, psychické problémy nebo náročné životní situace. Někdy kvůli tomu seriál působí až příliš vykonstruovaně ponuře, zvlášť v kontrastu s pár pozitivními hrdiny.

Na druhou stranu má díky tomu López více prostoru pro několik emočně vypjatých scén, v nichž sledujeme proplétající se osudy postav poražených ať už okolnostmi, nebo vlastní mentalitou. Noční krajina dává svým hrdinům obecně mnoho času až do té míry, že upozaďuje hlavní dějovou linii s řešením případu a zpomaluje tak vyprávění.

Znovu však jde o záměr, seriál totiž spíše než příběh sledující policejní vyšetřování funguje jako horor a místo dalších vodítek jím hýbou spíše nadpřirozené síly. Tento aspekt byl jistou součástí Temného případu vždy, zde však nejde o okořenění jinak realistického děje, ale o stěžejní prvek, který divákům zcela explicitně neustále klade otázky po tom, čemu věřit.

kali-reis-jodie-foster

Foto: HBO

Ústřední pár detektivů v novém Temném případu tvoří ženy

Na první pohled to působí nečekaně až nemístně, López ovšem nadpřirozeno využívá také jako součást kultury původních Američanů a různými způsoby ho vplétá do jednotlivých dějových linií, ať už jde o psychicky nemocnou sestru Navarrové, nebo střet životních přístupů dvou policistek pracujících na případu. Aniž bychom prozrazovali příliš, samotné vyústění pak podává uspokojivou odpověď, ale zároveň si nechává otevřená vrátka pro jinou interpretaci.

dawnwalker

Přečtěte si takéBývalí vývojáři Zaklínače chystají upíří fantasy. Ukázka hry bere dechBývalí vývojáři Zaklínače chystají upíří fantasy. První ukázka ze hry láká na krvavý středověk

S Noční krajinou Temný případ ztratil část ze svojí temné filozofizující poetiky, která v první řadě do úst Matthewa McConaugheyho vkládala existenciální úvahy o čase a smyslu lidství, ve třetí zase diváky prováděla životní tragédií hrdiny celoživotně posedlého jedním případem.

Čtvrtá řada je mnohem více přímočará a chybí jí určitý vjem sofistikovanosti, když všechny svoje prvky dovádí do extrémů – problémy postav jsou vázané na konkrétní události, které je zcela definují, hra s nadpřirozenem dostává zcela jasné obrysy, prostředí zase přímo svazuje už svými základními vlastnostmi, ne způsobem natočení nebo dějem. Pokud ale celku odpustíme jistou obhroublost, dokáže přesvědčit a poskytnout komplexní divácký zážitek, kterému nechybí ani důležité poselství.