Na cestě za uhlíkovou neutralitou. Amazon koupil od Mercedesu 1 800 elektrododávek, jezdit budou ještě letos
Největší světové firmy se v posledních letech předhánějí nejen v tom, jak skvělého dosáhnou obchodního výsledku, ale stále častěji také v tom, kdo bude na cestě za úspěchem zelenější. Tyto tendence se přirozeně nevyhýbají ani rychle rostoucímu segmentu e-commerce a dobrou zprávou pro planetu je, že za uhlíkovou neutralitou míří i největší hráč na tomto poli, Amazon. Ten nyní v Evropě nasadí 1 800 elektrických dodávek od Mercedesu.
Velké světové korporace si v posledních letech uvědomují, že je pro jejich image velmi důležité, aby se na poli ochrany životního prostředí patřičně činily. Je totiž dobře známo, že s obchodním úspěchem a růstem bývají často spojeny také negativní externality, například ve formě uhlíkových emisí. U e-commerce, jejíž mechanika je založena na pohybu zboží po světě, to platí dvojnásob.
Zefektivňování logistiky a přechod na alternativní pohony je jedním z logických kroků, jak se hráči v oblasti elektronické komerce mohou přičinit o minimalizaci negativního dopadu svého podnikání. Amazon proto od Mercedesu objednal na 1 800 elektrických dodávek, jejichž začleňování do flotily firmy má být jedním z důležitých kroků k vytyčenému cíli firmy, která chce být do roku 2040 plně uhlíkově neutrální.
Amazon prý většinu z objednaných elektromobilů nasadí do provozu ještě letos, přičemž součástí objednávky je 1 200 velkých dodávek eSprinter a 600 jejich menších sourozenců eVito. Jedná se o největší objednávku elektromobilů, kterou Mercedes-Benz kdy zaznamenal, a zároveň o objem, který ukazuje, že právě přízeň velkých korporací může být pro rozkvět elektromobility naprosto zásadní.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsZajímavé je, že spolupráce mezi Amazonem a Mercedesem nespočívá jen v objednávce vozů. Německá automobilka se v pátek připojila rovněž k závazku Amazonu z minulého roku, který své signatáře vybízí k dosažení uhlíkové neutrality do již zmíněného roku 2040. Automobilka se již dříve vyjádřila, že chce mít do roku 2039 plně uhlíkově neutrální flotilu. Vypadá to tedy, že to s tímto závazkem alespoň prozatím myslí vážně.
Blízký vztah Mercedesu a Amazonu ale sahá ještě do doby „předelektrické“. Firma nejbohatšího muže planety Jeffa Bezose se stala největším zákazníkem Mercedesu již v roce 2018, kdy pro své logistické partnery pořídila 20 000 dodávek Sprinter.
Je ovšem nutné poznamenat, že tento úzký vztah mezi americkým e-commerce gigantem a německých výrobcem automobilů nemusí trvat věčně. Amazon totiž minulý rok zainvestoval do startupu Rivian, který se zaměřuje právě na vývoj elektrických dodávek, a již u Rivianu objednal neuvěřitelný objem 100 tisíc vozů.
Amazon chce mít všech 100 tisíc vozidel na silnicích do roku 2030, přičemž první mají vyjet už za rok. Alespoň prozatím se ale Amazon jen na Rivian spoléhat nemůže, což je pro evropský automobilový trh určitě dobrá zpráva.
Pokud jde o alokaci nově objednaných vozů od Mercedesu, zhruba 800 elektrických dodávek má Amazonu sloužit v Německu a další pětistovka ve Spojeném království.
Největším omezením bude pro uživatele těchto vozů pravděpodobně jejich relativně omezený dojezd. eSprinter i eVito totiž s nákladem na jedno nabití ujedou jen zhruba 150 kilometrů. Pro přepravu po městě, kde je potřeba snižovat emise asi nejznatelnější, by ovšem tento dojezd měl bezpečně stačit.