Nabídne vám oblečení, které byste si vybrali, ale nevíte o tom. V novém obchodě Amazonu doporučuje zboží stroj

Iva BrejlováIva Brejlová

Amazon Style

Foto: Amazon

Amazon otevírá obchod, kde oblečení doporučí umělá inteligence

0Zobrazit komentáře

Kouzelná skříň s oblečením nebo úplně nový způsob nakupování – obchodní gigant Amazon pro svůj nový projekt nešetří slovy, která mají naznačit, jak odlišný zážitek teď jeho zákazníky bude čekat. Stačí vejít do obchodu a s aplikací vyfotit několik druhů oblečení, které vás budou zajímat. Každý další kousek, který byste jistě rádi, vám může doporučit umělá inteligence.

Říkají mu Amazon Style a prozatím firma otevírá tento obchod ve Spojených státech poblíž Los Angeles. Chlubí se rozlohou 2 787 metrů čtverečních vyplněných sestavenými „looky“, tedy navrhovaným oblečením od hlavy až k patě. Ty jsou mimochodem inspirovány známými influencery.

Co je ovšem důležitější, jsou všudypřítomné QR kódy. Tady se obchodem prochází s mobilem v ruce. To aby nakupující mohli kódy skenovat, vybrat barvu i velikost a zařadit se do virtuální fronty na reálné kabinky. Ty pracovníci připraví pro každého konkrétního nakupujícího. Odemykají se telefonem. A jakmile do nich zákazník vejde, oblečení tu bude tu nachystáno právě pro něj.

Ovšem vedle kousků, které si zákazníci osobně vybrali, jim svou nabídku představí i umělá inteligence. „Díky pokročilým algoritmům strojového učení Amazon Style poskytujeme zákazníkům personalizovaná doporučení, která odpovídají rozpočtu, střihu a stylu,“ popisuje výkonná ředitelka Amazon Style Simoina Vasenová.

Dokud bude nakupujícího bavit zkoušet si stále něco nového, může zůstat. Každá kabinka nabídne dotykovou obrazovku, přes kterou půjde požádat o další zboží. Personál mu ho donese do oboustranné skříně během několika minut. „Je to jako kouzelná skříň se zdánlivě nekonečným výběrem,“ dodává Vasenová. 

Kombinace online a offline

Rychlost je důležitá. Obchod využívá stejné technologie a procesy jako skladovací centra Amazonu, takže má dostupných dost položek, které může k zákazníkovi během několika minut dostat. Technologie se starají i o řízení zásob a kombinací toho všeho prý může firma nabídnout víc druhů zboží, než je pro obchod podobné velikosti běžné. Ale zdaleka nejvýraznějším tahákem je tu právě strojové doporučení.

Amazon si uchová záznamy o zboží, které zákazník naskenuje, a jeho algoritmus na základě toho mu nabídne další, podobné. Proces jde zpřesnit vyplněním dotazníků o vašem stylu. Během nakupování je možné také zboží hodnotit a brouzdat hodnocením ostatních. Nebo si zobrazit na mobilu podrobné informace o každém vystaveném kousku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nakupování tu přitom může skutečně trvat – nový obchod totiž nabídne stovky značek. Kromě oblečení i z kategorií obuvi a doplňků. Naopak platby mají být rychlé, a to díky službě Amazon One, tedy rozpoznání dlaní. Takže nakupující budou moct při odchodu nákup doslova odmávnout.

Vstup Amazonu do kamenných obchodů s módou přichází v době, kdy podnik sesadil firmu Walmart z prvního místa v prodeji oblečení ve Spojených státech. I díky tomu, jak se v době pandemie zvyšoval podíl prodeje přes internet. Amazon se v oblasti módy v posledních letech prosazuje čím dál víc, v září 2020 spustil internetový obchod s názvem Luxury Stores a nabízí i vlastní značky. 

S přispěním ČTK.

Aukro pod taktovkou Pale Fire Capital a nového šéfa šlape. V aukcích se prodalo zboží za více než 3 miliardy

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

aukro-prsten2

Foto: CzechCrunch

Na Aukru, kterému šéfuje Jan Sadílek, se nejvíce prodávají starožitnosti

0Zobrazit komentáře

Aukro loni dosáhlo plnoletosti a v dospělosti se chystá znovu vyrůst. Známé tržiště, kde se v aukcích od roku 2003 prodávají jak starožitnosti, tak i třeba nejnovější elektronika a brzy také byty nebo auta, je matadorem tuzemské internetové scény, ale v posledních letech o něm nebylo tolik slyšet. Až po příchodu nových většinových vlastníků chytá nový dech. To se odráží i na loňských výsledcích, kdy firma oznámila, že zvýšila objem zobchodovaného zboží o 30 procent na 3,3 miliardy korun.

Výkonný ředitel Aukra Jan Sadílek, který do čela firmy přišel loni v létě z Alzy, pro ČTK uvedl, že jen za sběratelské a starožitné předměty lidé loni utratili zhruba dvě miliardy korun, proti roku 2020 o 36 procent více. Právě tento segment dál představuje hlavní nohu aukčního portálu, ale Sadílek ho chce dál rozšiřovat. Ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch před několika týdny popisoval, že se budou v aukcích nabízet i reality nebo auta.

V letošním roce by chtěl Jan Sadílek se svými kolegy zvýšit obrat ideálně na dvojnásobek, přičemž minimem je prý růst o 50 procent. Očištěné tržby ani zisk firma oficiálně nezveřejnila, ale dle jejího šéfa se ziskovost pohybuje ve vyšších desítkách milionů korun. Obrození Aukra se po slabších letech děje pod taktovkou investiční skupiny Pale Fire Capital, která loni v červnu zvýšila svůj podíl na 82 procent. Druhým vlastníkem je investiční skupina Leverage.

Aukro mělo původně ambici za uplynulý rok dosáhnout obratu zhruba čtyři miliardy korun. „K plánu jsme se přiblížili, nicméně prioritně bylo potřeba dořešit řadu technických aspektů naší platformy a zaměřit se na lepší zákaznickou zkušenost,“ uvedl nyní Sadílek. Podařilo se podle něj stabilizovat IT, spustit několik služeb orientovaných na zákazníka, jako například plovoucí konec aukcí, kdy se konec nabídky posuzuje, dokud zájemci přihazují, dále nákup skončených nabídek nebo možnost nahlašování nabídek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Velkému zájmu na Aukru se těší aukce starožitných a sběratelských předmětů, obrat za tyto kategorie každoročně roste. Za listopad lidé vydražili starožitné a sběratelské kusy za 210 milionů korun, v prosinci za 202 milionů korun. „Lidé jsou ochotni utrácet a hledají alternativní způsoby, kde svoje úspory uložit. Tento trend pozorujeme dlouhodobě a před Vánocemi obzvláště. Svou roli zřejmě hraje také rostoucí inflace,“ řekl Pavel Krejčíř, odborník na starožitnosti a sběratelství ve společnosti Aukro. Tradičně vysoká poptávka je po vzácných mincích. Za sadu Svatováclavských dukátů z roku 1937 kupec v prosinci zaplatil 1,8 milionu korun.

Sadílek loni v červnu po svém nástupu na místo šéfa Aukra řekl, že chce v roce 2025 dosáhnout obratu kolem 20 miliard korun. V rozhovoru pro CzechCrunch v prosinci nakonec upřesnil, že cílem je dosáhnout na 20 miliard korun v objemu zobchodovaného zboží do konce roku 2026. Vedle zmíněných nových kategorií plánuje zavést prémiové aukce a kolekce a chce dál pracovat na partnerstvích s dalšími e-shopy v rámci prodeje zboží druhé jakosti.

exec-final

Přečtěte si takéČupr, Šejdová a Hajduček ukazují, jak budovat byznys s vizíČupr, Šejdová, Hajduček. Navzdory tržním turbulencím ukazují, jak budovat byznys s dlouhodobou vizí

„Chceme být tržištěm pro druhojakostní zboží, tedy použité, rozbalené, klidně i rozbité produkty – ty ještě udělají svou službu. Největším prodejcem na Aukru je tak paradoxně Alza,“ vysvětloval v nedávném rozhovoru Sadílek, který v Alze působil několik let jako marketingový ředitel. Obecně se Aukro orientuje na aukce i prodej a nákup za pevné ceny. Svou činnost portál zahájil v roce 2003, momentálně eviduje přes 4,5 milionu registrovaných uživatelů.

S přispěním ČTK.