Nadvláda Notina v Evropě trvá. Český e-shop loni prodal parfémy a kosmetiku za více než 23 miliard

Česko tvoří necelých 15 procent všech prodejů. Notino totiž prodává hlavně v zahraničí. Dnes působí ve 27 zemích a stále roste.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

notino

Foto: Notino

Prodejna Notino v Bratislavě

0Zobrazit komentáře

Největší internetový obchod s parfémy a kosmetikou v Evropě je i nadále z Česka, konkrétně z Brna, kde se začaly pokládat základy dnešního Notina už v roce 2004. Jeho zakladatel Michal Zámec tehdy ještě pod značkou Parfums.cz rozjel online prodej parfémů a postupně vybudoval celoevropský byznys, jehož tržby se počítají v desítkách miliard korun. Teď Notino zveřejnilo výsledky za svůj poslední fiskální rok, který trval od loňského května do letošního dubna, a jde opět o rekordní čísla.

Obrat přesáhl jednu miliardu eur, v přepočtu tedy více než 23 miliard korun. Čistý zisk firma nezveřejnila, v předchozím roce činil 519 milionů korun. Notino uvádí, že rostlo stabilně v každém kvartálu a ve všech zemích, ve kterých působí. Těch je dnes dohromady sedmadvacet, v nichž jen loni obsloužilo přes 20 milionů zákazníků.

Česko se už na celkovém obratu podílí jen z necelých patnácti procent, zbytek byznysu se odehrává napříč Evropou. Proti předchozímu fiskálnímu roku Notino vyrostlo v obratu o 32 procent, udrželo si tedy podobné tempo růstu jako v předcházejícím období, kdy vyrostlo zhruba ze 14 na 18 miliard korun. Loni brněnský e-shop odeslal přes 20 milionů zásilek, průměrně více než 56 tisíc balíčků denně. Celkově to bylo přes 109 milionů produktů.

Přestože většina jeho byznysu leží v zahraničí, i nadále patří mezi největší e-shopy také v Česku, jak ukazuje náš žebříček 100 největších e-shopů. „Naše úspěchy jsou ukázkou toho, že e-commerce v Česku je na nejvyšší úrovni v Evropě. Naše standardy a úroveň obsluhy, které jsou českým zákazníkem očekávány, nás posouvají dále, a pokud tuto kvalitu zvládneme udržet i v celé Evropě, jsme přesvědčeni, že toho ještě hodně dokážeme,“ komentuje další rok Notina jeho generální ředitel Zbyněk Kocián.

notino-kocian

Foto: Notino

Zbyněk Kocián, výkonný ředitel společnosti Notino

Vedle internetového obchodu provozuje Notino v několika zemích také celkem šestadvacet kamenných prodejen, které jsou důležitou součástí jeho obchodní strategie. Ve svém portfoliu má 100 tisíc produktů od více než 2 500 značek a je autorizovaným partnerem největších světových beauty značek, jako jsou Dior, Lancôme, Gucci, Yves Saint Laurent, Jean Paul Gaultier, Chloé či Estée Lauder.

Hlavní těžiště jeho operací je i nadále v Brně, odkud se globální byznys Notina řídí, ale aby dokázalo zákazníkům napříč Evropou nabídnout co nejlepší služby, rozšiřuje svou přítomnost i v dalších zemích. Letos firma otevřela nové distribuční centrum v Itálii o celkové výměře třináct tisíc metrů čtverečních a bude z něj obsluhovat také zákazníky ve Španělsku a Portugalsku. Při největším náporu během vánočních svátků se počítá rovněž s doručováním do Chorvatska či Francie.

„Díky otevření distribučního centra v Rumunsku jsme výrazně zrychlili doručení v zemích jihovýchodní Evropy. Stejné ambice máme i s centrem v Itálii, která je jedním z našich klíčových trhů,“ řekl Kocián. Od roku 2020 má Notino sklady také v Rumunsku, kde odbavuje zásilky nejen pro tamní trh, ale také pro Řecko a Itálii.

Nejdéle fungující distribuční centrum má v Rajhradu u Brna, kde je k dispozici také automatizovaná balící linka zajišťující ekologičtější balení zakázek. E-shop uvádí, že více než 40 procent zakázek balí tímto způsobem, a výsledkem je snížená spotřeba plastu o více než 90 procent. Stejná linka se má objevit také v italském distribučním centru. Novinky chystá Notino i v domovském Brně, kde se příští rok přestěhuje do nového sídla v nově vzniklé budově E v areálu Brno Business Park na Londýnském náměstí. Celkem dnes firma zaměstnává 2 500 lidí.