Našli způsob, jak zaujmout nedosažitelné. Portál Techloop dohazuje ajťákům práci s pomocí algoritmů

Platforma se specializuje na developery a další IT profesionály. Nabídky práce jim ukazují algoritmy, oni sami mohou nechat svou identitu skrytou.

Iva BrejlováIva Brejlová

techloop

Foto: Techloop

Andrew Elliott, spoluzakladatel a ředitel Techloopu

Je to jedna z vůbec nejznámějších nerovností na trhu práce, která nemizí. Hlad po IT odbornících je veliký. Jenže naopak lidí, kteří by v oboru pracovali, až tolik není. S plánem, jak je zaujmout, přišli Andrew Elliott, Paul Cooper a Joao Duarte, tři personalisté, kteří pracovali v Praze. Založili projekt Techloop a vybavili ho cílem změnit IT nábor. Tak, aby developeři a další specialisté získávali víc konkrétních nabídek s přesnými informacemi, ale zároveň jen takových, které se jim skutečně budou líbit. Aktivní profil tu má na sedmnáct tisíc ajťáků nejen z Česka.

„Techies se mění, a to rychleji než firmy,“ říká Andrew Elliott, který Techloop řídí. Familiárně tak označuje lidi v IT. Konkrétně s jejich náborem má téměř patnáctileté zkušenosti. Kdysi je hledal pro zahraniční firmy, které otevíraly v Česku pobočky a potřebovaly naráz najmout obrovský počet specialistů. Dopodrobna se seznámil s trhem a narazil na řadu úskalí, kde se nabídky práce s poptávkou a jejím očekáváním prostě nepotkávají.

Rozhodl se tak IT profíkům postavit portál práce na míru. Počítá s tím, že už dávno není moc šancí, že by je oslovil výhradně plat. Ale zajímá je firemní kultura, prostor, který pro svou realizaci získají, práce na dálku nebo možnost osobního rozvoje. Místo pasivních příjemců hromadných nabídek z nich dělá aktivní parťáky.

Headhuntery tu vyměnili za algoritmy, takže zaregistrovaným tu chodí výhradně ty nabídky, o které mají zájem a na které se hodí. IT profíci nejsou v databázi vidět veřejně, mají tu anonymní profily. Firmy si tak vybírají podle jejich dovedností. Teprve když se odborníci rozhodnou na jejich nabídku odpovědět, odkrývá svou identitu. A firmy tu učí, jak s vývojáři mluvit.

Ajťáci obecně podle Techloopu chtějí všechno podstatné vidět hned a na první pohled – a všechno nepodstatné nevidět vůbec. Technologické specifikace musejí být v inzerátu rovnou. A mzda jako vůbec první zpráva v konverzaci.

andrew-elliott-2

Foto: Techloop

Ředitel Techloopu Andrew Elliott

Jsou zkrátka specifičtí. Tak třeba nevyhnutelně fungují jako takzvaní early adopters a nositelé liberálnějšího přístupu. Ukázala to třeba práce na dálku. Něco, co byla pro mnoho firem šoková léčba, praktikovali IT pracovníci už dávno. „Spousta vývojářů už pracovala z domova předtím a pandemie si ani nemuseli všimnout,“ usmívá se Elliott.

To přineslo aktuálně zmíněných sedmnáct tisíc profilů. Vlastně – celkově jich je tu padesát tisíc. „Desítky tisíc dalších profilů nepočítáme – chybí u nich důležité informace jako platové požadavky anebo se uživatelé roky nepřihlásili,“ doplňuje Elliott. A k tomu také několik stovek firem – aktuálně platformu používá něco mezi dvěma a třemi stovkami z nich. Patří mezi ně například Commerzbank, Y Soft, Rohlík nebo Moneta.

Potkat se v technologii i kultuře

Jestli se o někom dá říct, že vidí věci z více stran, bude to Andrew Elliott. Je to Čech, který se narodil ve Vídni. V Česku vystudoval střední školu a od roku 2006 tu žije natrvalo. Mezitím žil a pracoval na několika místech po světě včetně Blízkého východu a Spojených států.

Projekt tak od začátku vidí s mezinárodním přesahem. Techloop založil spolu se svými společníky s cílem změnit IT recruitment pomocí větší transparentnosti a menšího spamu. Začali v Česku, ale za poslední roky se platforma stihla rozšířit na Slovensko a do Maďarska.

Začátky jsou důvod, proč z tuzemska pochází nejvíc případných kandidátů na pracovní pozice. Tady jich systém čítá na osm tisíc. Další tisícovky jsou ze zmíněných dvou zemí a Nizozemska, po zbytku Evropy má pak Techloop rozeseté desítky až stovky kandidátů.

Zatímco se platforma rozšiřovala, podmínky v odvětví se mění jen minimálně. A pokud ano, pro firmy to nebývá dobrá zpráva. „Hlad po vývojářích jenom roste a špatná zpráva je, že počet kvalifikovaných lidí bude naopak klesat,“ říká teď Elliott. Vysvětluje, že se digitalizují i původně analogová odvětví jako třeba restaurace. A zároveň se normalizuje práce na dálku, která mimo jiné umožnila firmám ze západu lovit i v našich končinách.

Počet lidí v oboru bude navíc klesat kvůli demografii. Aktuálně na vysoké školy nastupují slabší ročníky. Za pár let jich na trh práce bude vstupovat ještě méně než teď. „A k tomu se s vývojářem musíte potkat v konkrétní technologii a také v pracovní kultuře,“ dodává Elliott.

Právě tady našel Techloop díru, kterou se snaží pokrýt. Jenže je k tomu důležité dodat, že vymyslet, jak takové lidi oslovit, je poměrně složitý rébus. „Vývojáři mají specifické a vysoké požadavky na práci. Mají averzi k neosobním copy-paste pracovním nabídkám bez podstatných informací,“ vysvětluje přístup Techloopu Ondřej Leitmančík, produktový manažer projektu.

Firma tak čas od času přichází s novými přístupy. „Cítili jsme, že nábor postavený na životopisu je potřeba změnit,“ říká Elliott. Přihazovala třeba k úspěšně najatým vývojářům ještě bonus k prvnímu platu. Nakonec od něj ale ustoupila, protože nešlo přijetí zaměstnance dostatečně sledovat a prokázat.

Techloop

Grafické zpracování životopisu v Techloopu

Posledního půl roku tu pracovali na dalších novinkách, jak nalákat těžko odchytitelné pracovníky. Zmiňovaný životopis teď umožňují doplnit, případně i úplně nahradit třeba grafickým zpracováním předchozích pracovních zkušeností – barevné vlnky různé síly ukazují, kolik času programátoři strávili prací v různých jazycích. Nebo slovy zástupců Techloopu: „Vezmete metadata z jakýchkoli vašich gitových repozitářů a vykreslí se vám graf vaší programátorské kariéry.“

Pro ty, kteří by propříště barvy svých zkušeností chtěli změnit, tu přišli s mottem „Nepřizpůsobuj se práci, práce se přizpůsobí tobě“. Uživatelé zodpoví deset jednoduchých otázek, které mají odkrýt, o jakou práci by vlastně daný IT profesionál měl ve skutečnosti zájem. „To odpovídá na potřebu lidí se vyvíjet a nedělat v příští práci opět stejné pracovní úkoly. Při obsazování pracovní pozice se totiž často hledá člověk, který stejnou věc již dělal. Ale co když chce příště dělat něco jiného?“ ptá se Elliott.

Že to s nabídkou dělat něco jiného myslí vážně, ukazuje i v soutěži Dělej si dva týdny, co chceš. Během té doby nabízí zájemcům uskutečnit vlastní nápad, který je mimo jejich klasickou práci. Těm, které firma vybere, proplatí půlku jejich běžného platu, aby tak měli na svůj záměr skutečně prostor.

Víc vývojářů i pro nás

Techloop své finanční výsledky nezveřejňuje, firma ale hlásí, že za poslední rok navýšila vývojářský tým o čtyři lidi a najala další pracovníky mimo jiné na oblasti user experience nebo marketingu. A za dobu své existence zaujala řadu zajímavých investorských jmen.

Investiční skupina Rockaway společně se Springtide Ventures do startupu investovala v letech 2017 a 2018 celkem čtyři miliony eur (přibližně 100 milionů korun), v závěru roku do projektu vstoupila skupina Tarpan Partners, která do něj investovala blíže nespecifikovanou sumu a částečně některé původní investory vyplatila.

Na začátku loňska koupila celý projekt Techloop skupina LMC, která provozuje mimo jiné portály Jobs.cz, Práce.cz, Atmoskop nebo vzdělávací portál Seduo.cz. „Jdeme za cílem být největším portálem IT práce ve střední Evropě. Zázemí LMC, data a porozumění vysoce kvalifikovaným profesionálům nám to umožňuje,“ věří Elliott.

Partnerem článku je společnost Techloop. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.