Návrat do černých čísel. Česká e-commerce v prvním čtvrtletí opět o pár procent rostla
Zdejší e-shopy během úvodních tří měsíců roku opět meziročně navýšily své prodeje. Nakupující se přestávají bát vysoké inflace i cen energií.
Během posledních dvou let česká e-commerce meziročně klesla, nejnovější data ale již ukazují pozvolný návrat k růstu. Zatímco za celý loňský rok obrat zdejších e-shopů klesl o šest procent, v posledním kvartálu se již trend otočil a útraty zákazníků rostly o dvě procenta. Během prvních tří měsíců letoška pak o čtyři procenta.
Data, která publikovala Heureka, potvrzují, že mezi lidmi odeznívají obavy související například s vysokou inflací, vysokými cenami energií či obecně nejistotou na trzích. „V lednu jsme navázali na silný závěr předchozího roku, i díky tradičně oblíbeným povánočním výprodejům a online nakupování se dařilo i v únoru. Březen byl pak z celého kvartálu nejslabší,“ komentuje ředitel Heureky David Chmelař.
Přímou souvislost s chutí nakupovat vidí s teplým počasím, které lidi vylákalo na výlety a pobyty v přírodě. „Proto neměli tolik prostoru k prohlížení nabídek na internetu,“ doplňuje Chmelař, jenž Heureku vede od září, kdy na židli ředitele vystřídal Tomáše Bravermana. Ten se od července přesune do čela Slevomatu.
Počasí pak mělo ovlivnit i nejvíce rostoucí kategorie čtvrtletí – díky lednovým mrazům se skokanem kvartálu staly brusle na led, s nástupem vyšších teplot v březnu Češi přesedlali na kola, což se odrazilo ve zvýšeném zájmu o cyklistické boty a nosiče kol na auta. Brzký nástup jara vylákal i zahradníky a domácí kutily, dařilo se například sekačkám, hnojivům, zahradním nůžkám nebo zahradním grilům a vysokotlakým čističům.
Podle Heureky se během prvního kvartálu mírně zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 korun. „Vidíme, že lidé pomalu začínají s nákupy, které v dobách vysoké inflace odkládali kvůli vysoké pořizovací ceně. Zejména v únoru a březnu začali odesílat objednávky s vyšší pořizovací hodnotou. To ovlivnilo průměrnou cenu objednávky, která se zvýšila o osm procent,“ komentuje Chmelař.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPodle jeho slov tento fakt hraje do karet zejména zdejším obchodníkům. Ti od loňska čelí výrazně větší zahraniční konkurenci – své online tržiště zde spustil Kaufland i polské Allegro, což doprovázely zásadní investice do marketingu. Svou roli sehrál i nájezd čínského Temu.
„Samozřejmě, že na českou scénu vstupují zahraniční hráči, je zde však velmi obtížné uspět. Jedna věc jsou vysoké investice do marketingu, druhou je však důvěra českých zákazníků, kteří očekávají vysoký standard služeb, a proto pro pořizování dražšího zboží volí raději české obchodníky,“ dodává Chmelař.