Návrat do černých čísel. Česká e-commerce v prvním čtvrtletí opět o pár procent rostla

Zdejší e-shopy během úvodních tří měsíců roku opět meziročně navýšily své prodeje. Nakupující se přestávají bát vysoké inflace i cen energií.

Peter BrejčákPeter Brejčák

dalle-2024-04-08-15-00-22-a-modern-vibrant-scene-capturing-the-essence-of-online-shopping-the-focus-is-a-person-sitting-in-a-well-lit-cozy-room-filled-with-plants-and-soft-f-copy

Foto: Vygenerováno OpenAI DALL·E-3

Lidé opět začínají nakupovat více online

0Zobrazit komentáře

Během posledních dvou let česká e-commerce meziročně klesla, nejnovější data ale již ukazují pozvolný návrat k růstu. Zatímco za celý loňský rok obrat zdejších e-shopů klesl o šest procent, v posledním kvartálu se již trend otočil a útraty zákazníků rostly o dvě procenta. Během prvních tří měsíců letoška pak o čtyři procenta.

Data, která publikovala Heureka, potvrzují, že mezi lidmi odeznívají obavy související například s vysokou inflací, vysokými cenami energií či obecně nejistotou na trzích. „V lednu jsme navázali na silný závěr předchozího roku, i díky tradičně oblíbeným povánočním výprodejům a online nakupování se dařilo i v únoru. Březen byl pak z celého kvartálu nejslabší,“ komentuje ředitel Heureky David Chmelař.

Přímou souvislost s chutí nakupovat vidí s teplým počasím, které lidi vylákalo na výlety a pobyty v přírodě. „Proto neměli tolik prostoru k prohlížení nabídek na internetu,“ doplňuje Chmelař, jenž Heureku vede od září, kdy na židli ředitele vystřídal Tomáše Bravermana. Ten se od července přesune do čela Slevomatu.

Počasí pak mělo ovlivnit i nejvíce rostoucí kategorie čtvrtletí – díky lednovým mrazům se skokanem kvartálu staly brusle na led, s nástupem vyšších teplot v březnu Češi přesedlali na kola, což se odrazilo ve zvýšeném zájmu o cyklistické boty a nosiče kol na auta. Brzký nástup jara vylákal i zahradníky a domácí kutily, dařilo se například sekačkám, hnojivům, zahradním nůžkám nebo zahradním grilům a vysokotlakým čističům.

Podle Heureky se během prvního kvartálu mírně zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 korun. „Vidíme, že lidé pomalu začínají s nákupy, které v dobách vysoké inflace odkládali kvůli vysoké pořizovací ceně. Zejména v únoru a březnu začali odesílat objednávky s vyšší pořizovací hodnotou. To ovlivnilo průměrnou cenu objednávky, která se zvýšila o osm procent,“ komentuje Chmelař.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podle jeho slov tento fakt hraje do karet zejména zdejším obchodníkům. Ti od loňska čelí výrazně větší zahraniční konkurenci – své online tržiště zde spustil Kaufland i polské Allegro, což doprovázely zásadní investice do marketingu. Svou roli sehrál i nájezd čínského Temu.

„Samozřejmě, že na českou scénu vstupují zahraniční hráči, je zde však velmi obtížné uspět. Jedna věc jsou vysoké investice do marketingu, druhou je však důvěra českých zákazníků, kteří očekávají vysoký standard služeb, a proto pro pořizování dražšího zboží volí raději české obchodníky,“ dodává Chmelař.

Manželská rošáda v čele Martinusu. Michal Meško bude půl roku odpočívat, vystřídá ho Andrea Mešková

Knihy jsou pro Meškovi posláním na celý život. Proto si teď dosavadní CEO Martinusu Michal bere dlouhé volno, aby nabral síly.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

meskovi-martinus

Foto: Martinus / CzechCrunch

Andrea a Michal Meškovi z Martinusu

0Zobrazit komentáře

Ke knihkupectví Martinus, které se ze Slovenska kdysi vydalo také do Česka, patří neodmyslitelně jméno Meško. Historie značky sice sahá až do roku 1990, ale klíčový rozvoj nastal po roce 2000, kdy se k bratrům Santusovcovým přidal jako programátor Michal Meško a společně začali budovat moderní online knihkupectví. Jeho tržby dnes přesahují miliardu korun a už více než šestnáct let v jeho čele jako CEO stojí právě Michal Meško. To se však nyní minimálně na několik měsíců změní. Pozici dočasné šéfky Martinusu obsazuje Michalova žena Andrea, která dosud působila jako Chief People Officer.

Důvodem změn ve vedení Martinusu je dlouho plánovaný sabatikl, který si Michal Meško naordinoval. „Už delší dobu jsem cítil, že si potřebuji odpočinout. Přestože si vědomě hlídám kalendář a balanc mezi prací, rodinou a časem pro sebe, tak za posledních patnáct let jsem nikdy skutečně ‚nevypl‘ na více než dva až tři týdny,“ vysvětluje čtyřicetiletý Meško, který do Martinusu před téměř pětadvaceti lety přicházel ještě jako student.

Později se stal nejen CEO, ale v rámci rodinného holdingu společně se svou ženou Andreou také většinovým vlastníkem. Menšinový podíl drží původní zakladatelé, respektive jejich rodiny. Svou životní partnerku Andreu potkal Michal Meško shodou okolností v době, kdy vedení Martinusu přebíral. Ta o dva roky později, v roce 2009, do firmy taktéž nastoupila. Tehdy měla na starost vybudování sítě kamenných knihkupectví a později i kaváren, až se z ní stala Chief People Officer.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Celý Martinus tak zná Andrea Mešková jako málokdo, a proto se nyní posouvá na pozici dočasné CEO. „Z profesního i partnerského hlediska jsem ráda, že si Michal dává pauzu a že ho v tomto rozhodnutí mohu podpořit nejen lidsky, ale i profesně,“ říká devětatřicetiletá Mešková, která by měla firmu vést minimálně do podzimu. Právě do té doby má její muž naplánovaný svůj odpočinek. Zároveň však upozorňuje, že se rozhodně nejedná o jeho pozvolný odchod z firmy. Naopak chtějí po jeho návratu Martinus společně dál rozvíjet.

Na Slovensku firma loni otevřela své osmnácté kamenné knihkupectví a poprvé se svým konceptem knihkupectví spojeného s kavárnou zamířila také do Česka, konkrétně do Brna. Zejména díky svému internetovému obchodu patří mezi největší prodejce knih u nás i na Slovensku. Za loňský rok činil obrat Martinusu 52 milionů eur (1,3 miliardy korun), což představuje desetiprocentní meziroční růst. „Těším se, že Martinus bude ještě zajímavější, odolnější či kreativnější díky všemu, co vznikne díky mé nepřítomnosti. Jsem také zvědavý na odstup, který budu moci získat i já: od firmy, ale asi i od sebe jako manažera nebo lídra,“ plánuje Meško.

meško

Přečtěte si takéNastupoval jako student, teď v Martinusu velí miliardovému obratuNastupoval jako student, teď velí miliardovému obratu. V Česku jsme ale narazili, říká šéf Martinusu

psh-1

Přečtěte si takéVyrábějí protivné a sprosté hrnky. Manželé je prodávají po tisícíchStaví byznys na sprostém sarkasmu. Manželé vyrábějí hrnky se slogany, které nastartují vaše ráno

Aktuálně má naplánováno, že by se vrátil v říjnu, přičemž do té doby nebude do vedení Martinusu nijak zasahovat. „S Michalem jsme partnery v práci od roku 2009 a v soukromí od roku 2007. Během společného působení v Martinusu jsme často dostávali otázku, jak se nám daří proplouvat mezi osobními a pracovními situacemi, ale nám to velmi vyhovovalo. Znalost pracovního kontextu toho druhého nám vždy pomohla lépe se naladit na to, co ten druhý prožívá,“ usmívá se Andrea Mešková s tím, že během večerních diskuzí prý často rovnou řadu pracovních otázek vyřešili a druhý den je zrealizovali.

V rámci Michalova sabatiklu si teď Meškovi zvykají na nový model fungování a hloubka detailů, do kterých při večerních debatách společně jdou, je prý úplně jiná než dřív. „Společně hledáme, jak mít i nadále svobodu mluvit o všem, o čem ten druhý potřebuje mluvit, ale zároveň nezabřednout do hloubky detailů, aby se Michalovi skutečně podařilo získat odstup, který chce,“ doplňuje Andrea. V Česku se bude dál soustředit nejen na rozvoj e-shopu, ale také služby Knihovrátek, kterou Martinus spustil v roce 2021 a naskočil na trend výkupu a prodeje knih z druhé ruky. U nás soupeří například s Knihobotem, Reknihami či službami od Albatrosu.