Nazi rapper vs. umělá inteligence: Jak Scarlett Johansson (ne)ukázala prostředníček Kanyemu Westovi
Kayne West neboli Ye udělal další antisemitské gesto a reakce na sebe nenechala dlouho čekat. Klíčovou roli v ní sehrála umělá inteligence.
„Jsem nácek… Hitler je tak osvěžující…“ Rapper Kayne West aka Ye (nebo snad Yeezy) se už dávno utrhl ze řetězu a v rámci extrémní sebepropagace otevřeně horuje pro antisemitismus či nacismus. Sociální sítě nyní obletěla podobně rázná odpověď: video celebrit s tričky, která zdobí prostředníček mířící na Westa. Jenže zatímco myšlenka klipu je jasná a chvályhodná, jeho provedení už méně.
Scarlett Johansson, aktuálně jedna z nejpopulárnějších hereček světa, už dlouho upozorňuje, že umělá inteligence představuje pro filmaře a pro herce obzvlášť velké nebezpečí. Především, když se dostane do nepovolaných rukou. A právě ona je jednou z hvězdných tváří, které vystupují v antiwestovském videu.
Ona a dále třeba režisér Steven Spielberg, rapper Drake, herec David Schwimmer, zpěvák Lenny Kravitz, šéf Facebooku Mark Zuckerberg, komik Sasha Baron Cohen, filmař Woody Allen, miliardář Michael Bloomberg nebo zakladatelé Googlu Sergey Brin a Larry Page na sobě mají bílé tričko s piktogramem zdviženého prostředníčku, židovskou hvězdou a nápisem KANYE.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsČernobílé video působí velmi věrohodně, byť aktéři se v něm pohybují trochu pomaleji, jakoby ve slow motionu. Samozřejmě je ale žádný štáb nenatáčel, vše vzniklo v počítačích dvou izraelských expertů na marketing, které Westovy stupňující se antisemitské výlevy naštvaly.
„Chtěli jsme mu vzkázat: Tvůj antisemitismus a podněcování k násilí už překročily všechny myslitelné meze,“ řekl portálu Yahoo jeden z tvůrců Guy Bar. A dodal, že záměrně vsadili na vizuální styl, který má být svým klidným pojetím v protikladu k Westově agresivitě.
Tím, co bylo pomyslnou poslední tečkou, byla reklama, kterou si West zaplatil během víkendového Super Bowlu a která běžela na několika lokálních televizích například v Kalifornii. Diváky lákala na návštěvu jeho e-shopu, na kterém byly nejprve k mání běžné kousky oblečení, jenže po určité chvíli se sortiment zúžil na jedinou položku: bílé tričko s černým hákovým křížem.
I samotné video, jež odvysílaly televize ze sítě Fox TV, bylo podle amerických médií velmi obskurní – server Variety popisuje, že West ho natočil na iPhone, sedí v něm v zubařském křesle a říká, že všechny peníze, které by stála pořádná reklama, dal za nové zuby a že lidé mají radši navštívit jeho webové stránky.
Že se proti němu vymezí zástup celebrit, které mají přímo židovské kořeny nebo mají k Izraeli jinak blízko, by proto nebylo nic divného. Ostatně Kanye West je už dávno v uměleckých a showbyznysových kruzích persona non grata. Jenže tentokrát se tak stalo s využitím umělé inteligence a bez vědomí osobností, jejichž tváře se ve videu objevují. A tak záběry rozpoutaly další kolo debat o tom, jak mocný nástroj AI začíná být.
Za všechny to už poněkolikáté zhodnotila právě Scarlett Johansson, která už dřív kritizovala i Westa. Anebo právě OpenAI za napodobování jejího hlasu: „Rodinní příslušníci a přátelé mě upozornili, že na internetu koluje a získává na popularitě video vytvořené umělou inteligencí, které mě zobrazuje… Bohužel jsem se stala velmi veřejnou obětí AI, ale pravdou je, že hrozba umělé inteligence se týká každého z nás.“
Izraelští tvůrci videa zareagovali, že sice chápou hereččino rozhořčení, ale že jim nešlo o komerční úspěch. Spot ani její tvář nepoužili k výdělku, ale k tomu, aby upozornili na problém, s nímž se ztotožňuje i ona sama. Kromě ní se vůči klipu, který ukazuje prostředníček rasistovi, nikdo z dalších celebrit veřejně nevymezil.