Nezastavitelná Alza vyrostla na téměř 30 miliard korun. Je rychlejší než celý český trh
Hlavní showroom Alzy v Holešovicích
Největší tuzemský e-shop je k nezastavení a i během loňského roku potvrdil svou pozici na trhu. Alza podle předběžných výsledků vyrostla o 17,6 procenta na celkových 29,3 miliard korun bez DPH v tržbách. K rychlému růstu přispěly i nové vertikály, které Alza loni otevřela, jako například AlzaPet či AlzaEco.
Alza v České republice díky tomu už dva roky v řadě roste rychleji než samotný e-commerce trh. V tuzemsku loni e-shop rostl o 15,5 procenta, zatímco podle dat Asociace pro elektronickou komerci loni e-shopy utržily meziročně více o 14,8 procenta. Podobná situace nastala také rok předtím – zatímco Alza zvýšila své tržby o 21 procent, trh „jen“ o 17,4.
„Loňský rok byl plný inovací a investic. Firmě se i díky 2 100 zaměstnancům dařilo růst meziročně i napříč zeměmi: Maďarsko rostlo o 69 %, Slovensko 15,4 %, Česko 15,5 %. Ve firemním segmentu jsme dosáhli podílu 30 % na celkovém obratu a vidíme zde velký potenciál,“ uvedl Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alza.cz
Jak dodal obchodní ředitel Petr Bena, díky rapidnímu růstu v Maďarsku – kde Alza loni překonala hranici jednoho milionu objednávek – se firma stala trojkou tamního e-commerce trhu.
Pět dvoumiliardových segmentů
Loňský rok však byl pro internetovou jedničku rekordní i v dalších ohledech. Celkově Alza odbavila 12,3 milionu objednávek (s růstem o 19,5 procenta), prodala více než 37 milionů kusů zboží (26procentní meziroční růst) a báze unikátních zákazníků překročila hranici čtyř milionů. Pobočky za loňský rok navštívilo rekordních 7,5 milionu lidí, z toho Showroom v pražských Holešovicích až 1,7 milionu zákazníků.
„Minulý rok jsme měli sedm miliardových segmentů. Aktuálně už máme pět dvoumiliardových segmentů, tedy těch, kde obraty překonaly hranici dvou miliard korun,“ prozradil Bena s tím, že do této skupiny patří oblasti bílé elektro, malé domácí spotřebiče, mobilní telefony, notebooky a příslušenství.
Miliardové segmenty nově obsadily také počítačové komponenty, audio video a televize. „Miliardu na dostřel“ mají segmenty beauty/drogerie, hobby a zahrada, sport a wearables.
Právě v těchto oblastech chce Alza budovat nadále svou vlastní privátní značku – ekologickou drogerii AlzaEco, parfumerii Alza Beautynebo loni představený a historicky nejrychleji rostoucí nový segment AlzaPet. V segmentu spuštěném loni jen během července internetová jednička prodala přes čtvrt milionu kusů produktů.