Nike ji pustilo k vodě, pak vyhrála Wimbledon. Na palubu Markétu Vondroušovou přijal Footshop

Vypadnutí hlavního partnera může hráčům výrazně zkomplikovat kariéru. Rodačka ze Sokolova to ale zvládla i bez Nike, s nímž byla dlouhé roky.

Filip HouskaFilip Houska

Wimbledonská vítězka Markéta Vondroušová

0Zobrazit komentáře

V momentě, kdy Markéta Vondroušová padla štěstím k zemi, by se nebylo čemu divit, kdyby se na sebe manažeři v Nike podívali se zvednutým obočím a pokračovali pomalým kroucením hlavy. Vždyť českou tenistku, kterou roky sponzorovali, koncem loňska pustili k vodě – a ona v sobotu senzačně vyhrála Wimbledon, ten nejslavnější tenisový turnaj. Teď si z toho ale novopečená grandslamová vítězka nic dělat nemusí, přesně na takové hráčky totiž ostatní sponzoři čekají. A do hry vstupuje i český Footshop.

Markétě Vondroušové se příliš mnoho šancí na zisk titulu z Wimbledonu nedávalo. Patří sice mezi přední české tenistky, její výsledky ale nikdy nebyly kdovíjak pozoruhodné – a také proto do Londýna odjížděla spíše jako outsiderka. Jak se ale říká, štěstí přeje připraveným, a proto když se dostala až do semifinále, kde porazila Ukrajinku Elinu Svitolinovou, názory sportovní veřejnosti se rychle začaly měnit.

V sobotu svou povedenou jízdu letošním ročníkem Wimbledonu korunovala fantastickým vítězstvím nad favorizovanou tuniskou tenistkou Uns Džábirovou, pro kterou šlo o nejbolestivější porážku v kariéře, a vysněnou grandslamovou trofej měla konečně ve svých rukou. Před čtyřmi lety v Paříži jí to těsně uteklo, teď ale dílo dokonala. Ale zatímco každý nyní řeší její životní úspěch, málokdo se pozastavuje nad tím, čemu musela čelit.

Propad v žebříčku? Sbohem

Stejně jako jiné mladé sportovce i Markétu Vondroušovou si Nike vyhlédlo už v mládežnických letech – a začalo ji sponzorovat. Před čtyřmi lety pak dnes čtyřiadvacetiletá tenistka s jednou z nejznámějších sportovních společností světa prodloužila smlouvu na další období. A sezóna jí v roce 2019 začala náramně, respektive účastí ve finále Australian Open.

Byť v něm neuspěla, pro její rozjíždějící se kariéru šlo o zásadní zkušenost, od které se měla odpíchnout. Jenže zvlášť dobré výsledky – s výjimkou stříbrné medaile na letní olympiádě v Tokiu v roce 2021 – nepřicházely. Do toho se přidalo i zranění zápěstí, respektive operace, která Vondroušovou na půl roku vyřadila ze hry. A jen málo nasvědčovalo tomu, že se někdy v plné síle na dvorce vrátí.

Problémů si začali všímat i lidé v Nike, kteří se po žebříčkovém propadu rodačky ze Sokolova až na 99. místo rozhodli koncem loňského roku spolupráci uzavřít. Ukončování smluv se nicméně netýkalo jen Vondroušové – o hlavního sponzora přišla i Chorvatka Donna Vekićová a Ukrajinka Marta Kostyuková. Nike to zkrátka začalo řezat.

Jak uvádí sportovní novinář Jon Levey, firma z amerického Oregonu s příchodem nového roku začala omezovat marketingovou podporu tenisu, což se odrazilo i na vyškrtnutí některých hráčů. Naopak třeba španělský mladík Carlos Alcaraz, taktéž novopečený vítěz Wimbledonu, který včera ve velkolepém finále udolal Novaka Djokoviće, u Nike zůstal. Stejně tak jako slavný Rafael Nadal. Z dvorců se tak značka úplně neodklízí.

Pro hráče ale vypadnutí hlavního sponzora znamená velké finanční ztráty. O to víc, když pak vyhrají grandslam, jeden ze čtyř největších tenisových turnajů sezóny. I za trofeje totiž Nike zpravidla vyplácí odměny – a často v řádech milionů dolarů. Nehledě na to, že hráčům poskytuje finanční prostředky k tomu, aby mohli podávat své nejlepší výkony. Například značka Lacoste má vyplácet zmíněnému Djokovićovi až devět milionů dolarů ročně, respektive zhruba 190 milionů korun.

„Nike obecně ve svých marketingových aktivitách upřednostňuje sportovce a sportovní týmy oproti například celebritám ze šoubyznysu,“ říká pro CzechCrunch expert na streetwearovou módu Daniel Klíma. „Výsledkem je, že má značka spolupracovat s více než šestnácti tisíci sportovci. Je proto přirozené, že před Wimbledonem byla Markéta Vondroušová takříkajíc pod čarou. Do této sponzorované sportovní rodiny mohou patřit jen ti nejlepší v daný moment, navíc napříč celým sportovním polem – od atletiky po lyžování,“ doplňuje.

Vondroušová tak byla postavena před situaci, že na Wimbledon bude muset jet bez dlouholetého klíčového sponzora. A do zápasů nastupovala v „neoznačeném“ dresu, na kterém měla pouze nášivky svých dalších partnerů, které Nike plošně zakazuje i těm největším hvězdám. Nikdo ale nemohl střízlivě tušit, že by česká tenistka nakonec Wimbledon vyhrála.

V ten moment by se tak Nike správně dostalo do středu pozornosti kvůli umístění log na dresu a doplňcích. Což se vlastně i zčásti stalo. Vondroušová totiž měla „zadarmo“ boty od Nike, potítka od Nike i kšilt od Nike. A od stejné značky měla i bundu, se kterou si přebírala trofej, což mohl být i jeden z nejsledovanějších okamžiků celého zápasu. Oficiálně ale s Nike nemá nic společného.

„Pro Nike je samozřejmě škoda, že partnerství ukončili. Ani ne tak kvůli viditelnosti loga, které tam stejně měli, ale spíš kvůli tomu, že podobný příběh, takzvaně z outsidera ke sportovní hvězdě globální úrovně, je pro Nike jeden z těch klíčových. Je to v jeho DNA,“ doplňuje Klíma.

Do hry vstupuje český Footshop

Tím, že sponzora pro dodávání herních uniforem nemá, se Markétě Vondroušové otevírá nové pole spoluprací. Sama ale zatím nezmiňuje, jakou firmu by si představovala. Stejně tak ani neuvádí, jestli jsou nějaké formy spolupráce rozjeté. Mluví se o kanadském brandu Lululemon, v jehož dresu odehrála právě Wimbledon, byť si toho nikdo kvůli miniaturnímu logu nemusel ani všimnout.

Na čím dál větší relevanci nabírá švýcarská, samotným Rogerem Federerem podporovaná značka On, které se upsala i úspěšná polská tenista Iga Swiateková, mimo jiné vítězka pařížského Roland-Garros, kde ve finále vyřadila Češku Karolínu Muchovou. Od věci nemusí pro Vondroušovou být ani legendární brandy jako Fila nebo New Balance. Nebo rovnou český Footshop.

vondrousova-luu

Foto: Footshop

Markéta Vondroušová a David Luu

Právě Footshop s Vondroušovou navázal spolupráci, když se stala novou tváří speciálních designů vysokých ponožek. Novou edici propaguje pod názvem Sneaker Socks a jedná se o ponožky určené zpravidla do modelů typu Knu Skool od Vans, Samba a Gazelle z dílen Adidasu a Air Max 1 a Air Force 1 od Nike. Vedle Vondroušové je tváří nového projektu i skateboardista a youtuber David Luu.

Footshop, který už 1. srpna vstoupí na burzu, ale pochopitelně nebude zastávat roli hlavního sponzora. Jestli se Vondroušová objeví na posledním grandslamu sezóny, americkém US Open, už v dresu někoho nového, je zatím otázkou. Prý si o tom „musí promluvit se svými agenty – a pak se uvidí, co se stane“.