Noční můry petrolheadů se naplnily. Legendární Hummer, ikona síly spalování, se vrací jako elektromobil
Hummer je zpět, ale radostné výkřiky petrolheadů nečekejme. Jejich sny o tom, jak nám budou po letech zase pěkně přitápět, až rozburácí masivní V8 pod kapotou, překazil sám výrobce General Motors. Hummer dal totiž vale své umouněné minulosti a přichází v elektrické verzi čisté jako čerstvě padlý sníh.
Harley Davidson pro vyjížďky do přírody, vedle něj Mustang pro návštěvy kamarádů a za nimi Hummer, aby odvezl děti do školy. Tak nějak by mohl vypadat ideální vozový park každého petrolheada, tedy osoby závislé na vůni spálené nafty či benzínu, pro které je hřmění osmiválců rajskou hudbou. Hybridy podle nich patří do mateřské školky a čistě elektrické vozy jsou neodpustitelnou zradou, za kterou by někdo měl být hnán před soudní tribunál.
Jenže časy se mění a milovníkům spalovacích motorů vůbec nenahrávají. Zatímco v 90. letech by výše zmíněná sestava vozů byla jasnou vizitkou nátury majitele, dnes může ty samé dopravní prostředky vlastnit třeba i klimatický aktivista a nikdo mu na to nemůže říct ani popel.
Harley Davidson nabízí svou elektrickou motorku od roku 2018, Ford nedávno představil kontroverzní SUV Mustang Mach-E a nyní došlo i na Hummer.
Auto pro vojáky
Historie značky Hummer sahá až do války v Perském zálivu, kde američtí vojáci používali vojenský speciál HMMWV, kterému nikdo neřekl jinak než Humvee. Na tomto základě později vznikla civilní varianta, kterou GM pojmenovalo jako Hummer. Jeho verze H1 se stala naprosto ikonickou záležitostí, symbolem síly i nestřídmého spalování nafty spolu s oblaky dýmu linoucích se z výfuků. Pozdější dvě generace H2 a H3 byly již o něco kultivovanější, ale stále si držely onu auru mocnosti, která byla mimo jiné dána i velikostí těchto vozů.
V roce 2009 se však GM dostalo do problémů, které vyústily v bankrot. V roce 2010 byla značka Hummer hibernována poté, co se ji GM nepodařilo nikomu prodat. Od té doby se mezi fanoušky neustále objevovaly fámy, že znovurozjetý GM dá legendě novou šanci, ale nestalo se tak. Až dosud.
Legenda se vrací
GMC (divize GM soustředící se na výrobu nákladních a užitkových vozidel) oznámila, že Hummer vrací zpět do hry. Samotný vůz by měl být odhalen až 20. května, takže podrobnějších informací je prozatím skutečně pomálu. Tou nejdůležitější je, že nový Hummer bude čistým elektromobilem, což je rána, kterou budou muset fanoušci rozdýchávat delší dobu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsUklidnit je může alespoň to, že GMC nejspíše zachová onu tradiční mohutnost, která je s Hummery pevně spjata. Prozrazuje to prozatím jediná odhalená část vozu, kterou je chromovaná přední maska s efektně provedeným LED podsvícením. Z něj jako fantom z hlubin vystupují tradiční písmena H U M M E R.
Co se technických specifikací týče, tak zde prozatím známe jen výkon vozu, který by měl pod svou kapotou schovávat hned tisícihlavé koňské stádo. Díky němu by měl akcelerovat z 0 na 100 km/h v čase tří sekund, což je impozantní číslo, pokud vezmeme v úvahu možnou velikost vozu.
O výrobu se postará továrna GM v Detroitu, do které GM nalilo již 2,2 miliardy dolarů (přibližně 50 miliard korun), aby zde mohlo vyrábět své elektrické novinky. Samotné dodávky novinky by měly být zahájeny v průběhu roku 2021.
Oživení Hummeru je od GM poměrně chytrý krok. Velká SUV jsou populární a v Americe se vůz vždy těšil velké oblibě, stejně jako pick-upy. Zároveň je dost možné, že i Hummer přijede ve verzi se zadní korbou. Pokud se tak stane, bude to třetí účastník pranice mezi Teslou a Fordem, potažmo Cybertruckem a elektrickou F-Series.
Neměli bychom ale zapomínat ani na nové tváře, mezi které patří například Rivian. Čeká nás skutečně zajímavý souboj elektrických velikánů o srdce amerických patriotů.