Nová lanovka na Petřín, kterou navrhla Anna Marešová, má vyjet za dva roky. Vyrobí ji ve Švýcarsku

Designérka Anna Marešová stojí za oceňovanými vibrátory i tramvají. Teď navrhla prosklenou lanovku, ze které má být skvělý výhled na Prahu.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

lanovka-petrin0

Foto: DPP

Nové vozy lanovky na Petřín podle návrhu Anna Marešová Designers

0Zobrazit komentáře

Minulý rok hlavní město ukázalo, jak bude vypadat nová lanovka na Petřín, teď pro ni našlo také výrobce. Dva vozy, které budou jezdit na pražské lanovce po její plánované celkové rekonstrukci, vyrobí ve Švýcarsku pro dopravní podnik hlavního města (DPP) za 137,7 milionu korun rakousko-švýcarská skupina Doppelmayr/Garaventa. Podoba vozů vzešla z designové soutěže, ve které uspělo studio Anna Marešová Designers. První cestující by se podle plánů města měli zmodernizovanou lanovkou s novými vozy svézt nejpozději v roce 2025.

Dopravní podnik tento týden podle své mluvčí Anety Řehkové podepsal smlouvu s firmou Doppelmayr lanové dráhy, což je stoprocentní dceřiná společnost rakousko-švýcarské skupiny. Nyní bude následovat dokončení finální designérské studie a vypracování výrobní dokumentace nových vozů. Jejich následná výroba zabere jedenáct měsíců, uskuteční se ve Švýcarsku a bude se na ní podílet několik společností skupiny.

Podle náměstka pražského primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba by příští rok měla začít kompletní výměna trati lanovky, která je podle dřívějších informací nutná mimo jiné i kvůli pohybu petřínského svahu. Paralelně s pracemi na trati má začít i výroba nových vozů tak, aby dokončení prací i vozů časově ladilo.

„Pevně věřím, že se vysoutěžený nový design, který pracuje s geniem loci Petřína, podaří designérům a výrobcům společně přetavit do výsledné podoby vozidel tak, aby lanovka i nadále spoluvytvářela obraz pražského Petřína jako unikátní lokality světového významu,“ uvedl Hřib.

lanovka-petrin7

Foto: DPP

Nové vozy lanovky na Petřín podle návrhu Anna Marešová Designers

lanovka-petrin1

Foto: DPP

Nové vozy lanovky na Petřín podle návrhu Anna Marešová Designers

Jeho předchůdce Adam Scheinherr loni vysvětloval, že Praha vypsala designovou soutěž, protože „jsme nechtěli utilitární sportovní lanovku někde z lyžařského střediska, ale chtěli jsme promítnout genia loci petřínské lanovky“. Vítězem mezinárodní architektonické soutěže se nakonec stal návrh z dílny českého studia Anna Marešová Designers, které je také autorem konceptu oceňované výletní tramvaje T3 Coupé a stojí rovněž za značkou Whoop.de.doo vyrábějící designové vibrátory či menstruační kalíšky.

„Novou lanovku na Petřín jsme navrhovali s respektem k jejímu odkazu i místu, ovšem tak, aby byla komfortní a technologicky vyspělá. Chtěli jsme se vyhnout sportovnímu či okázalému vzhledu a zvolili jsme cestu udržitelného a funkčního designu. Maximalizovali jsme výhled a vytvořili odhalenou a vzdušnou podobu lanovky pro co nejlepší pocit z jízdy. Věříme, že bude dobře sloužit lidem a bavit je minimálně dalších třicet let,“ popisovala loni šéfdesignérka projektu Anna Marešová.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ředitel DPP Petr Witowski tento týden uvedl, že před samotnou výrobou bude muset projektovou dokumentaci vozů, které budou vyrobeny unikátně pro Prahu, posoudit Drážní úřad. „V rámci projektové přípravy si ještě upřesníme některé detaily, které ve výsledku například určí finální hmotnost vozidla, a tím pádem i maximální kapacitu cestujících,“ sdělil ředitel.

Vozy budou proti těm dosavadním více prosklené, čímž se zlepší výhled cestujících. Podle informací podniku budou 12,3 metru dlouhé a 2,45 metru široké a rozděleny na čtyři neprůchozí části. Míst k sezení v nich bude 19, kapacita pro stojící cestující bude až 100 osob. Součástí dodávky budou také nové řídicí a kontrolní systémy.

Lanová dráha na Petřín se poprvé rozjela v létě 1891 u příležitosti Jubilejní zemské výstavy. Za svoji existenci měla dvě dlouhé odstávky. V roce 1916 se zastavila kvůli světové válce, provoz byl obnoven v roce 1932. V roce 1965 rozsáhlé sesuvy půdy trať zničily a lanovka se znovu rozjela v roce 1985. Na přelomu let 2015 a 2016 se dočkala výrazné opravy trati.

S přispěním ČTK

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

Jsme nejsilnější v historii. Čedok má za sebou vůbec nejlepší sezónu a míří k tržbám 8 miliard

Čedok očekává tržby až osm miliard korun a zisk v řádech stovek milionů. Sezónu na příští rok začíná prodávat už nyní.

Eliška NováEliška Nová

madeira

Foto: Foto: Depositphotos

Přímé spojení Čedok nabízí i na ostrov Madeira

0Zobrazit komentáře

Covid uvěznil Čechy doma s nulovou vyhlídkou na cesty za humna. Energetickou krizí ani válkou na Ukrajině už se ale nenechali zviklat a vzali zahraničí útokem. Aspoň u cestovní kanceláře Čedok. Ta v letošním roce hlásí rekordní počet cestujících. „Nikdy jsme nebyli silnější,“ říká Stanislav Zeman, generální ředitel společnosti, která letos slaví 103 let.

Odborníci odhadovali, že letní sezóna roku 2023 bude rekordní. A v případě Čedoku se to potvrdilo. „Do plážových destinací, na poznávací zájezdy i na podzim startující exotické dovolené dopravíme letos téměř 400 tisíc klientů. To je historické číslo,“ uvádí Zeman. Příští rok chce zamířit ještě víc, a to na půl milionu klientů.

To vše znamená také rekordní obrat společnosti. Finanční rok sice ještě není uzavřený, Čedok ale očekává, že tržby se budou pohybovat mezi sedmi a půl až osmi miliardami korun. I to znamená rekord. „Je polovina srpna a spousta věcí se ještě může stát. Vypadá to ale na rekordní zisk v řádech stovek milionů korun,“ sdělil ředitel pro CzechCrunch.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Čedok vsadil v posledních letech především na regiony. Příští rok bude startovat z devíti letišť v Česku a na Slovensku a Zeman hovoří o tom, že chtějí nabízet čím dál víc spojení nejen z pražských, ale právě také regionálních letišť. Příští rok by například měly narůst spoje z Pardubic nebo z Českých Budějovic, odkud se začalo létat před dvěma týdny. Právě regionální letiště podle Zemana generují novou klientelu. Zajímavostí také je, že se odsud víc létá do čtyř a pětihvězdičkových hotelů. Z Ostravy si zájezdy do luxusnějších hotelů kupují v 88 procentech případů, v Praze je to o pět až šest procent méně.

Cestovní kancelář, která patří k největším v zemi, odstartovala prodej na příští sezónu už nyní v srpnu. V roce 2024 chce nabídnout dohromady čtyřicet destinací ve dvanácti zemích světa. Mezi nimi má být i sedm novinek. Je to například i Severní Kypr. Letadla sice poletí na jižní část ostrova, která je pod řeckou správou, v nabídce ale budou hotely v turecké části. Na dovolenou s Čedokem se bude příští rok jezdit také do Katánie, na řecký Lesbos, Azorské ostrovy nebo do Palerma.

Zároveň se cestovka rozhodla navýšit v příštím roce kapacitu zájezdů na dvojnásobek oproti letošnímu roku. Nárůst se bude projevovat i na již zmíněných regionálních letištích. Nejvytíženější destinací má být příští rok u Čedoku Turecká riviéra, kam budou letadla létat ze všech devíti letišť několikrát týdně. Druhou nejvytíženější destinací má být Kréta, třetí řecký ostrov Rhodos.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre