Nová Volva se aktualizují sama stejně jako mobily a počítače. Operační systém jim dodává Google

Ve Volvech budete mít i možnost streamovat videa na YouTube. Aktualizace jsou k dispozici několikrát do roka, při instalaci je ale vůz nepojízdný.

Luboš KrečLuboš Kreč

Volvo-XC90

Foto: Volvo

Volvo XC90

0Zobrazit komentáře

David Holeček je typicky české jméno. „Dobrý den,“ ozve se z reproduktoru. „A teď anglicky,“ zasměje se vzápětí. Ano, David Holeček toho totiž česky o moc víc neumí, protože celý život strávil ve Švédsku. Je tam vysoce postaveným manažerem – v automobilce Volvo má na starost digitalizaci a konektivitu jejích aut. Ta nyní dělá velké pokroky, Volva se totiž na dálku, podobně jako Tesly, mohou aktualizovat. A tak trochu i měnit.

„K novým autům, která tuto funkci podporují, dáváme zdarma čtyřleté předplatné na online připojení. Takže není potřeba hledat síť, auto se o to postará samo,“ vysvětluje Holeček, který do Volva nastoupil v roce 2001, tedy ještě dlouho před tím, než ho ovládla čínská společnost Geely.

Funkce vzdálené aktualizace softwaru se u švédské značky jmenuje Over The Air čili OTA a je nově součástí i modelů XC90, S60 a V60, takže už pokrývá celé portfolio firmy. „Majitelé vozů Volvo získají upgrade svého informačního a zábavního systému na nejnovější verzi operačního systému Android Automotive – Android 11. Také získají nové kategorie aplikací v Google Play, včetně navigace, nabíjení a parkování. Možnost streamingu videa by měla být přidána později v průběhu roku,“ stojí v tiskovém prohlášení, které společnost k funkci zveřejnila.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Holeček k tomu, proč se Volvo rozhodlo úzce spolupracovat s Googlem a nevyvíjet si veškerý software pro auta samo, dodal: „Ta situace je podobná jako s mobily. Automobily je budou následovat. Chtěli jsme mít jistotu, že zákazníci dostanou opravdu dobrý produkt. Tak jsme se spojili s někým, kdo má na tomto poli mimořádné zkušenosti.“

Nejnovější aktualizace, kterou Volvo vypustilo do světa, je už osmá, rozšířila se ovšem do více méně celého světa. Systém funguje tak, že vůz řidiče upozorní, že je – podobně jako třeba u mobilů či počítačů – k dispozici update a zeptá se, jestli si ho přeje nainstalovat. „Celý proces může trvat několik hodin, během nichž auto nelze řídit. Takže doporučujeme to spouštět třeba na noc,“ upozorňuje Holeček s tím, že aktualizace je možná pouze po výslovném souhlasu majitele, sama od sebe se nikdy nespustí.

Volvo-XC90

Přečtěte si takéVolvo následuje Teslu a části svých aut bude místo montování odlévatMísto stovky součástek jeden obří hliníkový odlitek. Volvo následuje Teslu a chystá změnu výroby svých aut

Průkopníkem na poli vzdáleného přístupu k operačnímu systému aut je americká Tesla. Její aktualizace byly hlavně v minulosti opravdu výrazné, takže auto bylo po jejich instalaci například rychlejší. Něco takového Volvo neslibuje, i když drobné výkonové změny prý k vidění budou. „Nejnovější aktualizace přináší účinnější hospodaření s energií, vylepšené možnosti týkající se časování klimatizace a další funkce mobilních a in-car aplikací. Vylepšení v oblasti řízení spotřeby energie pomáhají udržovat odpovídající stav baterie během chladných i teplých dnů a zvyšují dojezd,“ tvrdí automobilka.

Podle Davida Holečka budou majitelé vozů Volvo vyzváni několikrát do roka, aby si udělali aktualizaci. „Může to být až šestkrát za rok,“ říká. Nejnovější verze softwaru už obsahují také přístup do obchodu Google Play a výhledově přibudou video funkce. Nejprve by měl podle manažera českého původu být k dispozici YouTube, který je podobně jako Google nebo Android vlastněný mateřskou skupinou Alphabet. A co třeba Netflix? „To už bude na třetích stranách, aby vyvinuly aplikace, které půjde v autě nainstalovat. My se tomu bránit nebudeme.“

Ferrari začne prodávat své první SUV ještě letos. Purosangue bude záležitostí pro vyvolené

Novinka prozatím stále čeká na oficiální premiéru, ale Ferrari už ukázalo první snímek. A prozradilo, že produkce bude značně omezená.

ferrari-purosangue

Foto: Ferrari Purosangue

Doposud jediný oficiální snímek novinky Purosangue

0Zobrazit komentáře

Ferrari jako výrobce sportovně užitkového vozu? Co bylo před lety naprosto nemyslitelné, se pomalu stává skutečností. Podobně jako Lamborghini či Aston Martin přivede i italská legenda z Maranella na trh svůj první SUV model. Měl by nést jméno Purosangue a podle nejnovějších informací se jej dočkáme již v tomto roce.

Urus od Lamborghini jde na odbyt jako teplé housky a to samé platí i o modelu DBX od Astonu, který se měl dokonce stát záchranou pro celou automobilku. Nadupaná SUV, jako je například i Cullinan od Rolls-Roycu či Bentayga od Bentley, zkrátka letí. Pro Ferrari se tak Purosangue stává sázkou na jistotu.

Na své odhalení Plnokrevník, jak zní český překlad jeho jména, však stále čeká. Ferrari ale nedávno o očekávané novince leccos odhalilo. Na svém Instagramu totiž ukázalo příď vozu a příliš prostoru pro fantazii nenechalo. A co zůstalo skryto, bylo velmi rychle prozrazeno na uniklých fotografiích vozu přímo z výroby, které začaly kolovat na internetu.

Popotahování nervů napjatých fanoušků vozů se vzepjatým hřebcem na přídi naznačuje, že oficiální premiéra by měla přijít co nevidět. Doposud však nebylo jasné, kdy přesně se model dostane na trh. Většina odhadů mluvila o příštím roce, ovšem šéf podniku Benedetto Vigna oznámil, že se prodeje vozu rozběhnou již letos. „Purosangue určitě předčí očekávání našich zákazníků,“ dodal šéf automobilky.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Ferrari (@ferrari)

A očekávání jsou skutečně veliká. Zveřejněný snímek napovídá, že se můžeme těšit na vůz s nevšedními tvary, ve kterých bude zakódovaná unikátní DNA Ferrari, říznutá trochou dobrodružného charakteru.

Originálně pojaté světlomety by se měly stát svěžím kontrastem k tradičně tvarované mřížce chladiče ve spodní části nárazníku. Jak moc těžký terén bude s modelem možné překonávat, prozatím není jisté, ale očekávat závratné světlé výšky není na místě. Přesto by měl dostat oplastování lemů podběhů, nástavců prahů a zčásti snad i nárazníků, aby si řidič nemusel lámat hlavu s létajícím štěrkem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Design tedy zase tak velkým překvapením nebude, ale co technika? Informace o tom, co by se mělo ukrývat pod kapotou tohoto plnokrevníka, se různí a většinou se pohybují na úrovni spekulací. Podle některých by měla být motorizace novinky postavena na 2,9litrovém hybridním šestiválci s dvojitým turbem, který by mohl poskytovat výkon 830 koňských sil.

V úvahu však připadá i dvakrát přeplňovaný hybridní osmiválec s výkonem přes tisíc koní. A ve hře je samozřejmě i dvanáctiválec. „V12 naši zákazníci milují a myslím, že s ním budeme pokračovat, jak jen to půjde,“ řekl pro CarExpert Dieter Knechtel, prezident Ferrari pro Blízký a Dálný východ.

Purosangue by měl logicky stanout na vrcholu potravního řetězce modelové palety Ferrari. S ostatními modely bude mít navíc společné to, že jeho výroba bude striktně omezena. A dočká se jej nemnoho zákazníků. Přednost by tradičně měli mít ti, kteří již u Ferrari nakupovali.

Je jasné, že pořízení modelu Purosangue bude něco stát, hovoří se o částce začínající na 200 tisících librách, tedy přibližně šesti milionech korun. Nicméně Ferrari se netají tím, že chce s jeho pomocí přilákat mladší základnu zákazníků. V minulém roce italská legenda doručila celkem 11 155 vozů, což byl meziroční růst o 22 procent. S tím také šplhal čistý zisk v meziročním srovnání o 37 procent, a to na 833 milionů eur, tedy více než 20 miliard korun. S příchodem Plnokrevníka by však mohl být růst těchto čísel daleko výraznější.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.