Nové pražské nádraží v Bubnech i zastávka u Stromovky. Rychlodráha na Kladno otevře další část

Po více než dvou letech vlaky projedou mezi stanicí Dejvická a Masarykovým nádražím. Na trase budoucí rychlodráhy Kladno–⁠⁠⁠⁠⁠⁠Praha je řada novinek.

nadrazi-bubny
Foto: Správa železnic
Nádraží Bubny
0Zobrazit komentáře

Po více než dvou letech, kdy vlaky na trase z Kladna a Rakovníka končily v Dejvicích, se obnoví přímý provoz až do centra Prahy na Masarykovo nádraží. Zároveň budou mít premiéru dvě nové zastávky: Praha‑Bubny a Praha‑Výstaviště. Jde o součást projektu takzvané rychlodráhy z Prahy do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla.

O železničním spojení mezi Prahou, Kladnem a letištěm se mluví minimálně od devadesátých let – přicházely návrhy na tunel pod Dejvicemi či prodloužení metra, ale vysoké náklady a odpor obyvatel Prahy 6 či Kladna vedly k odkladu projektů. Nakonec se i s pomocí evropských dotací vsadilo na rekonstrukci a elektrifikaci původní trati, byť někde povede částečně pozměněným územím.

Trať prochází jednou z největších modernizací v české železniční historii. V podstatě hotový už je úsek v Kladně včetně dvou kompletně přestavěných stanic Kladno-město a Kladno‑Ostrovec. Současně se připravuje rekonstrukce hlavního kladenského nádraží s novou budovou, její dokončení se plánuje na rok 2026.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kolem tohoto víkendu se postupně otevře úsek z nádraží Praha‑Bubny až do Dejvic přes úplně novou zastávku Praha‑Výstaviště. Tento úsek byl dokončen po více než dvou letech stavební výluky. Od soboty 2. srpna vlaky poprvé zastaví v nové stanici Bubny a o pár dní později – od pondělí 4. srpna – se zprovozní i zastávka Výstaviště situovaná na estakádě poblíž Stromovky. Právě přes ni jezdí spoje z Kladna.

Práce na rychlodráze ale zdaleka nekončí tímto víkendem. V následujících letech se rozběhne modernizace úseku z Ruzyně přes Hostivice až na Kladno, kde se stane z jednokolejné dráhy dvoukolejná, elektrifikovaná trať. Mezi zastávkami Hostivice a Kladno také vyrostou nové stanice, tento úsek by měl být dokončen v období do roku 2028.

Současně pokračuje rekonstrukce Masarykova nádraží, kde mají práce trvat ještě dva roky. Součástí je platforma nad kolejištěm, nové koleje a bezbariérový přístup ze stanic metra i okolních čtvrtí. V další etapě se pak připravují tunely mezi Dejvicemi a Veleslavínem, jejichž realizace by měla odstartovat kolem roku 2027 a bude dokončena do roku 2030.

Zároveň samotná zastávka Praha‑Veleslavín projde velkou proměnou, a to podle architektonického návrhu Dalibora Hlaváčka a Zuzany Kučerové ze studia idhea architekti. Rekonstrukce Veleslavína bude zahrnovat i zachování původní budovy z devatenáctého století, která bude integrována do nové přístavby namísto toho, aby byla stržena.

Výhodou přestavby bude vybudování přímého přestupu ze stanice na metro linky A. Finální modernizace v úseku Praha-Veleslavín až Praha-Ruzyně se zatím nachází ve fázi dokončování projektové dokumentace a získávání potřebných povolení.

Co se týče dokončení celého projektu rychlodráhy Praha–Kladno včetně klíčového napojení na letiště, to je naplánováno na období nejspíš po roce 2030. Jinak symbolickým startem projektu, který je jednou z největších infrastrukturních staveb v moderní české historii, se stala rekonstrukce Negrelliho viaduktu, kulturní památky a nejstaršího železničního mostu v Česku. Ten spojuje Florenc s Holešovicemi a byl kompletně opraven v roce 2020.