Nvidia letí. Za den její akcie připsaly rekordních 330 miliard dolarů, což je hodnota celého impéria LVMH

Poptávka po čipech pohánějících umělou inteligenci nepolevuje. Investoři tak dál ženou cenu akcií jejich největšího výrobce do rekordních výšin.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

jensen-huang3

Foto: Nvidia

Jensen Huang, spoluzakladatel a CEO Nvidie

0Zobrazit komentáře

Patří sice k těm úplně největším společnostem na světě, ale občas to vypadá, jako by šlo o nějakou malou firmu, se kterou se obchoduje mimo hlavní trhy a cena jejích akcií je vysoce volatilní. Nvidia si v rámci středečního obchodování připsala další velký rekord, když její hodnota na burze během jediného dne vzrostla o závratných 330 miliard dolarů, což je v přepočtu přes 7,7 bilionu korun. Investory potěšil výhled na další měsíce, kdy se očekává i nadále silná poptávka po čipech pohánějících umělou inteligenci. S tržní kapitalizací ve výši kolem 2,9 trilionu dolarů je Nvidia aktuálně třetí největší veřejně obchodovanou společností na světě.

V žebříčku největších jednodenních přírůstků na hodnotě Nvidia tento týden překonala rekord, který sama stanovila letos v únoru. Tehdy se po oznámení dobrých finančních výsledků její hodnota zvětšila o 247 miliard dolarů. Šlo o překonání jen dvacet dní starého rekordu Mety, která začátkem letošního února připsala zhruba 200 miliard dolarů. Nvidia teď rekordní zápis ještě výrazně posunula. Její jednodenní nárůst hodnoty o 330 miliard dolarů je přitom jen o něco menší, než kolik činí tržní kapitalizace skupiny luxusních značek LVMH, která je jednou z největších firem v Evropě s hodnotu kolem 347 miliard dolarů.

Akcie Nvidie uzavřely ve středu obchodování s nárůstem o třináct procent. Tentokrát přitom investoři nereagovali přímo na výsledky Nvidie, ale na dění na trhu a oznámení jiných společností. Z nich je totiž patrné, že poptávka po procesorech, které jsou potřeba pro trénování a fungování umělé inteligence (AI), by neměla slábnout. A právě to je nyní pro Nvidii zlatým dolem, protože je největším výrobcem těchto výkonných čipů, které dodává prakticky pro všechny největší technologické hráče.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jejím největším zákazníkem je Microsoft, který v úterý oznámil, že plánuje v příštím roce utrácet za klíčovou infrastrukturu ještě více peněz. Jen ve svém čtvrtém kvartálu dal na kapitálové výdaje 19 miliard dolarů, z toho přibližně šedesát procent na hardware. Přestože jeho výsledky jinak byly dobré, akcie o tolik nerostly, protože investory začíná stále více zajímat, jak se právě masivní investice do umělé inteligence začnou projevovat v samotných výsledcích. Pro Nvidii je to nicméně dobrá zpráva, protože zatím ve světě čipů pro AI drtí veškerou konkurenci.

Pozitivním signálem pro její investory byly také výsledky jejího odvěkého rivala. V úterý oznámila lepší výsledky, než se očekávalo, společnost AMD, která taktéž vyrábí grafické čipy pro umělou inteligenci a eviduje rostoucí zájem. Šéfka AMD Lisa Su uvedla, že jen v letošním roce očekává příjmy z těchto produktů ve výši 4,5 miliardy dolarů, což je o jedenáct procent více, než firma předpokládala původně. AMD v uplynulém čtvrtletí jen z čipového byznysu poprvé vygenerovalo přes miliardu dolarů a vzhledem k vysoké poptávce by mělo podobně jako Nvidia dál růst.

Samotná Nvidia je dnes za Applem a Microsoftem třetí největší veřejně obchodovanou firmou na amerických burzách. V červnu dokonce obě firmy Nvidia přeskočila, když její tržní kapitalizace vyrostla na 3,34 trilionu dolarů. Za poslední rok cena jejích akcií na burze Nasdaq narostla o více než 150 procent, což je zdaleka nejvíc ze všech největších amerických firem. Zároveň ale titul s označením NVDA provází vysoká volatilita. Poslední rekordní růst tak například přišel poté, co akcie po několikaprocentním propadu odepsaly téměř 200 miliard dolarů.

Čekání na zázrak, který se stal. Sklárna Květná nezavřela a oslaví 230 let, v plánu je budování značky

Zachránili sklárnu, teď se chtějí soustředit na dodávání výrobků především pod vlastní značkou. Sklo z Květné objednávali v Dubaji či Rolls-Roycu.

Eliška NováEliška Nová

sklarna-kvetna-1794-9Story

Foto: Sklárna Květná 1794

Josef Anovčín, výkonný ředitel AF Group, která koupila sklárnu Květná

0Zobrazit komentáře

Byl prosinec, pár dní před Vánocemi, a právě tehdy padlo konečné rozhodnutí uzavřít více než dvě stě let krásné tradice. Výpovědi se rozdaly o něco dřív, pořád se ale čekalo na zázrak. Sklárnu Květná, která funguje už od roku 1794, měla před Vánocemi spolknout černá díra. Zázraky se ale dějí. Příběh, který letos oslaví 230 let, tak pokračuje dál.

Je to dům, který nelze přehlédnout. Na úpatí dechberoucích Bílých Karpat se klikatí několik obcí a každá je něčím zajímavá, každá má nějakou tradici, řemeslo, výrobu. Sklárna Květná se nachází hned u hlavní silnice v městečku Strání. Kopce na dohled, moderní přístup uvnitř.

Nedávno tu například rekonstruovali kulturní dům z padesátých let. V osmdesátých letech patřil právě místní sklárně, známé jako Moravské sklárny Květná. Po revoluci přešel do soukromých rukou. Ještě před pár lety byl na hraně životnosti, nakonec se obci podařilo ho odkoupit. Vybudovala tu kavárnu s restaurací, kde vaří z lokálních surovin, a rekonstruovala kulturní sál. Obojí teď provozuje.

Samotnou sklárnu, která obývá sytě modrou budovu hned naproti, zná celý svět. Ani tak se ale nepodařilo přetavit zájem zahraničních, z většiny zámožnějších nakupujících do výnosného byznysu. Poslední majitel Lubomír Cerva, který se podniku postavenému na ruční výrobě skla, věnoval naplno poslední tři roky, nejdřív slavil úspěch. Sklárna přežila covid, válku na Ukrajině, která přinesla zdražení energií, už ale ne.

Přesně to, do čeho se zamiloval Cerva, nakonec učarovalo i Josefu Anovčínovi, výkonnému řediteli rodinného holdingu AF Group, který se stal zachráncem zdejšího skla. „Hned na začátku mě oslovila bohatá historie firmy, která má po 230 letech existence za sebou velmi zajímavý příběh. Už při příjezdu do Strání a pak následně po návštěvě výroby jsem si uvědomil, že tuhle sklárnu nemůžeme nechat zavřít,“ líčí pro CzechCrunch Anovčín s tím, že firmu koupil za nižší desítky milionů.

Jeho rodinný byznys se zaměřuje především na reality a průmyslové stavby, sklárna do toho tak na první pohled nezapadá. „Vždycky říkám, že úspěšné podnikání je hlavně o lidech. Musíte se obklopit těmi, kteří vyznávají stejné hodnoty a jsou profesionály ve svém oboru. Potom už je jedno, do čeho se pustíte,“ míní Anovčín a dodává, že primární je, že v Květné pokračují mistři skláři, kteří už měli podepsané výpovědi a leckdy i jinou práci.

„Například formař, který vyrábí formy ze dřeva, je umělec, jehož práce si nesmírně vážíme. Podobně zkušeného člověka bychom v republice těžko hledali,“ uvádí výkonný ředitel holdingu, který má za sebou podniky jako stavební a realitní firmu Plus, Vodohospodářskou společnost Břeclav či provoz Nemojanského mlýna a resortů v Lednici či Pasohlávkách.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Na úplném začátku, zhruba před 35 lety, byl můj otec s několika společníky u toho, když vznikla stavební firma Plus, až postupem času přibývaly další firmy. Aktuálně se v holdingu zaměřujeme především na developerské projekty, máme vlastní projekční tým a dlouhodobě spolupracujeme také s významnými regionálními partnery a firmami, portfolio pak rozšiřujeme také o gastro či ubytování,“ vyjmenovává syn zakladatele.

Jak chce ale holding znovu nastartovat sklárnu? Strategií bude soustředit se na zahraniční obchod. Ten vzkvétal i dřív, ostatně v Květné sklo nakupovala automobilka Rolls-Royce, knížecí palác ve Vaduzu, sedmihvězdičkové hotely v Dubaji či someliérské sklepy v Kalifornii. Zákazníkem byl ale koneckonců i český stát a české ambasády. „Export do zahraničí je pro nás životně důležitý, pokračujeme tak v předešlých zakázkách a zároveň hledáme nové příležitosti. Jsme v kontaktu například se zahraničními sklárnami a prověřujeme další možnosti vývozu,“ říká Anovčín.

To ale neznamená, že by se tradiční sklárna nesoustředila také na domov. Nový majitel říká, že i český trh je pro sklárnu důležitý. V plánu je cílené oslovování českých vinařů. Firma se má také víc otevřít veřejnosti. S tím by měla pomoci i proměna zevnějšku značky. AF Group tak nyní spolupracuje s architektem Markem Štěpánem a tvoří se plány, jak areál modernizovat. Veřejnost by se měla dostat dál než do podnikové prodejny, a tak se bude dbát na prohlídky výroby a nejrůznější exkurze. V plánu je také rekonstruovat prostor firemní vily a vytvořit tam místo, které připomene dlouhou historii výroby.

Samotná produkce pak zůstane víceméně stejná. V plánu je pokračovat s designéry, kteří sklo navrhnou, cílem je také zachovat čistě ruční výrobu. Činnost přitom nový majitel zatím omezovat nemusel, aktuálně se tak pod Bílými Karpaty vytváří zhruba dvacet tisíc kousků měsíčně. Primárně se tu tvoří různorodé skleničky, i to by mělo zůstat. Chystají se nové kolekce, některé chce Květná ukázat i na letošním Designbloku.

Nyní se chce AF Holding zaměřit také na navýšení prodejů přímo pod značkou Květná 1794, a to přes e-shop či prodejny. „Velké množství skleniček a dalších produktů dodáváme odběratelům, kteří je následně prodávají pod jinou značkou. Aktuálně je stav takový, že zhruba osmdesát procent výrobků jde právě těmto firmám,“ vysvětluje nový majitel.

Ten za největší vítězství zatím považuje to, že se šedesátka z původních devadesáti zaměstnanců rozhodla ve sklárně zůstat navzdory novým poměrům. Situaci se prý také daří stabilizovat. O ruční výrobky je zájem, a když se nedávno organizoval den otevřených dveří pro místní, dlouholetá tradice zůstala zachovaná, i letos totiž přišly rodiny s dětmi. Chystá se také oslava 230 let sklárny, která proběhne v polovině září. Dveře fabriky se znovu otevřou. „Ze dne na den se všechno nevyřeší. Potenciálu sklárny ale do budoucna věřím,“ dodává nový majitel.